Annons

Terjedebatten

Produkter
(logga in för att koppla)

ÅkeK

Aktiv medlem
Eftersom några i tråden om Terje är ganska lättstötta för inlägg i vad de menar är "sin" tråd startar jag en ny där jag lägger upp några av mina reflektioner.

Så här skrevs det i tråden "Inte ett dugg konstigt. De ska tystas (i den här trådan) eftersom de är ute i ogjort väder. De kan väl skapa en egen tråd där de diskuterar hur de ska få slut på diskussionen om Hellesøs bildfuskande?"

Jag hade inte ens hört talas om Terje innan skandalen anades och så småningom briserade (Jägarens blogg). Följde till en början rapporteringen från olika håll med intresse för sakfrågan och ansåg och anser fortfarande att det Terje gjort är förkastligt.

Men nu anser jag att även om vi inte har fått alla detaljer så är bilden rätt klar.

Sedan angående den huvudtråden så har den snurrat runt så mycket att det blir rätt mycket av samma saker gång på gång.

Men jag följer ändå tråden men numera mest för att det är spännande att se de mönster som skapas där.
Ett antal debattörer där verkar ha bildats något slags sekt med närmast religiösa förtecken som för tankarna till mer eller mindre extrema sekter jehovas vittnen, fundamentalistiska muslimer mm, kommer också att tänka på Ignatius av Loyola. Ser kopplingar till inkvisition och bannlysning av oliktänkande samt "den store satan". Sen förekommer det en hel del tankar hos några angående Terje som person och psykiska hälsa som jag inte förstår varför de tillåts.

Rätt fascinerande faktiskt, även om det enligt min åsikt så förekommer det en del övertramp då och då.

Nu anser jag väl inte att tråden om Terje behöver tystas, även om det bara i vissa vinklade avseende är högt i tak i tråden. För min del är det numera mer intressant att se hur folk resonerar där än Terjehistorien som sådan.

Hoppas jag inte med detta har överträtt FS regler, men jag har lagt det under etik och moral med bland annat avsikten att få någon form av svar på under vilka former den fria debatten ska tillåtas och om de inskränkningar som framförs i den andra tråden är rimliga.
 

Blirre

Aktiv medlem
Har också följt den andra tråden och det jag kan reagera över är att folk titt som tätt kommer med inlägg i debatten som lyder i stil med: "Äh, hur mycket kan man älta det här. Låt honom vara...han har ju erkänt"

Nu är ju omfattningen av bildfusket långt ifrån utredd. TH erkänner bildfusk först när vattentäta bevis dyker upp och inte förr. Det gör att inlägg i stil med det jag skrev ovan uppfattas som rätt provocerande i den andra tråden.

Vari består de religiösa förtecknen du pratar om..? Kan du ge tydligare exempel?
 

kiwawa

Aktiv medlem
Själv förstår jag inte begreppet "Terjade" foton. Menas photoshoppade, manipulerade eller bilder som egentligen är kollage. Vilket som är ju knappast Terje först.
"Brottet" Terje begått är ju att ha ljugit för politiker, opinionsbildare och kunder, det är han heller knappast först med. Verkar lite juvenilt att hitta på begrepp för att hobbypoliser ska justifiera sin existens.
 

Blirre

Aktiv medlem
Själv förstår jag inte begreppet "Terjade" foton. Menas photoshoppade, manipulerade eller bilder som egentligen är kollage. Vilket som är ju knappast Terje först.
"Brottet" Terje begått är ju att ha ljugit för politiker, opinionsbildare och kunder, det är han heller knappast först med. Verkar lite juvenilt att hitta på begrepp för att hobbypoliser ska justifiera sin existens.
http://terjadefoton.wordpress.com/vad-betyder-att-terja/
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Vari består de religiösa förtecknen du pratar om..? Kan du ge tydligare exempel?
Lite fel uttryckt av mig vad jag menade var att en grupp agerar på liknande sätt som en del religiösa sekter gör.
Några saker jag tänkte på:
Slår ner direkt på alla oliktänkande och försöka tysta dem.
Terje själv verkar för dem vara "den store satan" (jfr USA hos de fundamentalistiska muslimerna)
Ändamålet helgar medlen (Jesuiten Ignatius av Loyola)
"Sanningen skall göra er fria" från Jesus fast de går långt däröver och en del är spekulationer in absurdum

En del är ett sammanvägt intryck och annat finns mer direkt att läsa. Föredrar att åtminstone tills vidare inte konkretisera mer för att undvika att göra personangrepp.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Politiker har gjort helomvändningar offentligt långt innan Jan O. Karlsson gjorde sin pudel också, och trots det finns denna neologism. Att terja är ändå hyfsat snävt definierat, en ganska liten delmängd av det ganska vida begreppet fotomanipulering. Jag kan inte heller riktigt se att neologismen ifråga används för att berättiga "hobbypolisers" existens. De fanns innan Terje, och de kommer finnas efter Terje.
Att "göra en pudel" syftade på att ligga på rygg o sprattla med benen som en pudel, inte själva helomvändningen i sig.
Jag förstår begreppet om definitionen av en terjad bild är att klippa in just lodjur i naturbilder i syfte att tjäna stålar, men så är det ju inte.
Om inte begreppet "Terjad" hittats på blev nog "brottet", manipulation, för stort för att hobbypoliserna skulle orka bry sig.
 

Lamer71

Aktiv medlem
Tråden går nog ut på att analysera de som ligger i topp, vad gäller postade inlägg i Terjetråden.
De som sida upp och sida ner skriver i princip samma sak om och om och om igen.
Ältandet och det dolda(för mig glasklara) gottande i att någon annan gjort bort sig.
 

Lawson

Aktiv medlem
Åke:
Är poängen med den här tråden att diskutera den andra tråden?
Skulle tro att meningen med den här tråden är att diskutera fenomenet Terje med möjlighet till lite andra infallsvinklar utan att hela tiden bli attackerad och idiotförklarad.
I den andra tråden har nu Rickard Rättrådig och hans edsvurna jagat Snikne ville den evige skurken i flera dagar nu. Och precis som i den gamla tv serien tar det aldrig slut.

Micke.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Ja en tråd där det är lite högre i tak och där man inte behöver ha den enligt vissa "rätta" inställningen till Terjeproblematiken för att få yttra sig är väl något av vad jag tänkte.

Dessutom om man tycker sig vara portad i den stora tråden så kan man ändå analysera och kommentera vad som skrivits där, i denna tråd.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Jaha nu kan man läsa i tråden "Årets naturfotograf anklagas för fusk" att FB hyllas för att de begår brott mot lagen om upphovsrätt och gömmer sig bakom anonymitet.

Var finns logiken i det.
 
ANNONS