Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100: Oljud vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Welkin

Medlem
Jag har ögonen på en Nikon D3100, men eftersom jag har för avsikt att använda den en hel del till att spela in filmsnuttar, så blev jag lite orolig efter att ha läst i en viss någon artikel/produktrecension. Där sas det att kameran väsnas ganska mycket då man zoomar eller korrigerar fokus, och att detta oljud går rakt in i micken, så att ljudupptagningen till filminspelningen blir nära på förstörd.

Vad har ni för upplevelser vad gäller detta?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en extern mikrofon om du har några som helst krav på ljudet till dina filmer.

Saker som VR, fokus och zoom, allt som rör sig på kameran, ger ljud och vibrationer som hörs mer eller mindre på filmen.
 

Welkin

Medlem
Nej, precis. Till skillnad från Canon 550D så finns det ingen mic-ingång. Men det gör egentligen inte jättemycket att micken inte är den bästa, eftersom jag vid behov har separat ljudinspelningsutrustning (vars inspelningar jag sedan för visso för synca ihop med filmen, men det gör detsamma).

Frågan är dock framför allt om de oljud som zoom etc ger ifrån sig, om de är ovanligt högljudda på D3100? Och vilka knep kan man ta till för att minska oljuden (som t.ex. att stänga av vissa funktioner)?
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag har ögonen på en Nikon D3100, men eftersom jag har för avsikt att använda den en hel del till att spela in filmsnuttar, så blev jag lite orolig efter att ha läst i en viss någon artikel/produktrecension. Där sas det att kameran väsnas ganska mycket då man zoomar eller korrigerar fokus, och att detta oljud går rakt in i micken, så att ljudupptagningen till filminspelningen blir nära på förstörd.

Vad har ni för upplevelser vad gäller detta?
Köp en 550D, den har mikingång, 1080p i 30 bilder/sek och 720p i 60 bilder/sek. Jämfört med D3100 utan mikingång, 1080/24 eller 720/30.
LCD-skärmen på 550D har 1.040.000 pixels mot 230.000 på D3100.
Videoformatet är 16:9, 550D-skärmen är 3:2, D3100-skärmen är 4:3.
Sammantaget gör det att du se vad du filmar, om fokus är rätt etc.
 

janke

Aktiv medlem
varför inte titta på en olympus epl-1 ljudlös hdinspelming i stereo plus utmärkta bilder och billigare.....
 

Welkin

Medlem
Fokusera manuellt. AF-ljudet hörs tydligt, men värst är nog hur den jagar.
Vad menas med "jagar"? Att den söker fokus i AF?


and30ers: Ja, jag skulle gärna köpa en 550D i stället faktiskt, men jag känner inte att prisskillnaden ursäktar kvalitetsskillnaden så pass... Får se efter jul dock, om det dyker upp några smaskiga erbjudanden nånstans.


janke: Efter en halv dags läsande på olika forum och fotosidor, liksom produkttestsidor och dylikt, så fastnade jag för tre kameror, nämligen: Nikon D3100, Canon 550D, och Sony Nex-5. Sony föll bort framför allt p.g.a. att den saknar sökare och dessutom är tämligen dyr, och Canon föll bort helt p.g.a priset dessvärre. Man blev liksom kvarlämnad med Nikon - nästan ganska ofrivilligt. :)
 
ANNONS