Annons

Ljud -dvs högtalare- till datorn, trådlöst användbart?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Nu när mitt "Digitala Rum" börjar bli färdigt och datorn flyttat in dit, har vi blivit utan högtalare för musik i vardagsrummet eftersom min gamla ljuduppsättning fick flytta med datorn.

Jag visste att det var gott om kabel i förra datorhörnan, men verkligheten var värre än jag trott. Till exempel följde jag en från ett uttag, och när jag kom till slutet fanns ingen apparat, den måste ha rymt. Dessa erfarenheter gör att jag helst inte vill införa ännu fler kablar i sammanhanget, därför en fråga från en okunnig om trådlöst ljud.

Datorn är en Dell XPS 8700 http://www.dell.com/se/p/xps-8700/pd som har blue tooth. Kan jag använda till exempel Creative T30 2,0 http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/hogtalare/tradlosa-hogtalare/creative-t30-2-0-p61018#ProductDetailedInformation och lyssna trådlöst på musik från datorn i Digitala Rummet, om högtalarna befinner sig i vardagsrummet intill? Kan man förvänta sig någorlunda bra ljud? Med bra menar jag samma kvalitet som om jag ansluter dem med kabel.
 

Åland

Aktiv medlem
Bluetooth fungerar väldigt dåligt om det finns föremål mellan sändare och mottagare, enligt mina erfarenheter iaf.
 

Åland

Aktiv medlem
Har du en Apple-dator är AirPlay absolut att rekommendera. Annars blir det ju Bluetooth från de där med, eller Spotify connect. Audio Pros Living-serie har fått väldigt bra kritik, en USB-dongel ansluts till datorn som sändare. Inte billiga, det beror ju på vad du är ute efter. Försök få lyssna innan du köper.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag läste på den här sidan och biten "Från sin Windows- eller MacOS-dator med iTunes 10.1 eller senare kan man strömma video och musik till en nyare Apple TV. Musik kan även skickas till högtalare och receivrar som stöder AirPlay. Från datorn kan man skicka ljudet till flera apparater samtidigt. Man kan dock inte spela olika låtar i olika rum."

och sedan

"AirPlay använder det trådlösa nätverket för att skicka över musiken. Det gör att man inte behöver komprimera ljudet, vilket är fallet med Bluetooth, och därmed kan man få bättre ljudkvalitet."

gav mig uppfattningen att det ska fungera med PC och nätverket. Stämmer inte det?
 

ErlandH

Aktiv medlem
AirPlay är bättre än Bluetooth. Men då behöver du skicka musiken från en AirPlay-grej, t ex en Mac eller iPad/iphone. Eller ett program/app som stödjer AirPlay, t ex iTunes.

Mottagaren måste också stödja AirPlay. Apple tv är billig, men måste kopplas till någon typ av förstärkare (eller tv eller aktiva högtalare). Det finns aktiva högtalare med inbyggd AirPlay, men de brukar inte vara så billiga.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag har labbat fram och tillbaka med trådlös överföring, BT ger fördröjning, såpass att det inte duger för ljud till video/film/tv. Men för musik fungerar det. Airplay slår dock BT alla gånger anser jag. Fungerar från alla ljudappar, från datorn (AirFoil) gör att jag kan skicka vilket ljud som helst till AppleTVn, dock med nån sekunds fördröjning.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack ska ni ha! Litet har det nog klarnat, jag ska bege mig till lämpligt köptempel och titta / lyssna.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker airplay är bästa sättet att få ljudet trådlöst dit man vill ha det, och AppleTV är så billig att det är en no-brainer (och det är ju kul att kunna strömma video också).
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns gott om WiFi-högtalare nu och då slipper du alla kablar som vilken applepryl som helst kommer med. Apple älskar kablar. Sedan är nackdelen med Airplay att du behöver extra prylar över allt och att gränssnitten brukar vara gräsliga att hålla på med.

WiFi-högtalare brukar också ge bättre ljudkvalitet än vad Airplay brukar få till.

Titta på Sonos, Samsung etc

http://www.sonos.com/sv-se
http://www.samsung.com/ch/consumer/tv-audio-video/wireless-audio-docks

Kör du Windows 8.1 på datorn då har du Miracast inbyggt som är smidigare än Airplay enligt mig. Så slipper du hålla på med en massa extra programvaror och extra prylar.
http://www.pioneer.eu/uk/products/42/99/161/SBX-N700/page.html

Miracast brukar dessutom vara inbyggt i dom flesta nyare TV-apparater.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns gott om WiFi-högtalare nu och då slipper du alla kablar som vilken applepryl som helst kommer med. Apple älskar kablar. Sedan är nackdelen med Airplay att du behöver extra prylar över allt och att gränssnitten brukar vara gräsliga att hålla på med.
Du vet inte riktigt vad airplay är, va?

Det behövs inga kablar, inga extra apparater, bara en iphone (eller valfri annan apparat) och en högtalare med airplay-möjlighet. Gränssnittet är extremt minimalistiskt: slå på airplay/slå av airplay. Om man tycker det är "gräsligt" är förstås en smaksak, det är ju många som föredrar sådan som är onödigt komplicerat och bombastiskt.

Miracast är säkert bra, men Miracast-högtalare har jag inte stött på så många. Å andra sidan har jag väl egentligen inte letat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du vet inte riktigt vad airplay är, va?

Det behövs inga kablar, inga extra apparater, bara en iphone (eller valfri annan apparat) och en högtalare med airplay-möjlighet. Gränssnittet är extremt minimalistiskt: slå på airplay/slå av airplay. Om man tycker det är "gräsligt" är förstås en smaksak, det är ju många som föredrar sådan som är onödigt komplicerat och bombastiskt.

Miracast är säkert bra, men Miracast-högtalare har jag inte stött på så många. Å andra sidan har jag väl egentligen inte letat.
Man behöver en Applepryl med två sladdar vid TVn för att få Airplay till TVn, medans Miracast är inbyggt i dom flesta nyare TV-apparater.

Miracast 0 kablar, Airplay 2 kablar och en pryl.

Miracast är alltid på om du har Windows 8.1, när en Miracast sak kopplas in dyker den automagiskt upp i listan med prylar man kan skicka ljud/bild till i Windows. Ungefär som i Airplay bara att det fungerar direkt i telefoner/datorer/TV-apparater. Det enda som är lite förvirrande är att Samsung kallar Miracast för Allshare, men Allshare är Miracast.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Å andra sidan kan jag ansluta en AppleTV till min 10 år gamla receiver via HDMI och på det viset få ut både ljud och bild till de lika gamla högtalarna och min 5 år gamla Sonyteve med utmärkt bild- och ljudkvalitet. Använder man iPhone eller iPad är det en oerhört enkel och bra lösning, men har man inga andra Appleprylar finns det förstås andra och bättre alternativ.
 

Falumas

Aktiv medlem
Å andra sidan kan jag ansluta en AppleTV till min 10 år gamla receiver via HDMI och på det viset få ut både ljud och bild till de lika gamla högtalarna och min 5 år gamla Sonyteve med utmärkt bild- och ljudkvalitet. Använder man iPhone eller iPad är det en oerhört enkel och bra lösning, men har man inga andra Appleprylar finns det förstås andra och bättre alternativ.
Jo, men kan du köra bilden till Apple-TVn från din PC? Har man bara Applepryttlar så älskar man ju kablar (kablar för att ladda telefonen, extra kablar vid TVn etc) och dessutom sitter man väl förmodligen då fast i Airplayträsket eftersom det förmodligen inte finns några alternativ.

Du hade kunnat köpa denna för Miracast till din gamla reciever och bara behövt hälften så mycket kablar som en AppleTV.
http://www.asus.com/Tablet_Mobile_Accessories/ASUS_Miracast_Dongle/

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en PC kopplad direkt till receivern, så jag behöver inte gå via AppleTV för att göra det. Har man som jag rätt många pryttlar kopplade till teven inklusive ett gäng högtalare blir det ändå massor av kablar, så det gör som inget om det blir två till.

Det är rätt tramsigt att påstå att man gillar kablar för att man använder Appleprylar - det är knappast någon som påstått något i den stilen. Lite bättre argument kan du väl ändå komma med? :)

Jag hade för övrigt inte haft någon som helst nytta av din Miracast eftersom jag som telefon kör iPhone 5s, och som platta iPad Mini Retina. Jag råkar gilla dessa enheter och är inte ensam om det - gillar man Android eller WP så får man förstås göra det och skaffa de prylar som behövs för att koppla ihop dem med resten av huset, men det blir inte nödvändigtvis bättre.

Jag gillar Windows på datorn, men i telefonen föredrar jag IOS och jag ser inte Airplay som något träsk. Jag ser inte ner på dem som använder andra OS och jag påstår inte att Apple är bäst för alla - det är bäst för mig. Den ödmjukheten tycker jag ofta saknas i såna här diskussioner.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har en PC kopplad direkt till receivern, så jag behöver inte gå via AppleTV för att göra det. Har man som jag rätt många pryttlar kopplade till teven inklusive ett gäng högtalare blir det ändå massor av kablar, så det gör som inget om det blir två till.

Det är rätt tramsigt att påstå att man gillar kablar för att man använder Appleprylar - det är knappast någon som påstått något i den stilen. Lite bättre argument kan du väl ändå komma med? :)

Jag hade för övrigt inte haft någon som helst nytta av din Miracast eftersom jag som telefon kör iPhone 5s, och som platta iPad Mini Retina. Jag råkar gilla dessa enheter och är inte ensam om det - gillar man Android eller WP så får man förstås göra det och skaffa de prylar som behövs för att koppla ihop dem med resten av huset, men det blir inte nödvändigtvis bättre.

Jag gillar Windows på datorn, men i telefonen föredrar jag IOS och jag ser inte Airplay som något träsk. Jag ser inte ner på dem som använder andra OS och jag påstår inte att Apple är bäst för alla - det är bäst för mig. Den ödmjukheten tycker jag ofta saknas i såna här diskussioner.
Ok, träsk var kanske ett starkt ord men jag tycker faktiskt det.

Nu har jag iofs sedan 6mån ett Applefritt hus. Innan fanns en iPad och en Apple-TV i huset. Största nackdelarna med Airplay var att skärmen på iPaden var tvungen att vara igång hela tiden och när skärmsläckaren drog igång så dog TVn. Sedan kunde jag aldrig få till det så att jag kunde ha iPaden att streama SVT-Play till TVn samtidigt som jag satt och slösurfade på den.
Med Miracast och en Windowspadda löstes bägge dom problemen.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu gör ju en apple-tv ganska mycket annat än förmedlar bild/ljud från en dator, så den där klumpen är kanske inget jämbördigt alternativ.
Nu har jag en SMART-TV som gör allt som jag använde hos Apple-TV (Surf, Netflix, Facebook, Skype och uppspelning av video och musik från mitt netvärk) och den har inbyggd Miracast. Så jag saknar inte AppleTVn det minsta.

/Karl
 
ANNONS