Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Bästa" surfplatta för att förhandsgranska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Kalibrering är mest för att visa rätt färger - inte för att återge full gråskala. Ipad är för övrigt för det mesta väldigt bra på att just färgåtergivning (inom sRGB).
Håller med, iPad visar fina bilder, men ger alldeles för mycket svärta. Kul o titta på men värdelöst att redigera i :)
 

ldn99

Aktiv medlem
Det är intressant, jag har hört andra som inte ser gråskalan i sina kalibrerade skärmar :) Den sista sRGB-bilden kan jag med ansträngning urskilja 12.12.12 med min iPad 10". Den första sRGB är helt svart i iPaden.
Med min kalibrerade Dell U2713H, med native färgomfång, kan jag i Photoshop med viss möda urskilja 4,4,4. 6,6,6 är tydligt synligt. I Firefox med profil för sRGB och skärmen kalibrerad till sRGB kan jag knappt urskilja 10,10,10. Avser bilden jag laddade upp.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Med min kalibrerade Dell U2713H, med native färgomfång, kan jag i Photoshop med viss möda urskilja 4,4,4. 6,6,6 är tydligt synligt. I Firefox med profil för sRGB och skärmen kalibrerad till sRGB kan jag knappt urskilja 10,10,10. Avser bilden jag laddade upp.
Det är intressant :) Om man redigerar i en skärm som knappt kan urskilja 10.10.10 och man själv vill se detaljer i mörka partier och redigerar efter detta, så kommer bilden hos mottagaren bli mjölkig. Det är min erfarenhet.

Den ganska enkla skärmen jag använder, kan urskilja 2,2,2 till 254,254,254 från dom mindre dynamiska JPG-bilderna, vilket gör att jag får bättre koll, men bilderna ser ganska vita/mjölkiga ut vid redigeringen (vilket jag gillar).
 

Acei

Aktiv medlem
Kör med Samsung Galaxy Tab S 10.5 och en OTG-kabel och till detta så kör jag DSLR Controller appen. Fungerar tokbra. Men den appen fungerar bara till Canon kameror och Androida system..
Den appen kan ni läsa om på denna sida, där står det till vilka plattor och kameror den fungerar till.
http://dslrcontroller.com/
 
ANNONS