Annons

B&H via Internet mina erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av att handla på B&H via nätet. Jag har flera gånger varit i deras butik, men i år har jag inget ärende till NY så tänkte därför prova nät-handeln.

Ja lade en order kl 16.40 tisdag 6 maj på ett objektiv till Canon. Jag räknade med en besparing på 20% (inkl tull, moms, mm) jämfört med Fotokungen.com.

Objektivet anlände till min dörr idag torsdag 8 maj kl 14.00, alltså på mindre än två dygn. Det tycker jag är rekordsnabbt. Jag använde fraktalternativet UPS worldwide Saver för $48,50.

UPS debiterade mig tull, moms och alla avgifter då jag fick paketet. Totalt sparade jag 20%, som prognostiserat.

Hade jag ovanligt bra flyt eller har andra samma erfarenheter?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har fått mina grejor på två eller tre arbetsdagar, med billigaste möjliga frakt (lastbil, UPS) till La Vergne, Tennessee.
Alltså går det lika fort hit, även om den frakten då kostar 2½ gång så mycket, förstås.

Å andra sidan blir det ibland mer än 40% billigare på det sätt jag gjorde. Resa tillkommer, om man inte redan är där av andra skäl.
 

PMD

Aktiv medlem
scrappy skrev:
Hade jag ovanligt bra flyt eller har andra samma erfarenheter?
Jag tycker att leveransen verkar ha gått lite långsamt. Bäst att du klagar lite. :)

Nä, det tog ungefär samma tid när jag beställde från B&H i höstas.
 

Segeson

Aktiv medlem
Även jag får nog hålla med.

Snabbt och smidigt från B&H's håll, däremot envisas UPS att leverera till hemadressen dagtid (hur många är hemma då?) om man inte ringer till dom och ändrar leveransadress.

2-3 dagar, mer tar det inte om man inte har otur och stöter på någon av dom otaliga amerikanska helgdagar som infaller titt som tätt, men oftast informerar B&H om att det är någon form av helg på sin förstasida.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns inte speciellt många amerikanska helgdagar. Inte tillräckligt många för att kallas "otaliga" åtminstone.

B&H drivs av ortodoxa judar, så butiken håller stängt under alla judiska högtider (som tycks vara rätt många och långa).
 

perstromgren

Aktiv medlem
Kan vi få några exempel på totalpris? Vad ska vi räkna med att en dollar kostar levererat till dörren? 8 SEK? 9?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Svårt att räkna så enkelt; en USD plus moms är 7,50 SEK, med moms och tull (för objektiv) 8 kr. Men frakt och sånt beror ju på hur dyr och tung saken är.

Räkna pris + frakt x 6 (valutakurs) x 1,25 (moms) x 1,07 (tull för optik, 1,00 för digitalt kamerahus) + 150 kr (transportörens expeditionsavgift).
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag har inte handlat på B&H ännu, men det verkar ju fungera bra.
Vill också tipsa om Robert White i England. Jag beställde en Nikon D3 och ett Nikon 14-24 objektiv kl 13.30. Dagen efter kl 11.00 hade jag paketet i min hand och sparade dessutom 11400:-

Om man är företagare är det smidigt med momsen när man handlar från ett EU-land. Man betalar ingen moms i England och inte heller i Sverige. Man ska bara uppge sitt VAT nummer.
 

ErlandH

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Vad ska vi räkna med att en dollar kostar levererat till dörren?
Gjorde bara för skojs skull ett räkneexempel på optik för ungefär 1400 USD. Då kostar "en dollar levererat till dörren" ungefär 8,50 SEK. Så om man räknar på 9 kr borde man iaf inte få någon dyster överraskning.

(Räkneexemplet var Canon 100-400 från B&H, ungefär 12100 kr inkl allt.)
 

scrappy

Aktiv medlem
Totalpris

En USD kostade för mig 8.14kr, inklusive allt (frakt, moms, tull, mm). Naturligtvis varierar detta beroende på vad man handlar och hur mycket billigare det är i USA. Ett 24-105/4 tex kostar ju nästan samma och skulle bli dyrare att köpa på postorder från B&H.
 

Mr Kane

Aktiv medlem
iBoat skrev:

Om man är företagare är det smidigt med momsen när man handlar från ett EU-land. Man betalar ingen moms i England och inte heller i Sverige. Man ska bara uppge sitt VAT nummer.
Är det så? Om du inte betalar engelsk moms måste du väl betala svenska momsen?
 

iBoat

Aktiv medlem
Mr Kane skrev:
Är det så? Om du inte betalar engelsk moms måste du väl betala svenska momsen?
Nope, inte om du har ett företag och handlar inom EU. Du betalar alltså ingen moms i EU-landet och ingen moms i Sverige. Du måste dock uppge ett ditt VAT-nummer för att slippa momsträsket.

Egentligen kvittar det som företagare eftersom momsen är avdragsgill, men det blir mindre krångligt att handla från ett EU-land. Som privatperson åker man säkert på den svenska momsen vid införandet via UPS eller ngt annat fraktbolag. Man kan förstås åka dit och köpa själv, men då måste man smuggla in kameran...
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det går inte att smuggla varor mellan EU-länder. Inom EU har vi fri rörlighet för varor.

(Undantag för olagliga varor, förstås, men kamerautrustning är fortfarande lagligt ...)
 

dagr

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Som privatperson åker man säkert på den svenska momsen vid införandet via UPS eller ngt annat fraktbolag. Man kan förstås åka dit och köpa själv, men då måste man smuggla in kameran...
Som sagt, smuggling mellan EU-länder i syfte att slippa moms är meningslöst (ej möjligt). Momsen debiteras i landet där säljaren finns oavsett om du köper över disk eller över nätet. (Undantag görs vid nätköp från företag som har blivit mycket framgångsrika med nätförsäljning till annat EU-land. Då kan istället moms i köparens land debiteras.)
 

Rohed

Aktiv medlem
Rent teoretiskt så läggs ingående moms på vid köp av vara från annat EU-land och sedan även utgående på samma belopp så momsen finns med i redovisningen men tar ut varandra redan från början. Dock ska det in på egna rader i momsdeklarationen att du lagt på och dragit eu-moms.
 
ANNONS