Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trött på Dustin

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Allt började med att jag fick en telefon som det var fel (desire hd), det tog 4 veckor att få en ny. Då jag flera gånger påtalade det för dom att det tagit lång tid..

Sen köpte jag en dator till min dotter på hennes födelsedag (och ett grafikkort)m efter inrådan av säljaren, som kom fram till att grafikkortet skulle passa. Ja hade det varit en pci-e 16 på datorn, hade det passat. Vilket det inte visade sig vara..

Återköp på den, det gick veckor utan retursedel, efter jag ringt ca 5ggr, kom det en retursedel ca 2 veckor efter jag tog kontakt med Dustin för att begära återköp..

Jag beställde sedan 3 dvd spelare för att bygga 3 datorer, jag hittade dom billigare och bad att få häva köpet, då dom var förskottsbetalda, och inte skickade från Dustin än. Dom skickade ändå spelarna, pch jag bad att få retursedel skickat till mig, inget hände på 1 vecka, jag ringde vid 2 olika tillfällen till, och ingen retursedel har kommit än. Det har nu gått sbart 3 veckor sen beställningen gjordes, och dom svarar INTE på email kontakt längre. Dom har oxå tagit bort mitt konto där..

Sista köpet jag gjorde var ett par högtalare, det visade sig vara glappkontakt i dom, jag påtalade detta och fick ett vänligt svar att jag skulle få dom ersatta (och kassera dom gamla), det var 2 veckor sen, inga högtalare, och EJ svar på email...

Orkar inte redogöra allt i detalj, är bara så jävla trött på dessa klantskallar.....

Så idag har jag varken, högtalare, dvd spelare, eller pengar....
 

Anders Östberg

Guest
Låter verkligen som maximal otur ... vi har handlat tonvis (OK liten överdrift) med prylar till jobbet under många år från Dustin, datorer, telefoner och annat, och dom har inte gjort ett fel ännu.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag jobbar inom IT och har varit kund på Dustin så länge jag kan minnas (80-tal gissar jag).

Företaget var alltid ett föredöme när det gäller kundsupport. Det uppstod sällan några problem och gjorde det så rättades det omedelbart och utan minsta knot.

För några år sedan sålde huvudägaren bolaget till något snitsigt riskkapitalbolag och sedan dess har det gått stadigt utför vad gäller servicegrad.

Vid returer möts man av misstänksamhet och oflexibla rutiner. Ärenden tar onödigt lång tid. Prisbilden har blivit skev, ibland är varor dyrare på Dustin än Dustinhome trots att det helt klart är samma vara, samma bolag, samma logistik.

Det tråkiga är att konkurrenterna inte är så mycket bättre så jag är fortfarande kund på Dustin, om än mindre nöjd sådan.

Hoppas det löser sig för dig.
 

tomasbz

Aktiv medlem
Ja, det kommer lösa sig, s¨åklart det ska..

Det som är tröttssamt är att det känns som man håller en morot framför en åsna för det ska hända nåt..
 

kiwawa

Aktiv medlem
Allt började med att jag fick en telefon som det var fel (desire hd), det tog 4 veckor att få en ny. Då jag flera gånger påtalade det för dom att det tagit lång tid..

Sen köpte jag en dator till min dotter på hennes födelsedag (och ett grafikkort)m efter inrådan av säljaren, som kom fram till att grafikkortet skulle passa. Ja hade det varit en pci-e 16 på datorn, hade det passat. Vilket det inte visade sig vara..

Återköp på den, det gick veckor utan retursedel, efter jag ringt ca 5ggr, kom det en retursedel ca 2 veckor efter jag tog kontakt med Dustin för att begära återköp..

Jag beställde sedan 3 dvd spelare för att bygga 3 datorer, jag hittade dom billigare och bad att få häva köpet, då dom var förskottsbetalda, och inte skickade från Dustin än. Dom skickade ändå spelarna, pch jag bad att få retursedel skickat till mig, inget hände på 1 vecka, jag ringde vid 2 olika tillfällen till, och ingen retursedel har kommit än. Det har nu gått sbart 3 veckor sen beställningen gjordes, och dom svarar INTE på email kontakt längre. Dom har oxå tagit bort mitt konto där..

Sista köpet jag gjorde var ett par högtalare, det visade sig vara glappkontakt i dom, jag påtalade detta och fick ett vänligt svar att jag skulle få dom ersatta (och kassera dom gamla), det var 2 veckor sen, inga högtalare, och EJ svar på email...

Orkar inte redogöra allt i detalj, är bara så jävla trött på dessa klantskallar.....

Så idag har jag varken, högtalare, dvd spelare, eller pengar....
Varför göra samma fel 4 ggr? En gång, till och med 2 förstår jag, men 4??
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har ett litet IT-företag sedan 1992.
Dustin har varit min huvudleverantör för IT och fotoprylar hela tide, dörutom datorer som jag köpt huvudsakligen av DELL:
Dustin är ett föredömme som företag. Snabba leveranser, kommer alltid dagen efter beställning om det är en lagervara.
Alltid hjälpsamma och aldrig något tjafs.
Enda problemet jag haft någonsin är en pågående affär. Beställde ett "Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM" 2011-04-15. Sunamin i Japan ställde ju till det men där kan de fortfarande inte lämna en leveranstid. Inte deras fel men nog borde de kunna trycka på lite extra efter så lång tid.
 

AFJ

Aktiv medlem
En förändring till det bättre. Dustin har bytt ut posten och använder ju Jetpak.

I fredags la jag en order till firman i deras webbutik kl 09.40.

Klockan 12.45 var leveransen framme på mitt kontor i Solna - ganska raskt jobbat! :)
 

keckax

Aktiv medlem
Jag har intrycket att Dustin ger jäkligt mycket service så länge allt flyter som det ska, men behöver man av någon anledning returnera så är det inte längre så mycket bevänt med serviceandan hos det företaget. Jag har 2 ggr returnerat och mötts av misstänksamhet och krångel, samt fått vänta oskäligt länge på mina pengar.

/K
 

Lamer71

Aktiv medlem
För ca 1 år sedan så fick jag problem med en laptop jag köpt av dem. Eftersom den normala garantitiden löpt ut, så fick min dyra extraförsäkring jag tecknade vid köpet(2100:) gälla. TRODDE JAG!

Jag bollades mellan dustin och deras försäkringsbolag, som i sin tur inte hittade mig i sitt system. Fast jag skickade kopior på fakturor så krånglade dom. Det mailades fram o tillbaka utan att jag egentligen fick något konkret på vad jag skulle göra.
Tillslut tröttnade jag och testade att byta hårddisk, som till min glädje fungerade.
Jag sket i Dustin, och efter det har jag högt vitt och brett berättat min historia för allt och alla.

Tyvärr fick jag dras med en fulversion på Vista eftersom den inte följde med på skiva.
Som sagt, innan det strulade för mig har det fungerat jättebra med leveranser och så. Men vänta till det blir dags att nyttja extraförsäkringar o dyl. Jag tecknade min just bara för att slippa problem om nu nån av mina 3 barn tappat saft ellr så i tangentbordet.

Andra köp som jag gjort har gått via Expert eller Siba. Båda har de utan knussel gett mig en ny kamera(expert) på garanti, fast DOA hade gått ut. Siba bytte min kolsyremaskin rakt över disk utan problem, den var ju ändå mer än 6 mån. Fick en ny som han hämtade i butiken, fick tom kolsyrepatronen med...
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Tycker denna diskusion är märklig.

Jag har, med mitt konsultföretag, varit kund hos Dustin i över 20 år och köpt det mesta i deras sortiment utom TV. I snitt mellan 1 - 5 st inköp i månaden.
Har aldrig haft ett problem med dem, de fixar allt direkt. Jag har visserligen inte för vana att köpa saker för att senare returnera dem men de gånger det hänt att jag behövt returnera har det fungerat felfritt.
 

keckax

Aktiv medlem
Tycker denna diskusion är märklig.

Jag har, med mitt konsultföretag, varit kund hos Dustin i över 20 år och köpt det mesta i deras sortiment utom TV. I snitt mellan 1 - 5 st inköp i månaden.
Har aldrig haft ett problem med dem, de fixar allt direkt. Jag har visserligen inte för vana att köpa saker för att senare returnera dem men de gånger det hänt att jag behövt returnera har det fungerat felfritt.
Jag finner det en smula lustigt att du tycker det är förvånande att din erfarenhet av företaget inte är norm.

/K
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Tycker denna diskusion är märklig.

Jag har, med mitt konsultföretag, varit kund hos Dustin i över 20 år och köpt det mesta i deras sortiment utom TV. I snitt mellan 1 - 5 st inköp i månaden.
Har aldrig haft ett problem med dem, de fixar allt direkt. Jag har visserligen inte för vana att köpa saker för att senare returnera dem men de gånger det hänt att jag behövt returnera har det fungerat felfritt.
Diskussionen är inte märklig. Den är helt i linje med den oskrivna norm som gäller på fotosidan. Om någon är missnöjd med ett företag gäller det att hänga med i klagokören och kraftfullt dödförklara företaget. Att avvika från den gällande åsikten är opassande och därför något som bör undvikas. Likaså är det opassande att påtala egna goda erfarenheter.
 

forry4U

Aktiv medlem
Diskussionen är inte märklig. Den är helt i linje med den oskrivna norm som gäller på fotosidan. Om någon är missnöjd med ett företag gäller det att hänga med i klagokören och kraftfullt dödförklara företaget. Att avvika från den gällande åsikten är opassande och därför något som bör undvikas. Likaså är det opassande att påtala egna goda erfarenheter.
Tycker tvärtom att om någon klagar så kommer en kör av röster som fått god service av företagen i fråga
/Göran
 

Lamer71

Aktiv medlem
Att företagskunder behandlas annorlunda mot privatkunder är väl inget nytt? Det är inte jämförbart på långa vägar.

De behandlade i allafall mitt ärende som skit, och jag kommer aldrig mer handla av dem. Troligtvis inte de på mitt jobb heller som fått höra min klagosång.
 

Goran.P

Aktiv medlem
Hörde att det sagts att en nöjd kund berättar för 5 st.Men däremot en missnöjd kund berättar för 50st.Men nu när det finns alla internetforum så har säkert siffrorna ändrats markant
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Att företagskunder behandlas annorlunda mot privatkunder är väl inget nytt? Det är inte jämförbart på långa vägar.
Är det fakta, eller gissar du bara? Jag har under många år köpt från Dustin som privatperson och har aldrig haft problem med detas kundtjänst. De har t.ex. utan kostnad för mig delat upp en order på tre leveranser; den viktiga prylen de hade i lager, den pryl som skulle komma till lager om några dagar och resten som skulle komma senare. När en disk gick sönder skickade jag ett email (på kvällen) med beskrivning på problemet och en ny disk skickades dagen efter utan protester. De ville inte ens att jag skulle skicka den trasiga disken.

De behandlade i allafall mitt ärende som skit, och jag kommer aldrig mer handla av dem.
Vilken anledning har ett företag att behandla en kunds ärende "som skit"? Det är inget som ett företag tjänar pengar på, så ligger problemet någon annan stans?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Att företagskunder behandlas annorlunda mot privatkunder är väl inget nytt? Det är inte jämförbart på långa vägar.

De behandlade i allafall mitt ärende som skit, och jag kommer aldrig mer handla av dem. Troligtvis inte de på mitt jobb heller som fått höra min klagosång.
Jag skriver om mina erfarenheter som enmansföretagare. Det är inget storföretag vi pratar om, det är bara jag själv.

Nej, det är inget nytt att företag behandlas sämre än privatpersoner. Företag har ingen ångervecka. Företag har har inget konsumentskydd. För företaget gäller strikt den produktgaranti som tillverkaren utger, ingen tillkommande skyddslagstiftning.

Många gånger har jag köpt produkter som privatperson och överlåtit dem till företager för att få del av den mycket gynsammare konsumentlagstiftningen men det har jag aldrig gjort med produkter från Dustin för de har aldrig krånglat.

Det handlar aldrig om Du är privatperson eller företag. Det handlar i så fall om Du är stor eller liten kund.

I sista änden handlar det givetvis om ifall det är lönsamt att ha Dig som kund eller inte. Vad ska man ha en olönsam kund till? Har man för många olönsamma kunder har man snabbt inget företag heller.

Det måste alltså finnas en proportion mellan vilken service man vill ha från företaget och hur mycket man handlar för.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Prisbilden har blivit skev, ibland är varor dyrare på Dustin än Dustinhome trots att det helt klart är samma vara, samma bolag, samma logistik.
Det verkar vara mer regel än undantag, men samtidigt kopplat till bättre hanterande vid fel och returer. Som privatkund har jag fått skicka tillbaka något som inte fungerat för att de ska kolla om det ska repareras eller bytas ut, för företaget har det istället varit så att det först kommit en ersättningsprodukt och man har bett oss returnera den felaktiga varan med samma bud.
 
ANNONS