Annons

MINOX 35 GT Problem med batteriluckan

Produkter
(logga in för att koppla)

caroline.s

Ny medlem
Hejhej!
Jag hittade några gamla kameror när jag gick igenom gamla saker, bland annat en Minox 35 GT. Problemet är att jag inte kan få upp batteriluckan. Har någon annan varit med om samma sak/ någon som har något tips på vad jag kan göra? Eller är det helt enkelt bara att gå till en fotoaffär och se om de kan hjälpa mig?
Har också fått känslan av att batterierna till den här kameran är svåra att få tag i, någon som har en bra lösning? Verkar som att vissa har valt att ersätta det batteriet som ursprungligen är tänkt med flera av en annan sort? Är van vid digitala kameror och detta är helt nytt för mig, men det hade varit så kul att få den att fungera!
Tack på förhand
Caroline
 

Stålberg

Medlem
Batteriluckan

Hej Caroline!
Batterluckan måste du skruva upp med tex ett mynt som du sätter i luckans skåra. Så funkade många batteriluckor förr. Skruva upp motsols.

Hälsningar
Patrik
 

Graal

Avslutat medlemskap
Använd sökfunktionen så kommer du till den här forumtråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97480

Onödigt att ha flera trådar om samma sak.

Batteriluckan öppnar du med ett mynt. Sen måste du byta batterilucka och batteri för att få kameran att fungera. Den nya luckan med hållare för nytt batteri finns att köpa om man söker lite grand. Den kan du ladda med 4st 1,5 volts eller två 3 volts batterier. men du får kompensera på ASA/ISO-inställningen för att få exakt rätt exponerade bilder. De nya batterierna gör att kameran underexponerar lite grand så man får ställa en 100 ISO film på 50 istället och en 400 ISO på 200. Finns tydligen också någon slags adapter som kan omvandla spänningen till rätt.
 

caroline.s

Ny medlem
Använd sökfunktionen så kommer du till den här forumtråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97480

Onödigt att ha flera trådar om samma sak.

Batteriluckan öppnar du med ett mynt. Sen måste du byta batterilucka och batteri för att få kameran att fungera. Den nya luckan med hållare för nytt batteri finns att köpa om man söker lite grand. Den kan du ladda med 4st 1,5 volts eller två 3 volts batterier. men du får kompensera på ASA/ISO-inställningen för att få exakt rätt exponerade bilder. De nya batterierna gör att kameran underexponerar lite grand så man får ställa en 100 ISO film på 50 istället och en 400 ISO på 200. Finns tydligen också någon slags adapter som kan omvandla spänningen till rätt.

Jag får inte upp luckan med ett mynt, den är verkligen fast. Och vadå menar du, måste man byta ut luckan??
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag får inte upp luckan med ett mynt, den är verkligen fast. Och vadå menar du, måste man byta ut luckan??
Kanske har batteriet läckt och det klibbat fast? Ja om man ska kunna använda kameran med dagens batterier (som du kan läsa om i den länkade tråden) måste du ha en ny lucka med en hållare för de nya batterierna. Annars glappar de och far hit och dit. Det finns såna att köpa till Minox.
 

michap

Aktiv medlem
Om du bor i Stockholm så ta med kameran till Wibergs, de kan säkert hjälpa dig att få upp luckan, de säljer också någon slags insats för de nya batterierna. Bor du någon annanstans så försök hitta en bra fotoaffär där, inte Expert eller någon annan stor kedja, utan en riktig fotoaffär med personal som känner till alla knep för äldre kameror.

Om batteriluckan är i metall så kan du säkert ta i ordentligt utan att den blir skadad om du bara har ett mynt som passar bra i skåran, är den i plast så är det kinkigare.
 
ANNONS