Annons

Passande objektiv till Konica FC-1

Produkter
(logga in för att koppla)

scorpio74

Medlem
Hej!

Är ny här på fotosidan och har också nyligen fått upp intresset för analoga kameror så har väldigt lite koll, på det mesta. Har dock för avsikt att lära mig mer om fotografering över huvud taget.

Har kommit över en Konica FC-1 från, vad jag tror, tidigt 80-tal. Säkert ingen höjdarkamera men funkar säkert bra nu i början. Har två objektiv men letar efter fler. Finns ju en mängd begagnade objektiv på nätet men vad passar egentligen till just denna kamera? Enligt manualen så kallas fattningen "Bayonet type Konica Mount II". "AR-fattning" är också något jag läst på nätet någonstans. De objektiv jag har är Konica Hexanon AR 135mm F3.5 och Hexanon AR 40mm F1.8. Är ffa ute efter zoom-objektiv och har hittat många intressanta fynd. Men som sagt, passar de min kamera?

Hur ligger det till egentligen. Konica, Konica-Minolta, Sony-Minolta. Har alla dessa samma fattning eller kan jag bara gå på Konica. Har Konica i sig också olika fattningar beroende på ålder på utrustningen? Finns det adaptrar man kan använda sig av?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Jimmy
 

tannler

Aktiv medlem
Konica har egen bajonett - AR. Blanda inte ihop den med A-mount som passar Minolta, KonicaMinolta och Sony.

På Tradera blandas Konica AR med A-mount och Minolta MC/MD-mount, vilket är oerhört förvirrande. Traderas ledning "finner ingen anledning att ompröva indelningen", så det gäller att hålla tungan rätt i munnen.
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för svaret Lennart. Det var precis det jag var rädd för.
Hur är det med adaptrar?

/Jimmy
Hej !

Jag tror det är svårt med adaptrar till K., Objektivfattningen är liten
och maknaden förmodligen ännu mindre.

Ett alternativ är Tamron Adaptall, både adaptrar och objektiv brukar
resa runt på Tradera resp Ebay. Inte så dumt, byter man
sen adaptern så kör man optiken på sin Canon eller Nikon.
Nytillverkade finns på Ebay.

Jag har en adaptall II till K. liggande , hör av dej om det blir intressant.

//MW
 

fedka

Avslutat medlemskap
Konica AR = mkt bra objektiv till låga priser på Tradera

Eftersom det sedan ca 10 år tillbaka inte längre tillverkas någon ny systemkamera / kamerasystem(analog eller digital) som passar till Konica AR objektiv är dessa objektiv normalt mycket billiga på Ebay Tradera osv.

Dessutom är de normalt mycket bra.

På denna site finns det mesta Du behöver veta om de olika objektiven och kamerorna.

http://www.buhla.de/Foto/Konica/eKonicaStart.html

/Svante
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ny här på fotosidan och har också nyligen fått upp intresset för analoga kameror så har väldigt lite koll, på det mesta. Har dock för avsikt att lära mig mer om fotografering över huvud taget.

Har kommit över en Konica FC-1 från, vad jag tror, tidigt 80-tal. Säkert ingen höjdarkamera men funkar säkert bra nu i början. Har två objektiv men letar efter fler. Finns ju en mängd begagnade objektiv på nätet men vad passar egentligen till just denna kamera? Enligt manualen så kallas fattningen "Bayonet type Konica Mount II". "AR-fattning" är också något jag läst på nätet någonstans. De objektiv jag har är Konica Hexanon AR 135mm F3.5 och Hexanon AR 40mm F1.8. Är ffa ute efter zoom-objektiv och har hittat många intressanta fynd. Men som sagt, passar de min kamera?

Hur ligger det till egentligen. Konica, Konica-Minolta, Sony-Minolta. Har alla dessa samma fattning eller kan jag bara gå på Konica. Har Konica i sig också olika fattningar beroende på ålder på utrustningen? Finns det adaptrar man kan använda sig av?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Jimmy
Hej!

Jag fotograferade för väldligt länge sedan med ett Konica-system. Har en Autoreflex-T och även en T3.

Objektiven är riktigt fina, har 4 st Hexanon AR-objektiv. 35mm/f2, 52mm/f1,8, 85mm/f1,8 och 200mm/f3,5.

Jag har alla grejerna kvar inkl. en sats Vivtar makro-mellanringar.

Tyvärr råkade allting ut för en olycka då min pappa hade kameraväskan i sin källare och fick översvämnig. Båda kamerahusen har nog skadats och ett par av objektiven har också skadats av fukt. Jag har nyss fått hem grejerna och ska försöka göra rent och få det fint.

Konicas bajonett sitter väldigt långt in i huset jämfört med andra märken. Det gör att det fanns adaptrar som man kunde montera Canon-objektiv på Konica-kameran. Hade en sådan och lånade objektiv av min kompis som hade en Canon EOS. Har tyvärr inte adaptern kvar. Det här gör dock att konica-objektiv inte med adapter kan monteras på andra kameror eftersom det då blir längre registeravstånd.

Jag ska som sagt se om jag kan få stil på grejerna. hexanon-objektiven är optiskt av mycket hög klass, åtminståne då på 70-talet, men kan kanske inte mäta sig med dagens. De är i allafall ljusstarka och ett 85 mm./f1,8 är inte billigt idag.


/Mats
 

ekcim

Aktiv medlem
Har en uppsjö med konica prylar som ska bort, nu ska man väl inte annonsera i en tråd men hör av dig så kan vi diskutera.
 

ekcim

Aktiv medlem
Har både kamerahus, Konica TC-X, Konica Autoreflex T3 och en autoreflex T3n med blixtsko, 40/1.8, 35-70/2.8-4, 50/1.8 med tokina doubler, 28-80/3.5, 28/2.8, 500/8, 50/1.7, 35--70/3.5-4.5, 80-200/4.5-5.6 och blixt sunpack sp200, blixt sunpack gx20,blixt konica X14, har säkert missat nåt, dock saknar vissa objektivlock men ytorna är rena och fina och väl fungerande kameror och objektiv. Och allt skall bort. har Även en Canon 3000v med 28-90/4.5-5.6
 

Ingju

Aktiv medlem
Det finns nog en hel del Konicaobjektiv hemma hos fd. Konicafotografer. jag har gett bort de flesta objejtiven men har 37-70/3,5 35-70/3,5-4,5 80-200/3,5 (en tung klump) och 135/2,5 Kvar + en del annat kvar, dock inga fungerande kamerahus, d def FT1 och 1 T3. Jag ger gärna bort objektiven, det är bättre att någon som kan använda dem får dem än att de bara står och tar plats hos mig.
 

aina björklund

Ny medlem
Hej!
Jag har FC1 kamera Konika + samma objektiv som du har utöver det så har jag 13, 21, 31 mm mellanringar som passar. Sen har jag ett 400 mm Sun teleauto som passar. du kan få hela paketet för 1000 kr!
Hälsningar
aina


Hej!

Är ny här på fotosidan och har också nyligen fått upp intresset för analoga kameror så har väldigt lite koll, på det mesta. Har dock för avsikt att lära mig mer om fotografering över huvud taget.

Har kommit över en Konica FC-1 från, vad jag tror, tidigt 80-tal. Säkert ingen höjdarkamera men funkar säkert bra nu i början. Har två objektiv men letar efter fler. Finns ju en mängd begagnade objektiv på nätet men vad passar egentligen till just denna kamera? Enligt manualen så kallas fattningen "Bayonet type Konica Mount II". "AR-fattning" är också något jag läst på nätet någonstans. De objektiv jag har är Konica Hexanon AR 135mm F3.5 och Hexanon AR 40mm F1.8. Är ffa ute efter zoom-objektiv och har hittat många intressanta fynd. Men som sagt, passar de min kamera?

Hur ligger det till egentligen. Konica, Konica-Minolta, Sony-Minolta. Har alla dessa samma fattning eller kan jag bara gå på Konica. Har Konica i sig också olika fattningar beroende på ålder på utrustningen? Finns det adaptrar man kan använda sig av?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Jimmy
 
ANNONS