Annons

panoramakameror

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
har tittat runt lite bland billiga panoramakameror.
hur blir negativen i såna egentligen? alltså, blir det så att bara en liten del av negativrutan exponeras eller exponerar den över flera rutor?
 

johanh

Aktiv medlem
Just hur billiga panoramakameror sköter det vet jag inte, men dom jag har sett för 135 film (tex Hasselblad XPan) har formatet 24x65 mm (och även 24x36). Jag tror det är lite upp till varje kamera hur långt varje neg blir. En kamera som bara exponerar en liten del av en 24x36ruta skulle jag inte tycka vore så intressant, det är ju bara att maska av själv i så fall.
Johan
 

LGS

Aktiv medlem
Jag har en panoramakamera. Den heter Kodak Stretch Panoramic, och den exponerar endast en del av "negativrutan". Men den var väldigt billig, faktiskt gratis - det är en engångskamera som jag (ibland) lyckas sätta i ny film i.

Hasselblad XPan funkar lite som en mellanformatskamera med 135-film, d.v.s. optiken är "mellanformatsoptik" som klarar drygt 6 centimeters bredd på filmen. Så egentligen funkar den lite som min Kodak Stretch, det är bara 135-filmen som är "lägre" (jag menar att du lika gärna kan delförstora ett neg från en mellanformatskamera med en vidvinkel på).

En "äkta" panoramakamera har ett objektiv som exponerar filmen "från ena sidan till den andra", eh, alltså objektivet rör sig i en cirkelrörelse och exponerar en smal strimma från ena sidan till den andra. Sådana här kameror finns för både småbild och mellanformat. Och de här kamerorna exponerar definitivt hela negativrutan, som alltså är rätt bred. Jag har för mig att kameran jag senast testade tog med 140 grader (det fanns markeringar fram på kameran där man inte fick sätta fingrarna - för då kom de med på bilden). En kul sak med de här kamerorna är att om man tar kort på något som rör sig, exempelvis en bil (jag har testat), blir den kortare om den "möter" objektivet, och längre om den åker åt andra hållet.
 
Jag har jobbat en del med det panormamiska formatet men har ingen egen utan har lånat diverse olika...

Har hört att den ryska Horizon 202 är ok, det finns mer info på:
http://www.rugift.com/

Själv har jag använt digital teknik och "sytt" ihop 360 graders panoraman...
Sedan finns det ju riktigt trevliga mellanformats panorama kameror men de kostar ju därefter också...
 
ANNONS