Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning till 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karin.Asp

Medlem
Idag var tanken att jag skulle åka och köpa mig en Canon 600 D.

Jag har ägt en 450D tidigare och trodde att jag skulle kunna använda stativ, fjärrutlösare mm även till 600:an. Men när jag kikar på olika sidor så står aldrig 600:an med i beskrivningen på vilka användare som det funkar med.

Är det då kanske helt onödig att köpa en 600D då det inte har någon utrustning man kan köpa till?

Tack på förhand!
 

Ogg

Aktiv medlem
Idag var tanken att jag skulle åka och köpa mig en Canon 600 D.

Jag har ägt en 450D tidigare och trodde att jag skulle kunna använda stativ, fjärrutlösare mm även till 600:an. Men när jag kikar på olika sidor så står aldrig 600:an med i beskrivningen på vilka användare som det funkar med.

Är det då kanske helt onödig att köpa en 600D då det inte har någon utrustning man kan köpa till?

Tack på förhand!
Det allra mesta kommer att fungera även med 600D såsom stativ, objektiv, väskor, filter m.m. det jag är lite osäker på är fjärrutlösare (men den borde funka!)
Batterier och batterigrepp är jag lite osäker på, men det borde de veta på butiken.
 

schrunken

Medlem
Det går utmärkt att utrusta 600D med stativ, objektiv, blixt, batterigrepp mm.
Fjärrutlösaren och batterigrepp från 450D kanske är modellspecifik men det finns garanterat som tillbehör till 600D.
Alla objektiv som funkade med 450D kommer att göra det med 600D.
Stativgänga har nästan alla kameror.
 

Karin.Asp

Medlem
Det allra mesta kommer att fungera även med 600D såsom stativ, objektiv, väskor, filter m.m. det jag är lite osäker på är fjärrutlösare (men den borde funka!)
Batterier och batterigrepp är jag lite osäker på, men det borde de veta på butiken.
Tack för svaret! Batterigreppet vet jag inte kommer funka tyvärr men det är ju bara en sak att köpa ny i så fall :)
 

Karin.Asp

Medlem
Det går utmärkt att utrusta 600D med stativ, objektiv, blixt, batterigrepp mm.
Fjärrutlösaren och batterigrepp från 450D kanske är modellspecifik men det finns garanterat som tillbehör till 600D.
Alla objektiv som funkade med 450D kommer att göra det med 600D.
Stativgänga har nästan alla kameror.
Tack!! Då blir det helt klart 600D!

Då blev det ytligare en fråga , en av objektiven jag har är ett EFS 18-55 1:3 5-5.6 IS.
Man kunde få med ett objektiv till 600:an för en liten slant med då ett EFS 18-55 3.4-5.6 IS

Om jag har fattat rätt är det sluttiden som skiljer, kommer man som hobbyfotograf märka någon skillnad på dess två?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tack!! Då blir det helt klart 600D!

Då blev det ytligare en fråga , en av objektiven jag har är ett EFS 18-55 1:3 5-5.6 IS.
Man kunde få med ett objektiv till 600:an för en liten slant med då ett EFS 18-55 3.4-5.6 IS

Om jag har fattat rätt är det sluttiden som skiljer, kommer man som hobbyfotograf märka någon skillnad på dess två?
Det finns ingen anledning att köpa ett 18-55 IS om du redan har ett. Jag tror du har missuppfattat att det skulle vara 3.4 som största bländare, det är samma objektiv .
Det kanske är EF-S 18-55 3.5-5-6 IS II du menar, men då duger ditt gamla lika bra, bara du har modellen med IS.
 

holycrap

Aktiv medlem
Tack!! Då blir det helt klart 600D!

Då blev det ytligare en fråga , en av objektiven jag har är ett EFS 18-55 1:3 5-5.6 IS.
Man kunde få med ett objektiv till 600:an för en liten slant med då ett EFS 18-55 3.4-5.6 IS

Om jag har fattat rätt är det sluttiden som skiljer, kommer man som hobbyfotograf märka någon skillnad på dess två?
Hmm, låter skumt. De EF-S 18-55 som finns är följande:
18-55/3,5-5,6 IS
18-55/3,5-5,6 IS II
(18-55/3,5-5,6 utan IS).

Vad jag har kunnat se är det bara 18-55/3,5-5,6 IS II som säljs i kit med 600D. Denna nyare version är väl en aning bättre än sin föregångare, men alla tekinska egenskaper är ju desamma, så i användning skiljer de sig inte åt alls. Vet inte exakt vad du menar med att det är "sluttiden som skiljer".

Jag gissar att du har den äldre av dessa och att 600D då kommer med den nya. (Den äldre har en silverfärgad ring med brännviddsskalan medan den nya är svart).

Kvalitetskillnaden finns där men den är nog väldigt liten så jag tror inte du kommer att se någon meningsfull skillnad.

Jämförelse. (För musen över bilden för att se skillnaden).

/P
 

Karin.Asp

Medlem
Tusen tack för era snabba svar!

Är nog jag som har rört ihop siffrorna lite, men då kommer jag inte köpa objektivet som hör till känns då helt onödigt!
 
ANNONS