Annons

Endast fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

phr

Avslutat medlemskap
Är det någon här som endast kör med fast optik?
I så fall. Hur tycker ni det funkar? Är det mycket skiftande mellan olika objektiv?

Eller bör man ha någon form av zoomoptik i väskan?

Har själv idag 35/1.8 och 50/1.8.
 

Ogg

Aktiv medlem
Hej.
Jag kör med blandat i min väska.

Jag har 8mm Fisheye
50mm f1.8
100mm f2.8

(skall utöka med ett 35mm f1.4 när budgeten tillåter)

och sen har jag en 100-400mm telezoom.

När jag fotograferar annat än djur i naturen så kör jag bara fast. Edit:(haha, bjuder på den)
Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt, det blir inte särskilt mycket byte mellan objektiven, oftast sätter jag på ett objektiv och kör det under hela sessionen.

Man får zooma med fötterna helt enkelt.
Enda gången jag kan tycka att det har sina begränsningar är när man riggat upp stativet och vill ändra utsnittet lite lite grann... har man zoom är det enkelt, med fast får man flytta stativet.

Edit tillagt:
För de brännvidder du har i din kameraväska, dvs 35-50mm, skulle jag personligen inte känna att jag saknade en zoom.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Personligen använder jag huvudsakligen fast optik och skälet är skärpan och ljusstyrkan.. Fotograferar med FF.

Har 24, 50, 200 och 300 mm.

Men jag har även 2 zoomar (egentligen 3 men en ska säljas) för familjefotografering.
zoomarna är 24 - 105 och 70 - 200.mm.

Saknar ett objektiv och det är 35 mm, det kommer jag att köpa snart. Drömmer om några längre telen men tycker de är för dyra för användningsområdet.

24, (35), och 50 mm använder jag främst till kvällsfotografering i sällskapslivet utan bixt samt uppdragsfotografering av främst byggnader, intriörer.

24 - 105 och 70 - 200 använder jag främst till uppdragsfotografering av byggnader, extriörer. 70 - 200 är också perfekt för att fotografera sportande barnbarn inne och ute.

200 och 300 mm med och utan extendrarna 1,4x och 2x samt mellanringar använder jag till insekter, djur och fåglar.

Inte på något sätt uttömmande men en syn på hur det kan se ut i kameraväskan.
 

lyfalix

Aktiv medlem
Jag fottar bara fast (en sanning med modifikation, har Pentax 12-24 som jag älskar). Oftast 35mm f/1.4, men jag har även smc 135 f/3.5 och FA 50mm och älskar det hela, man får tänka mer och tvinga sig till kreativitet. Sedan får man ju skärpan på köpet. Om jag är osäker på motiven för dagen, så blir det ofta 35mm, lätt och praktiskt. Brukar inte bli så mycket objektiv bytande, men om man har 135mm på så blir det en del springande om man vill ha ett gruppbild.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Jag kör numera endast med fasta objektiv. För mig fungerar det perfekt. Blir en del bytande om det är väldigt varierande saker man skall ta bild på, men oftast är det inget problem.

Om jag inte vet vad jag kommer hitta för motiv så sätter jag oftast på 50mm (både på APS-C och på småbild), väldigt trevligt och mångsidigt objektiv som jag använder lite olika beroende på filmens/sensorns format.


"bör man ha någon form av zoomoptik i väskan?"

Det är nog något du måste fråga dig själv, jag trivs inte med zoomar så för mig är svaret definitivt nej, men många andra trivs väldigt bra med zoomar och kanske har ett fast objektiv som komplement.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ni som bara listar brännvidder, vad använder ni för system?

Resultatet med 50mm på mellanformat, småbild, aps-c och m4/3 skiljer ju en del... för att ta ett exempel.

För att svara på frågan så har och kör jag själv nästan enbart på fasta gluggar, helt enkelt för att det är roligast :). Jag har inte fotograferandet som yrke, utan som hobby. Jag använder främst 35/2 och 100/2 på småbildsformatet, det blir inte mycket bytande då jag sällan har mer än en glugg med mig ut.
 

lyfalix

Aktiv medlem
Jag fottar bara fast (en sanning med modifikation, har Pentax 12-24 som jag älskar). Oftast 35mm f/1.4, men jag har även smc 135 f/3.5 och FA 50mm och älskar det hela, man får tänka mer och tvinga sig till kreativitet. Sedan får man ju skärpan på köpet. Om jag är osäker på motiven för dagen, så blir det ofta 35mm, lätt och praktiskt. Brukar inte bli så mycket objektiv bytande, men om man har 135mm på så blir det en del springande om man vill ha ett gruppbild.
Som någon sa, så är det ju bra all veta systemet, så jag fyller på =) Jag fotar Pentax ME, småformat och Pentax K7, aps-c
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Är det någon här som endast kör med fast optik?
I så fall. Hur tycker ni det funkar? Är det mycket skiftande mellan olika objektiv?

Eller bör man ha någon form av zoomoptik i väskan?

Har själv idag 35/1.8 och 50/1.8.
Man bör ju ha det som behövs för de bilder man vill ta. Själv har jag bland mina gluggar 1 zoom & det är den som åxå är sämst rent optiskt.
 

keckax

Aktiv medlem
Jag har Nikon D700 med flera fasta manuella och riktigt ljusstarka godbitar, samt en del AF. Exempelvis (favoriten just nu) AF-s 35/1,4. Zoomar utesluter jag helst, delvis pga vikt/storlek.

/K
 

Ogg

Aktiv medlem
Hej.
Jag kör med blandat i min väska.

Jag har 8mm Fisheye
50mm f1.8
100mm f2.8

(skall utöka med ett 35mm f1.4 när budgeten tillåter)

och sen har jag en 100-400mm telezoom.

När jag fotograferar annat än djur i naturen så kör jag bara fast. Edit:(haha, bjuder på den)
Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt, det blir inte särskilt mycket byte mellan objektiven, oftast sätter jag på ett objektiv och kör det under hela sessionen.

Man får zooma med fötterna helt enkelt.
Enda gången jag kan tycka att det har sina begränsningar är när man riggat upp stativet och vill ändra utsnittet lite lite grann... har man zoom är det enkelt, med fast får man flytta stativet.

Edit tillagt:
För de brännvidder du har i din kameraväska, dvs 35-50mm, skulle jag personligen inte känna att jag saknade en zoom.
Och detta är med en APS-C på en canon 60D
 

alf109

Aktiv medlem
Beror mycket på hur och vad man fotar. Själv har jag 35, 50, 85 och 100 som fasta till min 5D Mk2 och även 24-70. Själv gillar jag fasta gluggar och när jag mest plåtar snaps så är det ofta 35:an som får sitta på kameran när jag går ut på stan. Jag brukar också köra med en glugg i taget ganska länge så jag brukar aldrig släpa med mig flera objektiv.
 

Gutta

Aktiv medlem
Man bör ju ha det som behövs för de bilder man vill ta. Själv har jag bland mina gluggar 1 zoom & det är den som åxå är sämst rent optiskt.
Jag har kört med 24, 50 och 135 på FF i 3.5 års tid ung.

Enda gången jag saknar en zoom är när jag filmar med kameran....Men än har det inte blivit någon. :) Funderar dock på att prova en 85:a igen.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag kör i princip enbart fast optik på en D700 (FF). Zeiss 21/2.8, 35/1.4 samt 100/2.

Finns flera skäl: Objektiv av absolut toppklass, byggkvalité, manuell fokus (ja, jag föredrar det) och utvecklande att ibland tvingas ta bilder med en brännvidd som jag inte tänkt från början. Känner också att jag tänker efter mer innan jag väljer brännvidd (när jag hinner) och höjer kameran till ögat.
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag testar 50mm på fullformat efter att sett Kai på digitalrevtv prata så gott om det :)

Utöver att jag var extremt frustrerad på autofocusen på EF 50/1.8 II så tycker jag det bitvis blev riktigt fint.

Förresten så påpekade Kai att runt 43mm ligger den mänskliga synen. Lite ovanligt med fasta objektiv däromkring. Sett något 40mm utan AF på scandinavianohoto.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Det beror ju otroligt mycket på vad man fotar. Fotar jag djur/fåglar och motorsport så sitter mitt 100-400L på, fotar jag macro sitter 105'an på och semesterfotar jag sitter 17-85'an på, just för att den är praktisk.
 

bilybianca

Medlem
Nästan bara fast

Mina zoomar (Pentax 16-45 och 70-210) kommer bara med på utlandsresor. Här hemma blir det fast för hela slanten.
För konserter tar jag med 35mm/2, 50mm/1.4, 85mm/1.4 och 200mm/2.8.
För utomhusbruk blir det 14mm/2.8, 20mm/2.8, 50, 85 och 300mm/4.5. Om macro står på programmet åker ett 100mm sådant med i väskan.
Vid speciella tillfällen (fåglar, rådjur, zoo) tar jag fram ett 600mm/5.6. Det är så tungt och åbäkigt så det tar man aldrig med bara utifallomatt.

Det blir en del bytande, men man vänjer sig. Fördelen är att de fasta objektiven har större bländaröppning, och bättre bildkvalitet (även om moderna zoomar är rätt bra). Även byggkvalitet och stryktålighet är bättre.

Jag använder Pentax K5. Objektiven är alla Pentax original av varierande ålder. Några manuella och några autofokus. Manuell fokusering går mycket bättre sedan jag bytte mattskivan mot en anpassad Canon EE-s mattskiva. Man kan skära till den själv, men jag köpte min färdigskuren från Taiwan.
 
Senast ändrad:
ANNONS