Annons

24-105 eller 135?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Har en fråga, jag fotar mycket bröllop, porträtt och funderar ut ett bra porträttobjektiv 24-70 hade vart perfekt men jag vill ha mer än 70.

visst är det bra att ha bländare 2 men har ändå ett fast 50mm 1,4 som tar den biten, frågan är vad som är bäst främst i studio 24-105 eller 135?

Ni som testat båda, hur snabb är autofokusen?

jag har 5d mark II, vill bara ha lite snabba utvärderingar om de båda objektiven.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
24-105/4 är en ovanligt bra och en väldigt användbar zoom. Du har säkert nytta av vidvinkelläget ibland.

Jag gillar zoomar i studio. Det är väldigt smidigt att snabbt kunna gå från helbild till halvbild och till närbild.

135/2 är ett extremt bra objektiv och ljusstyrkan är bra att ha inne i kyrkan eller när man vill få snyggt kort skärpedjup. Men bara 50 och 135 mm låter lite väl begränsat. En 28/2,8 är ett billigt komplement.

Med studioblixtar är det svårt att få så låg effekt att man kan använda bländare 2.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Jag har ett 17-40 också men nu menar jag mest i studion, då använder jag aldrig 17-40.


Klart 135:an kan vara bra vid utomhusporträtt samt i studion, det som oroar mig lite är studiofotograferingen, att det ska gå undan iof kan man beskära o fixa sedan men det är ju sjukt bekvämt med zoom, speciellt när man fotar småttingar som rör sig som bara den, men å andra sidan är ju f4 lite väl mörkt.

135:an måste ju vara överlägsen i kyrkan och utomhusporträtt om den håller måttet i studion är jag med på noterna ;)
 

odesus

Aktiv medlem
Har en fråga, jag fotar mycket bröllop, porträtt och funderar ut ett bra porträttobjektiv 24-70 hade vart perfekt men jag vill ha mer än 70.

visst är det bra att ha bländare 2 men har ändå ett fast 50mm 1,4 som tar den biten, frågan är vad som är bäst främst i studio 24-105 eller 135?

Ni som testat båda, hur snabb är autofokusen?

jag har 5d mark II, vill bara ha lite snabba utvärderingar om de båda objektiven.
Skulle jag råda för bröllop om du ska satsa så behöver du 24-70 och 70-200 för allmänfotografering. 85, 1.4 är ett underbart objektiv för porträtt studio och övrigt. 135 låter för mycket tele för porträtt men det beror lite på hur man jobbar. Doch måste studion bara lång om du ska plåta mer än ansiktet.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Skulle jag råda för bröllop om du ska satsa så behöver du 24-70 och 70-200 för allmänfotografering. 85, 1.4 är ett underbart objektiv för porträtt studio och övrigt. 135 låter för mycket tele för porträtt men det beror lite på hur man jobbar. Doch måste studion bara lång om du ska plåta mer än ansiktet.
Jag har en stor studio så det är inga problem, 24-70 eller 70-200 kommer inte på fråga alldeles för klumpiga objektiv jag har klarat mig bra utan dessa i 4 års bröllopsfotografering, jag vill dock ha lite mer tele men inte så klumpigt som 70-200.

Jag är övertygad om att 135 är rätt för bröllop och uteporträtt, just studion jag är lite kluven i, jag vill ju jobba snabbt, visst kan jag köpa båda 135 och 24-105 men jag är inte den som gillar mycket prylar och det känns onödigt många tusenlappar om jag ska vara ärlig.

om 24-105 hade vart 2,8 hade jag varit övertygad jag är ju ett fan av stora bländaröppningar dock inte i studion men vid utomhusporträtten.

om jag köper 24-105 så måste jag nog ha något mer ljuskänsligt till bröllopen och utomhusporträtt... och som är mer tele än 85:a....

Som sagt jag är inte ett fan av att bära runt på tunga kameraväskor osv jag gillar less is more om man säger så ;)
 

Tweedy

Aktiv medlem
IS har jag heller inget behov av som jag ser det har aldrig provat IS så det är ingen anledning att jag funderar på 24-105.

Kanske klarar man sig utan att byta objektiv hela tiden i kyrkan?


Är 135 klumpig att jobba med? t.ex i studion?

Jag har blivit rätt van att fota med fasta objektiv i studion men det är ju skönt med zoom också, åh blir inte klok på detta.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Hur stor är studion i fråga? Har du gott om utrymme är 135mm inga problem. Är det tight kan det bli svårt med helkropp och 135mm.

Måtten hade nog underlättat för att kunna hjälpa dig.

Mvh, Anton.
 

flossy666

Aktiv medlem
Har en fråga, jag fotar mycket bröllop, porträtt och funderar ut ett bra porträttobjektiv 24-70 hade vart perfekt men jag vill ha mer än 70.

visst är det bra att ha bländare 2 men har ändå ett fast 50mm 1,4 som tar den biten, frågan är vad som är bäst främst i studio 24-105 eller 135?

Ni som testat båda, hur snabb är autofokusen?

jag har 5d mark II, vill bara ha lite snabba utvärderingar om de båda objektiven.
Jag tycker 135 är för långt i studio, även på fullformat.
24-105 är visserligen skarpt, men vinjetterar kraftigt på 35mm och är bara bländare 4. Vid studiofoto skulle jag definitivt prioritera möjligheten att kontrollera skärpedjup, och därmed utan tvekan välja 24-70. I studio har du sällan användning av IS iallafall. Var noga med att få testa 24-70 på din kropp innan köp.
Jag skulle även komplettera 24-70 med ett Canon 85mm f/1.8, som är otroligt prisvärt och i princip skräddarsytt för porträtt, både inne och ute.
Autofokus lämnar inget att önska på något av dom objektiven.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Hur stor är studion i fråga? Har du gott om utrymme är 135mm inga problem. Är det tight kan det bli svårt med helkropp och 135mm.

Måtten hade nog underlättat för att kunna hjälpa dig.

Mvh, Anton.
Några mått på studion har jag tyvärr inte såhär på rak arm men den är mycket större än vad fotostudios brukar vara sedan har jag min 50 1,4 också, men jag tycker den har blivit långsam med autofokusen och ibland missar jag vissa bilder speciellt småbarnsfötter som rör sig, eller allmänt livliga barn och det gör mig tokig när jag missar bilder.

Studion är kanske 6-8 meter lång.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Jag tycker 135 är för långt i studio, även på fullformat.
24-105 är visserligen skarpt, men vinjetterar kraftigt på 35mm och är bara bländare 4. Vid studiofoto skulle jag definitivt prioritera möjligheten att kontrollera skärpedjup, och därmed utan tvekan välja 24-70. I studio har du sällan användning av IS iallafall. Var noga med att få testa 24-70 på din kropp innan köp.
Jag skulle även komplettera 24-70 med ett Canon 85mm f/1.8, som är otroligt prisvärt och i princip skräddarsytt för porträtt, både inne och ute.
Autofokus lämnar inget att önska på något av dom objektiven.
Jag har ett 17-40 och 50 1,4, och på min 5D räcker inte 70 som jag känner mig ska jag betala runt 10 000 för att få 20 mer i omfång, det är det problemet jag har, jag har inte lust att lägga så mycket pengar på det lilla extra omfånget jag får, då köper jag hellre en 85:a till 135:an.... men då har jag ingen zoom, och vid vissa tillfällen så blir inte vissa bilder av för man inte byter ofta med fast, där vill jag inte hamna....

Ett litet dilemma....
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag har ett 17-40 och 50 1,4, och på min 5D räcker inte 70 som jag känner mig ska jag betala runt 10 000 för att få 20 mer i omfång, det är det problemet jag har, jag har inte lust att lägga så mycket pengar på det lilla extra omfånget jag får, då köper jag hellre en 85:a till 135:an.... men då har jag ingen zoom, och vid vissa tillfällen så blir inte vissa bilder av för man inte byter ofta med fast, där vill jag inte hamna....

Ett litet dilemma....
Jag var rätt så noggrann inför mitt val av standard-zoom. Jämförde 24-105 med 24-70 en hel del.
Min erfarenhet är att 24-105 helt enkelt inte levererar lika bra resultat. Det känns... billigare, och det syns på bilderna. Och då jämförde jag på cropsensor, så 24-105:s vinjettering störde inte.
Nu vet jag också att jag hade tur med mitt 24-70 exemplar vilket inte alla har.

Jag skulle välja att inte se det som "20mm mer i omfång". Visst får du det, men den stora fördelen med en zoom är ju just att det är en zoom, och att du slipper byta glas. Att 24-70 levererar bilder i samma klass som dom bästa fasta, frånsett bländaren, skadar ju inte heller.

Jag kan förstå att du vill ha lite längre än 70mm. Det får du med 24-105, men du betalar i bildkvalitet är min bestämda uppfattning. Det är svårt att sätta fingret på, men jag upplevde att det var mera "stuns" i bilderna från 24-70.
Mitt råd är att du testar båda, och jämför själv. Kanske kan du hyra och testa?
 

Tweedy

Aktiv medlem
Jag var rätt så noggrann inför mitt val av standard-zoom. Jämförde 24-105 med 24-70 en hel del.
Min erfarenhet är att 24-105 helt enkelt inte levererar lika bra resultat. Det känns... billigare, och det syns på bilderna. Och då jämförde jag på cropsensor, så 24-105:s vinjettering störde inte.
Nu vet jag också att jag hade tur med mitt 24-70 exemplar vilket inte alla har.

Jag skulle välja att inte se det som "20mm mer i omfång". Visst får du det, men den stora fördelen med en zoom är ju just att det är en zoom, och att du slipper byta glas. Att 24-70 levererar bilder i samma klass som dom bästa fasta, frånsett bländaren, skadar ju inte heller.

Jag kan förstå att du vill ha lite längre än 70mm. Det får du med 24-105, men du betalar i bildkvalitet är min bestämda uppfattning. Det är svårt att sätta fingret på, men jag upplevde att det var mera "stuns" i bilderna från 24-70.
Mitt råd är att du testar båda, och jämför själv. Kanske kan du hyra och testa?
Ja kanske, jag har ju förstått att 24-70 är bättre byggt för porträtt, jag bryr mig inte om IS på 24-105 enda argumentet för det är just omfånget, visst får jag en bra zoom på 24-70 men jag vet att jag kommer bli besviken på omfånget, jag hade tidigare en tamron 28-75 och den var okej, men omfånget var inte direkt kittlande....
 

flossy666

Aktiv medlem
Ja kanske, jag har ju förstått att 24-70 är bättre byggt för porträtt, jag bryr mig inte om IS på 24-105 enda argumentet för det är just omfånget, visst får jag en bra zoom på 24-70 men jag vet att jag kommer bli besviken på omfånget, jag hade tidigare en tamron 28-75 och den var okej, men omfånget var inte direkt kittlande....
Ok, då vet du ju redan att omfånget är det viktigaste för dig. 24-105 är absolut inget skit-objektiv. Skillnaden mot 24-70 i mina tester var synbara, men i ärlighetens namn marginella. Vinjettering lägger du förmodligen på iallafall i post :)
Det låter som att 24-105 kanske är rätt för dig iallafall. Tänk på bländaren bara. Det är ganska stor skillnad i skärpedjup, och 24-70 levererar redan vid f/2.8. 24-105 tyckte jag mådde bra av f/5.6.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Ok, då vet du ju redan att omfånget är det viktigaste för dig. 24-105 är absolut inget skit-objektiv. Skillnaden mot 24-70 i mina tester var synbara, men i ärlighetens namn marginella. Vinjettering lägger du förmodligen på iallafall i post :)
Det låter som att 24-105 kanske är rätt för dig iallafall. Tänk på bländaren bara. Det är ganska stor skillnad i skärpedjup, och 24-70 levererar redan vid f/2.8. 24-105 tyckte jag mådde bra av f/5.6.
Ja i studion tror jag 24-105 är optimal, även i kyrkan eventuellt, förutom dom bilderna där man vill ha kortare skärpedjup, där är ju 135:an bäst....

Ärligt så tror jag att jag börjar med en 135:a och kompletterar med en zoom till studion om jag inte tycker de funkar med fast... :)

Bildkvalitén på 135:an slår ju 24-105
 
ANNONS