Annons

Fel hos min Canon S95

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hej.

Jag har problem med färgerna när bilden tas. När man sätter på kameran kan det som CCDn skickar till displayen(själva bilden blir det alltså), bli lilatonad och där det är starkt ljus blir bilden som utdragen. På minner lite om bilderna på ansikten i "The Ring".

När man tar själva bilden sp blir den inte lila på något sätt, utan där det var ljust, där blir det utdraget fast i blått och gult på olika sätt.

Men rätt som det är så kan problemet försvinna helt från kameran och man ta vanliga bilder. Det brukar försvinna (om man har tur) när man vrider på MODE-ratten(eller vad den kallas)

Här är iallafal några bilder på hur det blir.

Första bilden är hur bilderna blir när man tar kort.


De andra 4 bilderna är PrintScreenat från en filmsekvens.
(Det är bara när man filmar som det som visas på displayen blir samma resultat som när man tar bilden(dvs filmar))

Vad kan vara fel egentligen och har ni märkt av liknande fel förut?
 

Bilagor

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
hej igen.

Jag kan tillägga att jag nu har gjort en "Reset to factory defaults". Men ingen skillnad. Lika lika/(gulblå) bild-representation som förut.

För tillfället har tråden 159 visningar, men ingen verkar ha kommit på några idéer om vad man kan hitta på/ta sig till än så länge ? ^^
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag har en likadan kamera och har aldrig stött på det som du visar. Lämna in kameran på lagning eller garanti om du har det.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Vid speciella situationer på kvällen med gatlampor inblandade, så kan det dyka upp tjocka lila streck på min S90. Fast det är bara på skärmen. Bilderna visar inga som helst defekter. Inte för att detta inlägg hjälper dig på något sätt, men jag ville ändå berätta...
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Det där ser tyvärr ut som ett "vanligt" sensorfel. Lämna in på service. Har du garanti kvar, 1 år, eller är den äldre? Är den äldre och köpt i Sverige har du ytterligare två års reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen. Brukar gå vägen om kameran är välskött. Enklast och snabbast om du har möjlighet är att lämna den direkt till Intervision som är av Canon auktoriserad verkstad, www.intervision.se
Annars är det bara att gå tillbaka till där du köpte den, glöm inte kvittot.

/Jon
 

Linmajon

Aktiv medlem
Min urgamla ixus 400 har precis samma fel, men det efter 4 år. Sensorfel ja, vet någon mer exakt vad som hänt?
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Vet inte vad som hänt men det är nog olika fel.

Philips kamera bör om han inte gjort något fel med kameran repareras av Canon. Ibland går saker sönder, det är svårt att säga vad som hänt.

I ditt fall Mats är det sannolikt så att den drabbats av ett känt seriefel. Det ser tyvärr ut som att Canon slutat att reparera det felet kostnadsfritt i februari i år.

http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_Compact/Digital_IXUS_series/Digital_IXUS_400.aspx?faqtcmuri=tcm:87-689099&page=1&type=important

Om jag var du skulle jag ta mig till en verkstad och höra vad de säger. Glöm inte kvittot på kameran.

/Jon
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Så, nu har jag iallafall skickat den till Intervision.

Jag frågade om den kunde bli klar innan jul. De sa att det var lite osäkert om den skulle hinna bli det.
Hmm, det är ju under jul och nyår man tar några av de mest betydelsefylla bilderna.
Funderar på att hyra under en kort period eller köpa en billigt.

(Kanske då lite offtopic). Men någon här som vet om man kan hyra kameror under en tid eller liknande? Finns ju företag som har ersättningsapparater, (T ex elgiganten hyrde ut en TV till oss under 2 veckors reparationstid, mycket praktiskt)
 
ANNONS