Annons

Vad är det här för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsten

Aktiv medlem
Ser ut som en gammal Kodak

Vi hade en tidig digitalkamera från Kodak för 10-15 år sedan som hade disketter som medium. TYcker den liknar otroligt mycket den kameran bakifrån. Formatet, knappar, remupphängning mm. Kan kanske kan vara så att detta är en ruggad Kodak som hämtat flera a sina drag från tidigare digitalkamror.

Jag har googlat lite men det finns inte så mycket info om ruggade kameror från Kodak...men jag antar att de inte annonserar så mycket om dem...

Lars
 
Senast ändrad:

snowbear

Aktiv medlem
Det var en kamera från den amerikanska armen och med tanke på hur mycket pengar som läggs på deras militär så skulle det kunna vara en kamera tillverkad för amerikanska armen.
 

Arctistic

Medlem
Det där är en SecuriMetrics.
Ingen kamera direkt, utan en handhållen iris-scanner. Det här med biometriska data och insamling av just biometriskt data är starkt på framåtgående.

D.v.s lite som en modern variant av att samla på sig misstänktas fingeravtryck...
 

ma59

Aktiv medlem
Vi hade en tidig digitalkamera från Kodak för 10-15 år sedan som hade disketter som medium. TYcker den liknar otroligt mycket den kameran bakifrån. Formatet, knappar, remupphängning mm. Kan kanske kan vara så att detta är en ruggad Kodak som hämtat flera a sina drag från tidigare digitalkamror.

Jag har googlat lite men det finns inte så mycket info om ruggade kameror från Kodak...men jag antar att de inte annonserar så mycket om dem...

Lars
En "ruggad" kamera, vad menas???

(Att "rugged" betyder "tålig/bastant" etc på engelska vet jag...)
 

ROYSAN

Aktiv medlem
På Svenska betyder Ruggad att textilen har genomgått en process kallad ruggning, dvs en yllefilt kan vara ruggad, liksom flanelltyger.
Fåglar ruggar, dvs tappar fjädrarna, och är därmed ruggad när alla fjädrar har fällts.

Det engleska ordet Rugged står för tålig, rubust, vilka då är utmärkta svenska ord att översätta Rugged med.

En kamrera kan vara robust, men inte ruggad.

Ruggad är redan upptaget i Svenskan på två ställen minst.

De
Roy
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Jo ett eget språk är ett bra sätt att frysa ut de man inte vill skall finnas.
Det är också utmärkt om man vill bli missuppfaattad, misstolkad etc.
Genom att använda kostiga egenpåhittade ord kan man om man blivit missuppfattad, säga att det är ni andra som har fel, jag har rätt, ni misstolkade mig bara, ja ni vet det där med politker.
Genom att använda konstiga ord, egenpåhittade eller efterhärmade ord visar man sin okunskap, ganska avslöjande.

Vad betyder FS? Fotosidan? nej ja använder det för Frekvens Skift
Jag ser ingenstans på Fotosidan att man officiellt användner en sådan förkortning.
Liksom för ett företagsnamn är det viktigt att det heter det det heter.

Ordet ruggad används av okunskap även i andra brancher än foto, Så jag köper inte att det är hemliga utfrysarklubbens hemliga klubben språk på fotosidan.

Okunskap är sanningen.

de
Roy
 

mapem

Aktiv medlem
Det tyder på språklig slöhet tycker jag när man hör ett engelskt uttryck som "rugged" att man inte ens orkar tänka efter vad det betyder på svenska utan drar till med en hemsnickrad översättning och använder ett ord som betyder något helt annat. Ruggigt, tycker jag. Oöm, robust eller vädertålig är bra synonymer som ingen lär missuppfatta.

Nu är detta mycket vanligt, så ingen behöver känna sig peronligen påhoppad!

Jag har t ex sett annonser om "ruggade" GPS-handdatorer som tål regn och rusk. Själv skulle jag aldrig sätta en yllevante på min, kanske däremot klä in den i en plastpåse.

Ibland blir såna där engelska direktöversättningar rätt lyckade. Mejla t ex är ett bra ord. Alla vet vad det betyder. Men det fanns inget liknande ord tidigare i svenskan, och då berikas språket.

PS: När det gäller själva prylen tycker jag det är lite skrämmande att det finns såna, från integritetssynpunkt alltså! DS
 
Senast ändrad:

ma59

Aktiv medlem
Jo ett eget språk är ett bra sätt att frysa ut de man inte vill skall finnas.
Det är också utmärkt om man vill bli missuppfaattad, misstolkad etc.
Genom att använda kostiga egenpåhittade ord kan man om man blivit missuppfattad, säga att det är ni andra som har fel, jag har rätt, ni misstolkade mig bara, ja ni vet det där med politker.
Genom att använda konstiga ord, egenpåhittade eller efterhärmade ord visar man sin okunskap, ganska avslöjande.

Vad betyder FS? Fotosidan? nej ja använder det för Frekvens Skift
Jag ser ingenstans på Fotosidan att man officiellt användner en sådan förkortning.
Liksom för ett företagsnamn är det viktigt att det heter det det heter.

Ordet ruggad används av okunskap även i andra brancher än foto, Så jag köper inte att det är hemliga utfrysarklubbens hemliga klubben språk på fotosidan.

Okunskap är sanningen.

de
Roy
Tack för det ROYSAN! ;-)
Jag vill ju inte gnälla i onödan, men sånt här som att kalla en icke ruggad kamera, (den har ju ingen tygyta som kunnat ruggas upp eller fjädrar som den kunnat tappa), för just ruggad är vad som ofta gör att man inte alls vill bry sej om i övrigt intressanta inlägg.

Sen vad som är ok ifråga om slang är väl inte alltid lättbedömt eller lika för alla vad man "borde" förstå etc...men som sagt ofta, mkt ofta är det rent ut sagt larvigt hur många mer eller mindre obegripliga inlägg det postas...inte för konstiga åsikter utan för ett språkbruk som gör det svårförståeligt.Helt i onödan.

(Jag vet ju att en del har dyslexi, de har jag givetvis stor sympati med, men att det skulle vara så stor andel som det tycks från min dagliga läsning på fotosidan sidan det tror jag inte stämmer...jag kan ju ha fel, kanske det är vanligare bland fotografer...tror dock inte det heller)
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Nej Göran man kan inte kalla en kamera ruggad om den är inlindad i en ruggad filt.
Får? Nja det lär inte finnas staff på att kalla den så.
Vad är det för fel att säga inlindad i filt?

Att vi har ett språk i förändring är sant, man brukar säga att vi inte ens skulle förstå killarna på 1700 talet.
Ett dåligt försvar för att inte veta vad orden man använder betyder.
Idag innehåller vårt liv så otroligt mycket mer, fler saker, fler beteenden, vi måst till och med kunna komunicera utan att se varandras gester. Dvs skriva som vi gör nu.
Det är idag mycket viktigt att vi förstår varandra, anars får vi en filt om vi beställer en kamera, lite dramatiserat.
Att förstå varnandra till stor del är vad vi har språket till, och idag är det viktigare än någonsin att vi verkligen förstår varandra.
Går vi längre tillbaka i tiden räckte det mer grymtningar för att förstå vad kompisen menade.

"Nix absolut" sade politkern upprepade ggr i P1 intevjun, jag fattar överhuvudtaget inte vad hon menar. Men kanske det är avsikten.

de
Roy
 

pennywally

Aktiv medlem
Tack, då vet jag! Och lite språksandlåda på köpet är ju aldrig fel. Men, kanske ni frågar er, kan man verkligen säga "språksandlåda"? Jag vet inte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo ett eget språk är ett bra sätt att frysa ut de man inte vill skall finnas.
Det är också utmärkt om man vill bli missuppfaattad, misstolkad etc.
Genom att använda kostiga egenpåhittade ord kan man om man blivit missuppfattad, säga att det är ni andra som har fel, jag har rätt, ni misstolkade mig bara, ja ni vet det där med politker.
Genom att använda konstiga ord, egenpåhittade eller efterhärmade ord visar man sin okunskap, ganska avslöjande.
I princip håller jag med dig. Men problemet är att alla förändringar av språket (nya ord t ex) i början kan uppfattas precis så som du skriver om "ruggad". På 1990-talet var det många som förde liknande resonemang kring ordet "mejl" och envist hävdade att "det heter e-post".

På tal om "ruggad" så undrar jag hur språkpuritanerna resonerade när "robust" började smyga in i svenskan. Eller "tuff", som jag ser att FS använder om några ruggade kameror.

För övrigt undrar jag vad det betyder när du skriver "De" eller "de" före ditt namn.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Ordet ruggad är upptaget i svenskan. Det blir därför missuppfattningar om man använder ordet fel.

Mejl fanns inte i svenskan och nya ord är ju alltid välkomna.

Nej jag menar inte att man skall jämföra det vi talar om med svartlackad.
Med en ruggad filt är kameran inlindad, inrullad, isolerad, med ruggad filt, men kamran i sig är inte ruggad, det är filten däremot. Kameran kan vara sklyddad med den ruggade filten.
Färgen kan vara lösningsmedelbaserad men det behöver man inte säga om den är svartlackad.

Visst är det generationskiften, förr var vitvaror lakan örngott etc, idag är vitvaror blåa, gröna, röda och rostfria kylskåp, tvättmaskiner, mikrovågsugnar, kaffekokare etc.


Jag tror i alla fall inte att ordet ruggad kommer att bli ett nytt svenskt ord för robust, vad skall vi då kalla textilindustrins processer för då, och den stackars nakna, ruggade hönan agda. Robust är ett bra ord tycker jag, särskilt om kameran som är robust.

de
Roy
 

holmbo

Aktiv medlem
Vad betyder FS? Fotosidan? nej ja använder det för Frekvens Skift
Jag ser ingenstans på Fotosidan att man officiellt användner en sådan förkortning.
Liksom för ett företagsnamn är det viktigt att det heter det det heter.
Lite utanför ämnet kanske, men Galleri FS finns här på Fotosidan!

//Lars
 
ANNONS