Annons

Redigera produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

sunshine70

Medlem
Hmm, du har varit för snål med ljuset, din bild är ganska underexponerad. Har du något ljus bakom/genom den vita bakgrunden? Om du bara sätter ljus framifrån på ett sånt här motiv så blir inte bakgrunden 100% vit men det går att fixa ganska lätt i PS efteråt.

Vitbalansen är också lite fel vilket gör att bakgrunden ser blåaktig ut. Ställ in vitbalansen i råkonverteraren genom att klicka på bakgrunden tills det ser rent vitt/grått ut innan du jobbar vidare i PS.

Jag har lekt lite med din bild i PS och då blev det så här före/efter justering :)
Nu blir jag sugen på att lära mig PS när man ser vad det kan göra!! Snyggt Francis!!
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Nu blir jag sugen på att lära mig PS när man ser vad det kan göra!! Snyggt Francis!!
Inte bara Photoshop. Det kan vara värt att trycka på den här meningen:
Ställ in vitbalansen i råkonverteraren genom att klicka på bakgrunden tills det ser rent vitt/grått ut innan du jobbar vidare i PS.
Ändringar i färgbalans och ljushet gör man helst när man konverterar från RAW. Bildens ljusaste toner ska helst hamna rätt redan när man exponerar, så ordningen är:
  1. Exponera rätt; placera de ljusaste tonerna åt höger i histogrammet och kontrollera med högdagervarning att ingenting utom det som ska vara urfrätt vitt blir urfrätt.
    (Högdagervarning/histogram fungerar bäst om man ställer vitbalans rätt i kameran.)
  2. Ställ vitbalansen i råkonverteringen genom att klicka pipetten på en vitreferens (inte på urfrätt vitt, utan på en neutralgrå referens).
  3. Justera kurvorna i råkonverteraren.
  4. Fortsätt bearbetningen i bildbehandlingsprogram.

Photoshop eller Gimp är avancerade verktyg för bildbehandling, där man kan ta bort och lägga till saker, men de grundläggande momenten bör göras i konverteringen.

Om bilden ska ha transparens ska den sparas som PNG i sista ledet, eftersom jpeg inte kan visa transparens.
 
ANNONS