Annons

Behövs stativväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte köpa stativ och kulled och undrar om det är lika bra att köpa stativväska direkt, eller om man klarar sig lika bra utan? Använder ni stativväska eller har ni någon annan lösning för att skydda stativet?
Jätteglad för tips!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Fick med en sorts väska med axelrem till mitt men använder den inte utan spänner fast stativet på fotoryggan när det ska med och när det används och jag bara flyttar mig en bit så lägger jag stativet med kameran på över ena axeln så slipper jag fälla ihop och ut det så ofta.

Skulle defenitivt inte betala extra för en väska till detta och mellan fototurerna så kan det ligga eller stå på lämplig plats precis som det är, tar ingen skada av det vad jag märkt men det är jag det.
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag har ett fodral med bärrem till mina stativ. Det är inte för att skydda stativet utan för att det är enklare att bära, speciellt då man inte har med sig hela utrustningen i en ryggsäck.
Jag går ofta ut med bara ett objektiv och använder då en ThinkTank Digital Holster 50 till kameran.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter! :)

Jag har bara en axelväska och därmed tyvärr inget att fästa stativet på. Tänker på om man ska gå en bit hur jag ska bära, orkar nog inte ta det på axeln eftersom jag har nackproblem. Kanske krångligt också att kånka runt med det under armen och då skulle det ju underlätta med en väska. Tänker mig nu inga jättelånga sträckor i och för sig.

Men för att skydda stativet tycker ni alltså inte att väska behövs? Om jag köper väska, bör den då vara vadderad?

Är det fler som har ytterligare förslag och idéer?
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag kör ovadderat. Det väger mindre :). Vadderat spelar återigen mindre roll för stativet, men visst kan det vara skönare mot kroppen om stativväskan slänger och slår.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är vikten viktig och man funderar på väska eller ej så köp ett lätt stativ och en ryggväska med avsedda stativhållare.
Har både kolfiberstativ och en loweproväska där jag fäster stativet på baksidan.
 

andreassofus

Aktiv medlem
följde med en rejäl väska till mitt stativ jag köpte nyligen..
Dock är det aldrig något jag använder. osmidigt att plocka ur och i den hela tiden. oftast jag jag kameran monterad på stativet och vilar den på axeln när jag går. Går jag långt så har jag ett stativfäste på min fotoryggsäck. Vill ju inte bära omkring på två väskor.
 

flossy666

Aktiv medlem
Du kommer i vart fall inte vilja bära stativet i händerna hela tiden. Sen kan du lösa det på massor med sätt. Jag tycker på ryggan är bäst, men det är individuellt.
 

afe

Aktiv medlem
En väska kan möjligen vara bra när man reser och inte vill fastna med stativbenen i annat bagage och dylikt, men jag använder aldrig den väskan som följde med mitt Benro när jag är ute och fotograferar. Det ska gå snabbt att få upp stativet när jag hittar ett motiv, och det skulle inte bli av om det låg nerpackat.

Mitt stativ bär jag genom att hänga ett av benen över axelremmen på väskan, men då har jag i och för sig ett stativ som är platt och väger under ett kilo :)
 

Mrs C

Aktiv medlem
Mitt stativ bär jag genom att hänga ett av benen över axelremmen på väskan, men då har jag i och för sig ett stativ som är platt och väger under ett kilo :)
Det låter ju otroligt behändigt :) Antar att det kostade en del?
Har efter mycket om och men, (Manfrotto bärrem MSTRAP-1
har fått mkt hjälp här på fotosidan), riktat in mig på ett Manfrotto 190 prox-b + 496rc2, som ju väger en hel del mer :)
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det låter ju otroligt behändigt :) Antar att det kostade en del?
Har efter mycket om och men, (Manfrotto bärrem MSTRAP-1
har fått mkt hjälp här på fotosidan), riktat in mig på ett Manfrotto 190 prox-b + 496rc2, som ju väger en hel del mer :)
Manfrotto bärrem MSTRAP
osv... Bärremmen vet jag inte hur den kom med här :D Har surfat runt och kollat bärremmar, måste lyckats kopiera in det i texten. Ursäkta! [/QUOTE
 

cls

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte köpa stativ och kulled och undrar om det är lika bra att köpa stativväska direkt, eller om man klarar sig lika bra utan? Använder ni stativväska eller har ni någon annan lösning för att skydda stativet?
Jätteglad för tips!
Hej, har ett ganska simpelt fodral med axelrem till ett Manfrotto XPROB 055. Det är väl inte för att skydda stativet utan snarare för att enkelt bära med sig stativet. Ett typiskt scenario är att jag är ute en eftermiddag och stativet behöver jag kanske inte förrän framåt skymningen. Med hjälp av fodralet kan stativet hänga på ryggen i några timmar och sen har jag det inom bekväm räckvidd när jag tycker att det behövs. Man behöver knappast väska/fodral till sitt stativ, men jag tycker att det är ett smidigt sätt att bära det med sig. (Jag har en Slingshot 202 till andra prylar och ser det inte som nåt alternativ att fästa stativet på den - stativet känns för tungt i förhållande till fästanordningen på Slingshot:en. Jag föredrar att ha Slingshot och stativfodral hängandes bredvid varandra på ryggen.)
 

afe

Aktiv medlem
Det låter ju otroligt behändigt :) Antar att det kostade en del?
Har efter mycket om och men, (Manfrotto bärrem MSTRAP-1
har fått mkt hjälp här på fotosidan), riktat in mig på ett Manfrotto 190 prox-b + 496rc2, som ju väger en hel del mer :)
Det är stativet jag skrev om i det här blogginlägget. Det fungerar bra för min lätta NEX-utrustning, men är nog inget jag skulle hänga på stora tunga DSLR-prylar på :)

Det gick på 3000:- totalt med kulled.
 
ANNONS