Annons

Filma / Fotografera i butik

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Nej, det finns det inte. Jag har inte sett några exempel på civilrättsliga fotoförbud, och jag har inte sett något belägg för att man ingår ett avtal enbart genom att beträda någon annans fastighet. Det förra kan antagligen förekomma, men det vore bra med exempel. Det senare är helt enkelt fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotograferingsförbud

Några rader ner på denna sajt står följande.

Fotograferingsförbud kan också vara en klausul i ett skriftligt eller muntligt civilrättsligt avtal, mellan den som besöker en plats eller ett evenemang, och den som står värd för besöket.

Gäller nog också butiker och gallerier skulle jag tro.

Det är också helt lagligt för regioner att förbjuda fotografering och filmning i sina sjukhus - även i de lokaler som är öppna för allmänheten.
https://skr.se/ekonomijuridikstatistik/juridik/halsoochsjukvardskolasocialtjanst/halsoochsjukvardsjuridik/halsoochsjukvardsjuridk/sjukhusfarinforafotoforbud.9565.html

Även det kan omsättas till butiker anser jag.



Sen har jag en fråga som inte gäller ämnet. Jag såg nyligen att jag får aktivitetspoäng när jag skriver inlägg här på fotosidan. Jag undrar vad man ska ha alla de poängen till?
 
Senast ändrad:

Fredrikpersson

Aktiv medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotograferingsförbud

Några rader ner på denna sajt står följande.

Fotograferingsförbud kan också vara en klausul i ett skriftligt eller muntligt civilrättsligt avtal, mellan den som besöker en plats eller ett evenemang, och den som står värd för besöket.

Gäller nog också butiker och gallerier skulle jag tro.
Ja, det är rätt. Och eftersom det inte finns några formkrav för hur de här avtalen ingås kan avtalet slutas inte bara skriftligen eller muntligen, utan också genom t.ex. aktivt eller passivt handlande.

Det är också helt lagligt för regioner att förbjuda fotografering och filmning i sina sjukhus - även i de lokaler som är öppna för allmänheten.
https://skr.se/ekonomijuridikstatistik/juridik/halsoochsjukvardskolasocialtjanst/halsoochsjukvardsjuridik/halsoochsjukvardsjuridk/sjukhusfarinforafotoforbud.9565.html

Även det kan omsättas till butiker anser jag.
Det här fotoförbudet har SKR resonerat sig fram till med hänvisning till bland annat sekretesskydd för den enskilde patienten enligt offentlighets- och sekretesslagen. Den lagen gäller inte i en butik och därför går detta inte att omsätta till butiker och liknande.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem


Ja, det är rätt. Och eftersom det inte finns några formkrav för hur de här avtalen ingås kan avtalet slutas inte bara skriftligen eller muntligen, utan också genom t.ex. aktivt eller passivt handlande.



Det här fotoförbudet har SKR resonerat sig fram till med hänvisning till bland annat sekretesskydd för den enskilde patienten enligt offentlighets- och sekretesslagen. Den lagen gäller inte i en butik och därför går detta inte att omsätta till butiker och liknande.
Att förbudet att fotografera på sjukhus kommit till på det viset visste jag inte. Tydligen är det det beslutet av JO som som skolor hänvisar till när de förbjuder fotografering vid t.ex Luciafirande.

https://ka.se/2011/12/19/sjukhus-far-infora-fotoforbud/
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Polisen!?

Om du som butiksägare säger åt någon att det råder fotoförbud och denne någon fortsätter att ta selfies på sig själv, hur beivrar du det och med vilket lagstöd? Personen uppträder i detta fall inte ordningsstörande.

Om personen uppträder ordningsstörande ringer man polisen som avvisar eller avlägsnar personen med stöd av PL 13.
Har inte tid med allvarliga brott. Ännu mindre med fotobrott. Det kommer inte att hända något annat än att utredningen läggs ner.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, det finns det inte. Jag har inte sett några exempel på civilrättsliga fotoförbud, och jag har inte sett något belägg för att man ingår ett avtal enbart genom att beträda någon annans fastighet. Det förra kan antagligen förekomma, men det vore bra med exempel. Det senare är helt enkelt fel.
När det gäller skylten vid entrén som vi inte såg när vi gick in, så räcker det med att personalen i butiken upplyser oss om vad som gäller i butiken: ”här i butiken får du inte fotografera, och detsamma gäller hela gallerian”. Då bör du sluta, annars bryter du mot avtalet.
Så har jag förstått saken. Men något prejudikat vet jag inte om det finns.
 

PMD

Aktiv medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotograferingsförbud

Några rader ner på denna sajt står följande.

Fotograferingsförbud kan också vara en klausul i ett skriftligt eller muntligt civilrättsligt avtal, mellan den som besöker en plats eller ett evenemang, och den som står värd för besöket.
Javisst, men hur detta avtal ingås är det intressanta. Man ingår inte automatiskt ett avtal genom att besöka en plats eller ett evenemang. Avtalet kan ingås t.ex. genom att man köper en biljett som har vidhängande villkor eller genom att en skylt vid ingången berättar om vilka villkor man antas acceptera genom att gå in där, även om det senare kan vara lite tveksamt.

Gäller nog också butiker och gallerier skulle jag tro.
Inte utan att att ett explicit avtal träffas.

Det är också helt lagligt för regioner att förbjuda fotografering och filmning i sina sjukhus - även i de lokaler som är öppna för allmänheten.
https://skr.se/ekonomijuridikstatistik/juridik/halsoochsjukvardskolasocialtjanst/halsoochsjukvardsjuridik/halsoochsjukvardsjuridk/sjukhusfarinforafotoforbud.9565.html

Även det kan omsättas till butiker anser jag.
Njae, vad som gäller för offentligt finansierad verksamhet där personlig integritet är av vikt kan inte automatiskt överföras till privat verksamhet. Speciellt inte för sådan verksamhet som är tillgängligt för allmänheten.
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller skylten vid entrén som vi inte såg när vi gick in, så räcker det med att personalen i butiken upplyser oss om vad som gäller i butiken: ”här i butiken får du inte fotografera, och detsamma gäller hela gallerian”. Då bör du sluta, annars bryter du mot avtalet.
Så har jag förstått saken. Men något prejudikat vet jag inte om det finns.
Ja, det är även min tolkning. Det handlar dock inte om att fotografen bryter ett avtal utan om att fastighetsägaren (eller dennes ombud) nyttjar sin kontraheringsrätt.

Notera dock att prejudikat finns med HD-domen som länkas till i inlägg #6. Det kan i allmänhet inte bli någon påföljd för den som inte hörsammar den uppmaningen i en butik där allmänheten har tillträde.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, det är även min tolkning. Det handlar dock inte om att fotografen bryter ett avtal utan om att fastighetsägaren (eller dennes ombud) nyttjar sin kontraheringsrätt.

Notera dock att prejudikat finns med HD-domen som länkas till i inlägg #6. Det kan i allmänhet inte bli någon påföljd för den som inte hörsammar den uppmaningen i en butik där allmänheten har tillträde.

Fast prejudikatet avser väl bara att just olaga intrång inte är tillämpligt i butik.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, och olaga intrång är vad inlägg #86 handlar om. Det finns ingen lag mot att fotografera i en butik.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag fotograferar i en butik, kan jag då anses störa den allmänna ordningen så att det finns fog för ordningsvakt i lagens mening att avvisa mig från butiken?
Eller blir det butiksbiträdet som jiddrar om fotoförbud som stör ordningen?
Nej, att fotografera är inte att "störa den allmänna ordningen" i lagens mening.

Ett butiksbiträde som "jiddrar" eller handgripligen försöker hindra dig från att fotografera skulle förmodligen kunna göra sig skyldig till ofredande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu förhåller det sig så att personer som äger en butik kan villkora andra personers vistelse där.
Nej, det kan butiksägaren inte. Vi har ju tidigare i tråden (#6) en HD-dom som klargör just detta. En butik är "en plats dit allmänheten har tillträde" och då kan "ägaren" inte villkora vem som får vara där.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Din kafferegel är inte ett jämförbar situation. Om det hade varit hemma hos dig hade det varit jämförbart (du sätter upp ordningsregler hemma hos dig och jag ingår ett underförstått avtal med dig när jag kommer hem till dig om att följa dina ordningsregler). Men du kan inte sätta upp regler som jag ska följa i mitt eget hem. Då har vi inte ingått något avtal.
Du ingår avtal (som innebär att du inte får dricka kaffe) när du väljer att börja läsa mitt inlägg. Det spelar ingen roll var du rent fysiskt råkar befinna dig.

(Nej, givetvis menar jag inte att du gör det. Poängen är att du, i och med att du börjar läsa, ingår avtal LIKA MYCKET som jag gör när jag kliver in i en Ica-butik. Dvs inte alls. Butiksägaren kan, enligt den HD-dom som refererats tidigare i tråden, inte på något vis villkora vilka personer som får komma in och hur de måste uppträda.)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fotograferingsförbud kan också vara en klausul i ett skriftligt eller muntligt civilrättsligt avtal, mellan den som besöker en plats eller ett evenemang, och den som står värd för besöket.

Gäller nog också butiker och gallerier skulle jag tro.

Det är också helt lagligt för regioner att förbjuda fotografering och filmning i sina sjukhus - även i de lokaler som är öppna för allmänheten.
https://skr.se/ekonomijuridikstatistik/juridik/halsoochsjukvardskolasocialtjanst/halsoochsjukvardsjuridik/halsoochsjukvardsjuridk/sjukhusfarinforafotoforbud.9565.html

Även det kan omsättas till butiker anser jag.
Men det anser inte HD i sin prejudicerande dom (se #6). Och då gäller det HD bestämt, inte det du "skulle tro" eller "anser".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vi kan nog vara ganska säkra på att "utkastaren" inte får bruka våld. Om den som ska avhysas inte lämnar fastigheten, men håller sig lugn och obråkig, så måste "utkastaren" tillkalla polis för att verkställa avhysningen.
Polisen kan inte heller verkställa någon avhysning, eftersom det saknas lagstöd, enligt HDs prejudicerande dom. Lawline har uppenbarligen missat detta när de påstår att "ägaren [av en galleria] har rätt att kasta ut dig om du bryter mot förbudet".
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Du ingår avtal (som innebär att du inte får dricka kaffe) när du väljer att börja läsa mitt inlägg. Det spelar ingen roll var du rent fysiskt råkar befinna dig.

(Nej, givetvis menar jag inte att du gör det. Poängen är att du, i och med att du börjar läsa, ingår avtal LIKA MYCKET som jag gör när jag kliver in i en Ica-butik. Dvs inte alls. Butiksägaren kan, enligt den HD-dom som refererats tidigare i tråden, inte på något vis villkora vilka personer som får komma in och hur de måste uppträda.)
Det står en skylt när du går in i ICA-butiken med texten ”Fotografering förbjuden”.

Får ICA-handlaren utfärda ett sådant förbud? Ja, hon äger butiken och har därmed rätt att sätta upp ordningsregler för den. Precis på samma sätt ett dansställe får anmoda viss klädsel eller att du får bestämma att hemma hos dig så tar man av sig skorna när man går in. De här reglerna står inte i lagboken och allra minst i brottsbalkens katalog över straffsanktionerade brott.

Du kliver alltså nu in i butiken medveten om förbudet. Du kliver med andra ord in på privat mark medveten om att här gäller det fotoförbud. Den avtalsfrihet vi har innebär att om inget förbud stadgas i lag eller praxis så får vi ingå avtal om vad helst.
På motsvarande sätt får avtal ingås utan krav på formen för hur det ingås. Skriftligt, muntligt, genom att nicka med huvudet, etc., eller genom konkludent handlande. Det sistnämnda innebär att du aktivt eller passivt agerar på ett visst sätt som innebär att du accepterar att ingå ett avtal.

I vårt fall är det konkludenta handlandet att du medveten om fotoförbudet kliver in i butiken. Därmed kan handlaren, med gott stöd i praxis, hävda att du accepterat att du och handlaren har ett civilrättsligt avtal om att du inte får fotografera i butiken.

Problemet för butiksägaren är att om du fotograferar trots förbudet så kan hon inte göra så mycket mer än att be dig att lämna butiken. Det finns i princip inga sanktioner mot att bryta mot förbudet. Men det hindrar inte att fotoförbudet finns och att du och butiksägaren ingått ett avtal. Mitt kaffedrickande kan du inte reglera på samma sätt eftersom du inte kan sätta upp regler i mitt hem.

HD-domen har inte ett dyft med detta att göra utan avser brottet olaga intrång och att det inte är applicerbart i butiker som allmänheten har tillgång till.

Om du läser lite avtalsrätt, som du iofs tycks anse dig kunna väldigt bra, så kommer du att se att mitt resonemang stämmer.
 
ANNONS