Annons

Problem med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

iJen

Aktiv medlem
Hej!

Har en Canon 550 och blixten Canon 430.

Jag använder inte blixten så ofta för att jag upplever den opålitig, ibland utlöses den och ibland inte. Senast jag försökte använda den var det till en utomhusbild med sol och skulle testa den i motljus, men den utlöstes aldrig.

Är det jag som gör fel eller är det ett annat problem?

mvh
Jenny
 

wfrank

Aktiv medlem
Vilka inställningar använder du? Blixten är avancerad och beter sig olika beroende på vad "man sagt åt den att göra".
 

flossy666

Aktiv medlem
Skulle kunna vara så enkelt som att du behöver putsa bläcken på både kamera och blixt.
Ska du fota med blixt i motljus är det nog bäst om du ställer blixten på manuell i full styrka. Har du full ljusmätning och blixten på auto kan kameran tycka att blixten inte behövs.
 

iJen

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar!

Jag behöver verkligen lära mig att använda blixten bättre så kanske jag kan reda ut vad jag gör fel. Har ni tips på onlineläsning om detta?
 

flossy666

Aktiv medlem
Har inga direkta bra förslag på online-tips, men boken "Blixt - fotografering i kamerablixtens ljus" tyckte jag gav mig väldigt mycket.
ISBN: 9789163609589
Tror den kostade kring 250-300 kronor.
 

Karl2

Aktiv medlem
Blixten ger ju kolsvarta skuggor och kaninögon. Eller mot taket blir ögonen svarta hålor och flinten onödigt välbelyst. En lindring är ett vitt tunt pappersark framför blixten och ljuset är genast mycket mjukare. Underverk gör man med ett tunt halvgenomskinligt formbart lakan, som blixtljuset går igenom. Ljuset bakom blir mjukt, vackert och studiolikt. Helt perfekt med två lakan och två blixtar. Liksom gammaldags 18-hundratals studio. Stort fönster bara och sken solen, så dras det tunna gardinet för. Det stora lyftet var hörnfönster. Detta enkla glömmer man bort i de sofistikerade läroböckerna.
 
ANNONS