Annons

Service på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
g undrar hur om/och hur ofta man borde lämna in sin kamera för service?
Jag har ju slitit med min Canon 5 D mark III i över 4 år nu, tappat den i golvet vid något tillfälle och blir orolig att det inte presterar sitt bästa längre. Borde man kolla sina objektiv också emellanåt ? Tänker så att skärpan sitter osv? Inbillar mig ibland att bilderna inte blir helt skarpa. Men vet inte... hur gör ni?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag gör inget annat än att nöta på grejerna, jag kör mot haveri. Jag är icke yrkesutövande alltså anser jag mig kunna leva under hotet om fullständig kollaps en vacker dag. ;-)

Jag tror behovet av service är ytterst marginellt, kanske som du säger att du tappar något i golvet då skulle jag lämna in om det blev en märkbar negativ effekt, annars inte.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det går ju att kontrollera skärpan på ett ungefär hemmavid - finns massa videos på youtube. Har du lite fel kan man vanligtvis mikrojustera iaf på nikonhus. Större avvikelser så får man nog lämna in för kalibrering.

Sensorrengöring kan vara vettigt ibland om du har damm i huset.

I övrigt kostar det nog mer än det smakar att lämna in sakerna på förebyggande service om man inte jobbar m fotograferandet alt har dyra teleobjektiv tex.
 
ANNONS