Annons

Nikon AF-S 85mm 1.8 / 1.4 för svartvitt gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Godagens allihop, jag har en fråga angående en av världens mest uttjatade jänmförelser: Nikons eminenta 85mm AF-S objektiv, 1.8 eller 1.4. Det har skrivits mycket om det redan, men jag har inte hittat någon som jämför dem för den situationen jag använder mina korta teleobjektiv till mest.

Jag använder en Nikon D750, och fotograferar mestadels gatuporträtt (gatufoton med fokus på en eller två personers ansikten), och nästan allt konverteras till svartvitt. Det är ganska mycket kvälls och nattfoto.

Från det jag läst så har 1.4 bättre färgåtergivning och naturligtvis ljusstyrka och bokeh. 1.8 är något skarpare på största bländare, samt naturligtvis billigare och lättare.

Färgåtergivning blir ju mindre viktigt vid svartvitt, och D750 hanterar dessutom högt iso relativt väl. Grynigheten du får vid iso är också mindre störande vid svartvitt. Bokeh däremot är ju högst begärligt vid porträttbilder.

Jag bryr mig väldigt lite om vikt och storlek, och prisfrågan är inte jätterelevant (jag är en tönt som känner mig häftigare om jag har dyrare leksaker, men inte till punkten att jag köper ett för mina syften sämre objektiv för att det är dyrare :p). Så de avgörande frågorna för mig känns som de blir byggkvalitet och autofokus. Någon som har någon erfarenhet av hur de två objektiven skiljer sig åt där? Finns det något jag missat i min jämförelse?

Mvh
Sam
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har 1.4 så jag kan inte säga något om jämförelse. Däremot är det den optik jag använder för porträtt i 95 % av fallen, jag är supernöjd. Ett av de bästa objektiven man kan få tag på enligt mig. Så min slutsats är att 1.4 i vilket fall inte är sämre än 1.8 på något sätt, kanske bättre.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så de avgörande frågorna för mig känns som de blir byggkvalitet och autofokus. Någon som har någon erfarenhet av hur de två objektiven skiljer sig åt där? Finns det något jag missat i min jämförelse?
Generella faktorer verkar du ha läst en hel del om, jag skulle nog säga att den tydligaste skillnaden är oskärpeteckningen där 85/1,4 har snyggare oskärpa, i synnerhet i intervallet f/2,8 - f/8. Fullt öppet är det svårare att se skillnad, och där handlar skillnaderna nog mer om tycke och smak än om kvalitet.

Ser man på byggkvalitet känns de ganska lika när man håller i dem, men det är ändå sannolikt så att 85/1,4 har en del mer påkostade konstruktionslösningar som i alla fall i längden borde ge lite bättre hållbarhet. Och ser du på autofokus är det 85/1,8 som har en fördel, det är lättare (och möjligen även färre, osäker där) glasbitar som flyttas vid fokusering och min upplevelse är att den faktiskt fokuserar snabbare.

Jag kör själv gamla AF 85/1,4 (som fokuserar lååångsamt jämfört med nya AF-S :) som jag tycker mycket om, men för gatufoto hade jag nog valt en 85/1,8 pga fokushastighet och smidigare hantering.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Godagens allihop, jag har en fråga angående en av världens mest uttjatade jänmförelser: Nikons eminenta 85mm AF-S objektiv, 1.8 eller 1.4. Det har skrivits mycket om det redan, men jag har inte hittat någon som jämför dem för den situationen jag använder mina korta teleobjektiv till mest.

Jag använder en Nikon D750, och fotograferar mestadels gatuporträtt (gatufoton med fokus på en eller två personers ansikten), och nästan allt konverteras till svartvitt. Det är ganska mycket kvälls och nattfoto.

Från det jag läst så har 1.4 bättre färgåtergivning och naturligtvis ljusstyrka och bokeh. 1.8 är något skarpare på största bländare, samt naturligtvis billigare och lättare.

Färgåtergivning blir ju mindre viktigt vid svartvitt, och D750 hanterar dessutom högt iso relativt väl. Grynigheten du får vid iso är också mindre störande vid svartvitt. Bokeh däremot är ju högst begärligt vid porträttbilder.

Jag bryr mig väldigt lite om vikt och storlek, och prisfrågan är inte jätterelevant (jag är en tönt som känner mig häftigare om jag har dyrare leksaker, men inte till punkten att jag köper ett för mina syften sämre objektiv för att det är dyrare :p). Så de avgörande frågorna för mig känns som de blir byggkvalitet och autofokus. Någon som har någon erfarenhet av hur de två objektiven skiljer sig åt där? Finns det något jag missat i min jämförelse?

Mvh
Sam
Jag har haft båda objektiven. Hade först 1.8 men kände att jag ville ha största möjliga bländare vid 85mm för att få 3D känslan. 1.4G har väldigt mkt bättre byggkvalitet. På mitt 1.8G så flagnade plasten på ytan alldeles innanför filterringen där det står Nikkor 85mm osv. Samma sak med min 50mm 1.8G.

Senaste tiden har jag sett en del begagnade 1.4or ute för 8200-9000 kr, det kan ju vara ett sätt. Eftersom du gillar nattfoto så är ju 58mm 1.4G ett alternativ...
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har haft 1,8 med Af-d förut så kan inte svara om hur G är. Dock äger jag nu 1,4g och har även 58 1,4 G och har även haft äldre 1,4 af-d versionen som är ett fint objektiv. Det jag använder mest är nog mitt 58 G av dessa skulle jag säga. 85an är ett grymt objektiv och då jag gör något lite "seriösare" använder jag det för att det gör det som det ska. 58 Tycker jag är mycket roligare och blir mycket snyggare när det fungerar som det ska( sätter skärpan rätt etc).
Jag fotar även med mitt Sigma art 50 som är väldigt skarpt, men inte riktigt lika fint med oskärpan som 85an eller 58 g. Vill jag köra lite längre brännvidd använder jag ofta 135 DC som även det är lite "roligare" än 85an.
Så subjektivt det där. Hursomhelst är 85 1,4 G ett grymt bra objektiv.
Lycka till.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag bryr mig väldigt lite om vikt och storlek, och prisfrågan är inte jätterelevant (jag är en tönt som känner mig häftigare om jag har dyrare leksaker, men inte till punkten att jag köper ett för mina syften sämre objektiv för att det är dyrare :p).
Mvh
Sam
Då är det väl inget att tveka på? ta 1.4an
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Yes, har efter noggrant övervägande bestämt mig för att det får bli 1.4an. Det är roligt med leksaker!
 
ANNONS