Annons

nikkor 50mm f/1.8 G/D??? HJÄLP TACK!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

k-persson

Aktiv medlem
hej!
jag beställde ett objektiv som jag funderat på väldigt länte
ett nikkor 50mm
sen när jag väl ahde beställt objetivet fick jag se att det heter G och D? vad är skillnaden

nikkor 50mm f/1.8 D
nikkor 50mm f/1.8 G

snälla behöver verkligen svar!! vill gärna veta skillnaden...
tack så jätte mycket för svar!!

Min kamera är en Nikon d90!

( jag vet inte själv om frågna är korkad.. men jag förstår inte det jag får fram av google)
 
Senast ändrad:

phool

Aktiv medlem
G är versionen med autofokus motor Af-s, det vill säga att du kan använda den till alla modernare nikons kameror och få autofokus, D är versionen utan motor, dvs du måste ha en modell som har en motor i huset för att få autofokus, och det har du i D90! Men jag skulle i alla fall rekommendera den mycket nyare och förbättrade 50 1.8g. Mvh
 

k-persson

Aktiv medlem
G är versionen med autofokus motor Af-s, det vill säga att du kan använda den till alla modernare nikons kameror och få autofokus, D är versionen utan motor, dvs du måste ha en modell som har en motor i huset för att få autofokus, och det har du i D90! Men jag skulle i alla fall rekommendera den mycket nyare och förbättrade 50 1.8g. Mvh
tack så hemskt mycket!! tillverkas den äldre modellen längre..? för det verkar vara problem med att få hem den. tack för svar1
 

phool

Aktiv medlem
Jag tror inte den tillverkas längre, den har ju blivit ersatt, den är ju jättebra, problemet är att den låter väldigt mycket och byggkvalitén är under all kritik, om du kan få det billigt begagnat så är det inget att fundera på, men frågar du mig, så satsa på nya 1.8G som i mitt tycke är mycket bättre, du har bättre skärpa över hela bilden, mycket bättre byggkvalité och supertyst autofokus. Den är riktigt billig, c:a 1600:- har jag för mig, kanske är den mest prisvärda fasta optiken nikon har tillsammans med 35 1.8G.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Om du inte ska fota med mellanringar eller reverseringsring så är säkert G-modellen ett bättre val än D. Nikons G-modeller har nämligen ingen bländarring vilket är det som skiljer D från G.
 

k-persson

Aktiv medlem
Jag tror inte den tillverkas längre, den har ju blivit ersatt, den är ju jättebra, problemet är att den låter väldigt mycket och byggkvalitén är under all kritik, om du kan få det billigt begagnat så är det inget att fundera på, men frågar du mig, så satsa på nya 1.8G som i mitt tycke är mycket bättre, du har bättre skärpa över hela bilden, mycket bättre byggkvalité och supertyst autofokus. Den är riktigt billig, c:a 1600:- har jag för mig, kanske är den mest prisvärda fasta optiken nikon har tillsammans med 35 1.8G.
märker man skillnad på f/1.8 jämtemot f/1.4 ? funderar på 35mm nu när 50mm kostar lika mycket.. har du något av objektiven ?
 

phool

Aktiv medlem
märker man skillnad på f/1.8 jämtemot f/1.4 ? funderar på 35mm nu när 50mm kostar lika mycket.. har du något av objektiven ?
Ja jag har alla tre, alltså 50 1.8g, 501.4g, och 35 1.8g, det som gör att jag skulle välja 50 1.8g om jag var tvungen att välja är att den är superbra, på riktigt alltså, på 1.8 så den den skarpare än 50 1.4g på 1.8, den kostar mycket mindre och är FF kompatibel. 35:an är väldigt trevlig den med, och väldigt bra optiskt, men 50 1.8g är lite bättre ändå, för att göra en lång historia kort, köp 50 1.8g, den är riktigt bra, även fullt öppen, den är billig, tyst, och kompatibel med fullformat ifall du vill uppgradera nån dag.
 
ANNONS