Annons

Olika Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

roffev

Medlem
Nu har jag tre olika Sony och är supernöjd med alla tre eftersom de är bra på olika saker. Min första var en sony a100 som jag raskt sålde när a700 kom, kompletterade med en a550 och nu en a55.
A55 är ju suverän med mitt Sigma 50-500 eftersom jag slipper vibrationer från en rörlig spegel, och kan filma alla djuren som jag ser här i Sörmland.
A550 med sin digitala soom och a700 med sin vädertätning.
Någon som har erfarenhet och invändningar med, mot dessa tre.
Hoppas att det snart kommer en fototidning som inte är styrd av Canon/Nicon.
Roffe.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
A550 med digital zoom? kan du utveckla det där.

Jag har haft en A550 i ett och ett halvt år (sålt den nu), men jag upptäckte aldrig nån sån funktion. Att det var en fantastisk kamera kan jag hålla med om.


/Mats
 

roffev

Medlem
Instruktionsbok

A550 med digital zoom? kan du utveckla det där.

Jag har haft en A550 i ett och ett halvt år (sålt den nu), men jag upptäckte aldrig nån sån funktion. Att det var en fantastisk kamera kan jag hålla med om.


/Mats
Konstigt att du missat det trots att du haft kameran ett och ett halvt år, kanske köpte du den med rysk bruksanvisning.
Här kommer det utvecklade svaret.
Ställ in kameran (a550) på jpg, sedan soomar jag in med objektivet så mycket det går och trycker sedan på symbolen till höger om okularet som ser ut som en fyrkant med en utåtgående pil i varje hörn.
Första trycket ger 1.4 gångers förstoring och andra trycket ger 2 gångers förstoring.
Synd att du sålde kameran.
Roffe.
 

LisaOlsson

Medlem
Jag har ungefär samma funktion på min a330. Men jag skulle inte kalla det för digital zoom, snarare "cutout". Istället för att leverera full upplösning i jpg så klipper den ut den centrala delen av bilden. Man kan göra samma sak i bildbehandlingsprogram efteråt för identisk effekt.
Tämligen meningslöst, och fungerar dessutom inte med RAW. Kanske fungerar det annorlunda med a550?
 

roffev

Medlem
Skillnad?

Jag har ungefär samma funktion på min a330. Men jag skulle inte kalla det för digital zoom, snarare "cutout". Istället för att leverera full upplösning i jpg så klipper den ut den centrala delen av bilden. Man kan göra samma sak i bildbehandlingsprogram efteråt för identisk effekt.
Tämligen meningslöst, och fungerar dessutom inte med RAW. Kanske fungerar det annorlunda med a550?
Vad är skillnaden på cutout och digitalzoom?
Roffe.
 

LisaOlsson

Medlem
Digital zoom har bibehållen upplösning.
Cutout - finns säkert ett vettigare ord - klipper ut mittan av bilden, som då får lägre upplösning.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Konstigt att du missat det trots att du haft kameran ett och ett halvt år, kanske köpte du den med rysk bruksanvisning.
Här kommer det utvecklade svaret.
Ställ in kameran (a550) på jpg, sedan soomar jag in med objektivet så mycket det går och trycker sedan på symbolen till höger om okularet som ser ut som en fyrkant med en utåtgående pil i varje hörn.
Första trycket ger 1.4 gångers förstoring och andra trycket ger 2 gångers förstoring.
Synd att du sålde kameran.
Roffe.
Köpte den på Rajala, så instruktionsboken var på finska :)

Ok, den var smäckad med finesser, just den har jag missat, men det är ju bara nåt som försämrar bildkvaliteten. Beskära kan man ju enkelt göra i bildbehandlingen sen så jag ser inget bra syfte annat än att spara lite utrymme kanske och om man publicerar jpeg-bilderna direkt från kameran, men det skulle jag aldrig komma på tanken att göra.

Helt rätt att sälja kameran. Den är ju gammaldags nu och en y APS-C i form av A580 är på väg... :)


/Mats
 

pet

Aktiv medlem
Digital zoom har bibehållen upplösning.
Cutout - finns säkert ett vettigare ord - klipper ut mittan av bilden, som då får lägre upplösning.
Digital zoom behåller inte alls upplösningen....det är bara en beskärning av bilden..alltså man få precis samma resultat och upplösning om man beskär i efterhand i tex PS.
 
ANNONS