Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera till gamla Konica-objektiv (AR-fattning)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tivendar

Medlem
Jag har sedan länge en analog Konica-kamera (FC-1) med 4 olika objektiv till.

Jag tror att jag har fattat det rätt att det är sk AR-fattning på objektiven. Funkar det ihop med A- eller MC/MD-mount eller allt vad det heter?

Jag undrar vad jag kan köpa för digital kamera där jag kan använda objektiven? Jag vill verkligen komma igång och fota igen och jag vill göra det digitalt och vill helst kunna använda den utrustning jag redan har så mycket som möjligt.


Kan någon som vet mer om utrustning hjälpa mig?
 

Tivendar

Medlem
Var går det att få tag på sådana adaptrar?

Har surfat runt en del nu och det verkar som om det går att "bygga om" objektiven så att de passar micro four thirds. Är det någon som vet hur det går till?
 

Tivendar

Medlem
Att foto manuellt hade jag räknat med med de objektiven.

Är det väldigt krångligt att bygga om dem? Finns det beskrivningar på nätet/böcker?
 

Olle

Aktiv medlem
Det finns länkar till sidor som beskriver hur man gör i ett par trådar om 4/3-systemet eller Konicaobjektiv. Jag minns inte vad dom heter. Leta efter gamla trådar i t ex Olympus- och Sonyobjektivforumen. Hur krångligt det är att bygga om och om det är värt besväret kan jag inte svara på.

Olle
 

stregnil

Aktiv medlem
Vet inte om du bestämt dig ännu, men jag kan rekommendera Sony NEX-5.
Jag kör själv Konica AR gluggar på denna via en adapter från eBay.
 
ANNONS