Annons

Antivirus till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
För det första - behövs ett Antivirus till Mac? Isf, finns det något som är verksamt och gärna utan kostnad? Har Sierra 10.12.5 på en iMac 27".
 

ToBjo

Medlem
För det första - behövs ett Antivirus till Mac? Isf, finns det något som är verksamt och gärna utan kostnad? Har Sierra 10.12.5 på en iMac 27".
Enkla svaret är att det inte behövs. Apple har byggt in riktigt bra virus-skydd och malware-skydd i mac. Där finns Xprotect som man normalt inte ser men som känner igen malware och vägrar starta program som är malware. Även hur systemet är uppbyggt med användarrättigheter gör det svårt att få "virus" på mac.

Med det sagt så finns det malware (skadliga program) för mac. De flesta bygger på att en websida lurar användaren att själv installera det skadliga programmet - ofta genom att lura användaren att användaren installerar t.ex. en Adobe-flash-uppdatering.

Macron i Microsoft-office-dokument kan också vara skadlig kod. Det bör man se upp med oberoende vilket OS man kör. Man får ju tydliga varningar om att dokumentet innehåller macron och frågan om man verkligen vill öppna det - men många trycker bara "ja jag vill öppna dokumentet även om det kan ha skadlig kod".

Om man vill köpa sig litet extra trygghetskänsla så finns det anti-malware program för mac. Två som jag tycker är bra är MacScan http://www.securemac.com/macscan och ClamXav https://www.clamxav.com. Det finns även många andra som jag inte har erfarenhet av.

Min personliga erfarenhet är att man ska akta sig för F-Secure, Kaspersky m.fl. De här är program gjorda av företag som riktar in sig mot Microsoft-Windows marknaden. De är antagligen bra för MS-Windows men på mac gör de bara datorn superseg utan att egentligen tillföra något skydd.
 

Lysander

Aktiv medlem
Jag har haft en iMac sedan 2011, jag har aldrig haft virusskydd och aldrig drabbats av virus, var bara smart med vad du laddar ner för grejer så att du minimerar riskerna, ingen pirat-programvara från torrent-siter t.ex. Nu när Mac har blivit mer populärt så kommer det säkert att bli vanligare med virus för OSX, men än så länge så görs de allra flesta virus för Windowsmaskiner.
 

Danne B

Aktiv medlem
Jag har haft en iMac sedan 2011, jag har aldrig haft virusskydd och aldrig drabbats av virus, var bara smart med vad du laddar ner för grejer så att du minimerar riskerna, ingen pirat-programvara från torrent-siter t.ex. Nu när Mac har blivit mer populärt så kommer det säkert att bli vanligare med virus för OSX, men än så länge så görs de allra flesta virus för Windowsmaskiner.
Fast om du aldrig haft något antivirusskydd, så vet du ju inte om du har eller har haft något virus.

Förr märkte man ganska direkt om man drabbades, då datorerna blev väldigt sega, även utan att antivirusprogram reagerat.
Idag är de flesta virus svårupptäckta, då de ofta bara scannar efter lösenord och agerar keyloggers.
Du märker helt enkelt inte av dem, om du inte har något antivirusprogram som säger till.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack alla för svaren, ibland kan jag läsa att en del virus/trojaner och annat elände kan ställa till det även för Mac-ägare.

Är iofs inte så orolig men kan ändå vara intressant att kolla på läget idag.

Kollade förresten på nätet, det finns ett stort antal antivirus-program om man vill/kan ladda ned, tror dock jag avvaktar t.v.!
 

EJM68

Aktiv medlem
Om den SW som används kommer från Apple store eller någon stor tillverkare typ Adobe eller Microsoft är nog risken att bli drabbad låg.
Jag har kört med AVG antivirus gratisversion ett tag, men det är lite jobbigt med dagliga uppdateringar samt påminnelser om att betalversionen är bättre.
 

M7_21

Aktiv medlem
Om den SW som används kommer från Apple store eller någon stor tillverkare typ Adobe eller Microsoft är nog risken att bli drabbad låg.
Jag har kört med AVG antivirus gratisversion ett tag, men det är lite jobbigt med dagliga uppdateringar samt påminnelser om att betalversionen är bättre.
Tack för svar!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Fast om du aldrig haft något antivirusskydd, så vet du ju inte om du har eller har haft något virus.

Förr märkte man ganska direkt om man drabbades, då datorerna blev väldigt sega, även utan att antivirusprogram reagerat.
Idag är de flesta virus svårupptäckta, då de ofta bara scannar efter lösenord och agerar keyloggers.
Du märker helt enkelt inte av dem, om du inte har något antivirusprogram som säger till.
Fast det är väl Trojaner och inte virus som får tag i dina lösenord och liknande? och det är väl det man har brandväggen till?
 

M7_21

Aktiv medlem
Fast det är väl Trojaner och inte virus som får tag i dina lösenord och liknande? och det är väl det man har brandväggen till?
För min del kan jag nog blanda ihop detta med virus, trojaner och andra otyg. Anser att alla dessa saker bara stör en. Har också brandväggen påslagen och hoppas väl därmed att det ska skydda så mycket som möjligt.
 

Danne B

Aktiv medlem
Fast det är väl Trojaner och inte virus som får tag i dina lösenord och liknande? och det är väl det man har brandväggen till?
Kanske det är, men nu för tiden är det vanligt att man drar det mesta över en kam som virus.

T.ex. makrovirus, som liknar trojaner i mycket. De sprids oftast genom olika typer av dokument och upptäcks kanske inte direkt, då man inte märker av något från dem. Men då de är makro (script)-virus, så kan de t.ex. vid en vald tidpunkt köra sitt script eller makro (som kanske är mer välkänd benämning inom fotoredigering) och göra vad det är skrivet för.
En annan sak som makrovirus har förutom detta, är att de kan duplicera sig själva och infektera andra datorer i nätverket. Det brukar inte trojaner göra.

Finns trojaner som är designade att stänga ner din brandvägg, så bara för att man har en brandvägg är det tyvärr inte säkert att man är skyddad.
 

peranders

Aktiv medlem
Man kan väl med fog säga att det inte finns några aktiva virus för mac. Det finns ett par stycken (jämfört med 500000 på Windowssidan. Jag fick ett virus nVirB och det var typ 1988 eller kanske 1989.... men inget sedan dess.
 

winterdahl

Medlem
För det första - behövs ett Antivirus till Mac? Isf, finns det något som är verksamt och gärna utan kostnad? Har Sierra 10.12.5 på en iMac 27".
Eftersom jag precis har bytt till Mac undrade jag detsamma. Efter lite grävande kan man väl sammanfatta det med att:

1. Det FINNS hot mot Mac, men eftersom PC är så mycket vanligare finns det betydligt mer skadlig kod riktad mot PC. Den mängd arbete som krävs i förhållande till vinsten som man får av att skriva skadlig kod till Mac är helt enkelt mycket lägre än att göra detsamma för PC.

2. Det finns antivirusprogram för Mac; vissa bra, andra mindre bra, se t.ex.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.671818/antivirus-mac

Om det är värt det är väl upp till dig.

3. Den viktigaste säkerheten är i slutändan ändå ditt huvud, eller rättare, ditt digitala beteende. Om man är lite sunt misstänksam och försiktig minskar man riskerna drastiskt.
 

winterdahl

Medlem
Fast det är väl Trojaner och inte virus som får tag i dina lösenord och liknande? och det är väl det man har brandväggen till?
Brandväggen hjälper tyvärr föga som skydd mot trojaner, virus och annan dylik kod eftersom de i allmänhet sprids genom e-postbilagor, USB-minnen eller installation av (skumma) program. Det kan även räcka med att klicka på en länk i t.ex. ett e-postmeddelande. När koden sedan väl är inne i datorn kan den i allmänhet göra lite vad den vill (beroende på syfte och upplägg).
 

M7_21

Aktiv medlem
Eftersom jag precis har bytt till Mac undrade jag detsamma. Efter lite grävande kan man väl sammanfatta det med att:

1. Det FINNS hot mot Mac, men eftersom PC är så mycket vanligare finns det betydligt mer skadlig kod riktad mot PC. Den mängd arbete som krävs i förhållande till vinsten som man får av att skriva skadlig kod till Mac är helt enkelt mycket lägre än att göra detsamma för PC.

2. Det finns antivirusprogram för Mac; vissa bra, andra mindre bra, se t.ex.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.671818/antivirus-mac

Om det är värt det är väl upp till dig.

3. Den viktigaste säkerheten är i slutändan ändå ditt huvud, eller rättare, ditt digitala beteende. Om man är lite sunt misstänksam och försiktig minskar man riskerna drastiskt.
Tack för tips, ska kolla vidare!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Brandväggen hjälper tyvärr föga som skydd mot trojaner, virus och annan dylik kod eftersom de i allmänhet sprids genom e-postbilagor, USB-minnen eller installation av (skumma) program. Det kan även räcka med att klicka på en länk i t.ex. ett e-postmeddelande. När koden sedan väl är inne i datorn kan den i allmänhet göra lite vad den vill (beroende på syfte och upplägg).

okej, det låter ju otryggt. Är ingen datahacker om man säger så , så jag har inte jättestor koll på hur sånt fungerar. Har bara fått för mig att det var så :)

Vad är brandväggen till för då?
 

winterdahl

Medlem
okej, det låter ju otryggt. Är ingen datahacker om man säger så , så jag har inte jättestor koll på hur sånt fungerar. Har bara fått för mig att det var så :)

Vad är brandväggen till för då?
Nä, jag är inte heller någon expert men jag höll på ganska mycket med datorer förr i tiden.

Man kan säga att brandväggen skyddar mot direkta "inbrottsförsök", d.v.s. att en hacker via nätverk försöker ta sig in i det lokal nätverket/datorn. En dator har ett antal s.k. portar som används vid kommunikation mellan datorer (t.ex. e-post [POP, IMAP], FTP, HTTP); brandväggen stänger alla portar som inte behövs och kan dessutom till viss del övervaka trafik som går genom de öppna portarna. Däremot kan den inte göra något åt hot som redan är inne i systemet - det finns det andra program/maskiner som kan göra.

Ett antivirusprogram kontrollerar istället datorns "inre" för att t.ex. upptäcka program som uppför sig underligt. Man skulle kunna likna brandväggen och antivirusprogrammet vid fysisk säkerhet (på t.ex. ett företag); brandväggen motsvaras av t.ex. staket samt vakter och kameror vid inpassering medan antivirusprogrammet kan liknas med vaktpersonal som går igenom alla inre lokaler och letar efter obehöriga personer eller aktiviteter.
 

martinot

Aktiv medlem
De flesta virus och trojaner kommer idag (ca 70%) är via skript (tex. makron i Office-filer och andra applikationer) som medföljer bilagor via mail och andra källor (ofta inte ont anande vänner och kollegor som sprider det), men väldigt ofta även via Adobe Flash eller via Oracle Java (bägge de sistnämnda står för en majoritet av alla säkerhetshål - både på Mac och Windows).

De gör intrång/infekterar oavsett om det är MacOS eller Windows i botten. Så anta inte att man är säker för bara den sakens skull. Är ni inte heller grymma IT/säkerhets-experter så har ni inte heller någon susning om ni är fria från trojaner och virus.

De flesta är så sofistikerade, små effektiva, och döljer sig så väl att de går obemärkt förbi. Det kan vara för att lyssna av data (tex. stjäla inloggningsuppgifter till banker och andra tjänster), eller "sleepers" som bara passivt väntar på att bli "aktiverade" och exekvera via fjärrkommandon.

Din infekterade dator används sedan antingen för att låsa datorn/kryptera filer (för utpressning av dig), eller för att sprida olagliga/olämpliga filer i nät till andra bottar (infekterade datorer precis som din), eller för att vara beredda att göra överbelastningsattacker emot mål (antingen utpressning för att sänka komerssiella webbsajter, eller politiska mål/myndigheter)

Du kan märka (ibland) att du är infekterad/hackad, men att du inte märker det betyder inte att du inte är det (falsk trygghet). Inte ens jag som bitvis är ganska tekniskt duktig och delvis jobbat med IT-säkerhet tror att jag själv har en chans att kunna uppgtäcka allt eller slippa hack/intrång.

Detta även om jag brukar vara ganska försiktig och skeptisk till det mesta på nätet - vilket också är ibland det viktigaste att vara. Olika skydd hjälper bara till en viss begränsad del, så de ersätter inte att man kan sluta tänka.

Men även om man är vaksam hemma och pratar mycket med grannarna, så skulle jag inte skippa att låsa huset eller att inte slå på larm/kameror om jag åker bort.

Finns även massor man inte direkt kan råda över även om man är extremt försiktig; räcker att man har väldig otur och besöker en webbsida på en server som blivit hackad och är infekterad, och att de sedan har zero-day exploits för din klient/app/webläsare/mellanlagerapplikation, så åker alla som besöker sidan med det rätt på det.

Men ni för göra och får tro precis som ni vill (jag tänker inte försöka övertyga er mer)!

Fick min nya MacBook Pro i veckan (min gamla MBP var kass och trasig skärm), och jag kör med https://home.sophos.com/mac för realtidsskydd, och kompletterar "off line"-scanningen i Sophos med "off line"-scanning i http://forticlient.com/.

Bägge är gratis.

Se även till att slå på den inbyggda brandväggen i MacOS. Till skillnad ifrån Windows så är den inte påslagen/aktiverad från start, utan måste göras manuellt (tyvärr är det inte alla som känner till det).

Ni som vill leva i förnekelse kring dessa risker och tro på annat (ungefär de som tror att minneskort är oförstörbara, eller att ert hus/bil/båt inte kan riskera att få inbrott eller börja brinna); ni kan strunta i ovan rekommendationer. 😀
 
ANNONS