Annons

Sigma 70-300 mm f/4-5,6 APO DG Macro och fullformatsensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel men har för mig att den är gjord APS-C sensor
vilket då gör att om den passar så kommer den inte funka särskilt bra.
med ett sådant "fint" hus som 5D ska man nog sattsa på lite bättre optik för att få ut det maximala från kameran.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Den är gjord för fullformat och går utmärkt att använda på en 5d. Jag körde några dagar med sigma 70-300 APO på en 5d Mk II och det fungerade jättebra. Däremot tyckte jag att den inte höll måttet på min 500d, med sina tätare pixlar, då såg man bristerna mkt mer. Den är som de flesta 70-300, dvs mer än okey upp till ca 200mm, sen sjunker kvaliteten ju närmare 300mm du kommer och då är den ganska luddig. Men för pengarna helt ok. Inte ens Canons 70-300IS är ju särskilt bra på 300mm.
 

Ola.L

Medlem
Rätta mig om jag har fel men har för mig att den är gjord APS-C sensor
vilket då gör att om den passar så kommer den inte funka särskilt bra.
med ett sådant "fint" hus som 5D ska man nog sattsa på lite bättre optik för att få ut det maximala från kameran.
På Sigmas sidor lärde jag mig att DG = full format, och DC = APS-C.
 

Ola.L

Medlem
Den är gjord för fullformat och går utmärkt att använda på en 5d. Jag körde några dagar med sigma 70-300 APO på en 5d Mk II och det fungerade jättebra. Däremot tyckte jag att den inte höll måttet på min 500d, med sina tätare pixlar, då såg man bristerna mkt mer. Den är som de flesta 70-300, dvs mer än okey upp till ca 200mm, sen sjunker kvaliteten ju närmare 300mm du kommer och då är den ganska luddig. Men för pengarna helt ok. Inte ens Canons 70-300IS är ju särskilt bra på 300mm.
Tackar för svaret. Det ser ut som att jag kan behålla mitt Sigma om/när jag går upp till 5D. Kör Sigman på en EOS400D nu, och objektivet är väl värt sina 2.300:-.
 
ANNONS