Annons

Litet batteri till systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Aktiv medlem
Har en gammal Ftb ql systemkamera från 70-talet...........
Batteriet till ljusmätaren har gett upp,
typ LR 626 problemet är att i kameran så står det 1,3v o canon säger 1,3v och jag finner bara dessa i 1,5volts utförande.
Är det någon som kan tippsa mig, för att kunna lösa detta eller haft samma problem.
Canon support säger att jag får leta vidare bara.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min pappa köpte en bunt sådana batterier i Tyskland, så någonstans måste de finnas att köpa. Kanske på tyska nätbutiker?

Alternativet är att kompensera felvisningen med att ändra ISO-inställningen.

Tror inte Canons support omfattar FL/FD-systemet, men det vore kul om jag hade fel.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Till nöds så funkar det väl med 1,5v också. Det som händer är väl att ljusmätaren visar lite fel, men vad jag förstått så är det konstant lika mycket fel och man kan då kompensera för det.
Hörapparater har batterier med 1,35v, kanske finns det nåt till dom som passar.
 

eldaren3

Aktiv medlem
Har hittat en manual nu o där står det
Mallory PX-625

Är dessa likvärdiga


Wein Cell PX625 / PX13 Batteri, 1,35 volt zink-luft.
Tack för denna länk
 

eldaren3

Aktiv medlem
Till nöds så funkar det väl med 1,5v också. Det som händer är väl att ljusmätaren visar lite fel, men vad jag förstått så är det konstant lika mycket fel och man kan då kompensera för det.
Hörapparater har batterier med 1,35v, kanske finns det nåt till dom som passar.

Fick tips om Apoteket till hörapparater, kanske börjar komma lite närmare nu
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har hittat en manual nu o där står det
Mallory PX-625

Är dessa likvärdiga

Wein Cell PX625 / PX13 Batteri, 1,35 volt zink-luft.
Tack för denna länk
Nä, de är inte likvärdiga. Weincellerna (används vad jag vet huvudsakligen i hörapparater) håller inte spänningen särskilt konstant, så exponeringsmätaren får sämre noggrannhet. Likaså är självurladdningen mycket högre (tror man behöver köpa kanske 3-4 st under ett år). De äldre kvicksilverbatterierna däremot var mycket bra för sitt ändamål, de höll vanligen konstant spänning under flera år. Får dock inte tillverkas längre.
.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, de är inte likvärdiga. Weincellerna (används vad jag vet huvudsakligen i hörapparater) håller inte spänningen särskilt konstant, så exponeringsmätaren får sämre noggrannhet. Likaså är självurladdningen mycket högre (tror man behöver köpa kanske 3-4 st under ett år). De äldre kvicksilverbatterierna däremot var mycket bra för sitt ändamål, de höll vanligen konstant spänning under flera år. Får dock inte tillverkas längre.
.
Weinceller är luft/zink-celler och har samma spänning som kvicksilverbatterier (cirka 1.35V). De har stabilare spänningskaraktäristik än alkaliska batterier, och passar bra som ersättare för kvicksilverbatterier i exponeringsmätare (och kameror, då förstås).

Nackdelen är att när ett luft/zink-batteri har aktiverats (genom att man öppnar så att luft kan komma in och starta reaktionen) så tar de slut ganska fort. Efter några månader är det slut även om det inte belastas. Lagringstiden är dock ganska lång.
 

eldaren3

Aktiv medlem
Alternativet är att kompensera felvisningen med att ändra ISO-inställningen.

Tror inte Canons support omfattar FL/FD-systemet, men det vore kul om jag hade fel.
Är lite rädd att elektroniken skall ge sig om man har fel spänning.....1,5 mot 1,3

Om det skulle gå bra med 1,5v kan man kompensera detta med att vrida mer asa från 64 till 25 då eller upp,har någon testat
Allt är inte lättare nu förtiden :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Märkligt, kvicksilver batterier bör vara bannlysta över hela världen, även i Tyskland.

Men, problemet är enkelt, att få exp. mätaren (cds-cell) att fungera igen, som det var tänkt från början, i gamla fina analoga kameror!

Då 1,35 volt i kvicksilver batterier, nu 1,5 volt i ALKALISKA och SILVEROXID batterier, där silveroxid batterier håller sin spänning jämnast, men faktiskt mot den fysiska teorin, att alkaliska inte skulle hålla så länge, - i praktiken håller de riktigt länge ändå, eftersom batteriet bara används när exp. mätaren är igång, det har jag upptäckt på mina tre Minolta SRT 101/303!
Det alkaliska batteriet har fungerat i nu snart tre år, med jämn 1,5 volt, till min förvåning!

Den något högre spänningen av 0,15 volt är ingen katastrof, vare sig på kamerans elektriska system eller på exponeringen, det skiljer mellan 0,5 -1,0 bländar steg, alltså nästan försumbart, om man inte har dia film i kameran, då justerar man med inställningen på ISO värdet på kameran.

Wein celler, akta, akta, bara helt värdelösa, - på ovansidan av dessa batterier tar du bort en liten försegling, då startar en kemisk process, med luftens syre, som ger spänningen av 1,4 volt, den pågår i högst en månad, oavsett om man använder kamerans exp. mätare eller inte!
Så en vacker dag, med ett trevligt motiv framför sig, upptäcker man att batteriet är stendött!

Sök i tidigare trådar, på FS Forum, där har vi tagit upp hur man bäst ersätter det tidigare vanliga kvicksilver batteriet.
Sök även på Google!
 

Barkismats

Aktiv medlem
Den något högre spänningen av 0,15 volt är ingen katastrof, vare sig på kamerans elektriska system eller på exponeringen, det skiljer mellan 0,5 -1,0 bländar steg, alltså nästan försumbart, om man inte har dia film i kameran, då justerar man med inställningen på ISO värdet på kameran.
Åt vilket håll visar exponeringsmätaren fel med ett 1,5 volts batteri?
 

larsborg

Aktiv medlem
Åt vilket håll visar exponeringsmätaren fel med ett 1,5 volts batteri?
På mina Minolta SRT 101/303 visar vid "battery-check" nålen något över markering för OK, med ett 1,5 volt batteri (alkaliskt eller silveroxid), jämfört med ett tidigare 1,35 volt batteri (kvicksilver)!

Skillnaden i exponering är bara 1/2 bländarsteg, märks inte i praktiken.
Vid en och samma exp.tid, - ger batteri 1,5 volt bl.8, batteri 1,35 volt mellanvärde bl. 5,6 - 8.
Jag har kvar ett batteri PX625 (kvicksilver) som referens, ger fortfarande 1,35 volt, används numera sparsamt!

En annan variant, för att fortfarande få exakt exponering, med ett batteri 1,5 volt, - låt en kunnig verkstad, med erfarenhet av gamla kameror, justera/kalibrera kameran för 1,5 volt, då måste kameran ofta plockas isär!
 

PMD

Aktiv medlem
En del kameror (senare modeller av Pentax Spotmatic, och kanske även den första) är inte beroende av korrekt spänning utan fungerar lika bra med 1.5V som med 1.35.
 

larsborg

Aktiv medlem
En del kameror (senare modeller av Pentax Spotmatic, och kanske även den första) är inte beroende av korrekt spänning utan fungerar lika bra med 1.5V som med 1.35.
Ja, så är det, Pentax Spotmatic, alla modeller, är en av de få, som har ett litet motstånd i sin strömkrets, mellan batteri och exp.mätare!

Vanligast är en strömkrets utan detta motstånd, eftersom tillverkarna av kameror ansåg att batteri PX625 (kvicksilver) höll sin spänning, varken högre eller lägre, under hela sin verksamma tid, vilket det också gjorde utan problem i flera år, ibland så länge som 10 år.

Utmärkt batteri, var detta PX625, inget batteri idag kommer ens i närheten av dess kapacitet
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är dock rätt att Canons modeller FTb (i sina olika versioner) samt F-1 visar fel exponering med 1,5 V batteri. Den enda kameran från den tiden i Canons sortiment som fungerar lika bra utan justering är EF. Med sin kiselfotocell (på den tiden hade alla andra CdS) var den beroende av jämn spänning, så den har en inbyggd spänningsregulator. Därför kan man sätta i två 1,5 V istället för de två 1,35 V som den egentligen var tänkt för utan att få några konsekvenser av detta.
 
ANNONS