Annons

Dela upp panorama i flera bilder? (För Instagram)

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Hej gott folk!
Jag har ett långt panorama som jag vill visa på Instagram. Problemet är att det blir extremt litet om jag ska beskära det som 16:9. Då kommer folk få titta på det med förstoringsglas för att se vad det föreställer.
Därför vill jag kunna stycka upp panoramat i en massa Instagramvänliga kvadratiska bilder som gör det lätt att swipa på telefonen för att se hela bilden.
Men hur styckar jag lättast upp bilden i X antal lika stora kvadrater och exporterar dessa från Lightroom? (6.14)
Bör tillägga att jag tidigare har försökt detta genom beskärverktyget som finns i LR, men oavsett hur noga man är så blir det inte exakt när man bläddrar mellan bilderna efteråt.

Tips, trix och förslag på hur jag löser detta problem snyggast mottages tacksamt!
 

JosuaK

Ny medlem
Det är nog enklast att exportera hela bilden till mobilen och sedan använda en app som löser det åt dig. Ifall du använder Android är PanoramaCrop gratis och funkar bra. För iPhone har jag tyvärr ingen koll, men bör ju finnas liknande appar även där.
 
Hej gott folk!
Jag har ett långt panorama som jag vill visa på Instagram. Problemet är att det blir extremt litet om jag ska beskära det som 16:9. Då kommer folk få titta på det med förstoringsglas för att se vad det föreställer.
Därför vill jag kunna stycka upp panoramat i en massa Instagramvänliga kvadratiska bilder som gör det lätt att swipa på telefonen för att se hela bilden.
Men hur styckar jag lättast upp bilden i X antal lika stora kvadrater och exporterar dessa från Lightroom? (6.14)
Bör tillägga att jag tidigare har försökt detta genom beskärverktyget som finns i LR, men oavsett hur noga man är så blir det inte exakt när man bläddrar mellan bilderna efteråt.

Tips, trix och förslag på hur jag löser detta problem snyggast mottages tacksamt!
1) Öppna bilden i Photoshop

2) Ge den ett bildförhållande så att det går att göra kvadratiska beskärningar i den. Exempelvis 1600x800.

3) Använd markeringsverktyget och dra en markering från övre vänstra hörnet samtidigt som du håller ner Shift-tangenten. Då får du din första kvadrat.

4) Kopiera innehållet i markeringen.

5) Skapa en ny bild genom att hålla in CTRL+N. Bilden får automatiskt samma storlek som ditt urklipp.

6) Klistra in ditt urklipp och spara bilden.

7) Gå tillbaka till ursprungsbilden och invertera markeringen med CTRL+Shift+I.

8) Kopiera markeringen och klistra in den i samma bild som den första kvadraten. Spara även denna bild.

9) Nu har du två kvadratiska bilder som du kan lägga in i Instagram.



www.bilderavmig.se
 
ANNONS