Annons

Min match mot Canon 70-300 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Vad gör man nu?

ejeklint skrev:
Objektivet ska tillbaka till Canon. För mig verkar det solklart att något är löst i objektivet och att en lins eller linsgrupp hamnar snett när du fotar på högkant.
Tack Per, men jag kommer inte lämna det till klåparna i Mölndal, de hade min nya 70-300 i en månad och gjorde nada. Undrar om de verkligen tittade på den...

Sticker ut till Upplands Väsby och Centralservice istället. De har tidigare kalibrerat en glugg med framgång.
 

Roinew

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vad gör man nu?

scrappy skrev:


Är det ingen som har någon teori om vad som kan vara fel på objektivet/kameran?
Som jag redan har skrivit i mitt tidigare inlägg så borde det i så fall vara ett linselement eller kanske någon annan del i objektivet som sitter löst och som ändrar läge när du har objektivet vertikalt relativt då du har det horisontellt. Att det skulle vara kameran tycker jag verkar helt osannorlikt.

Eftersom du själv har gjort en felbestämning där du nu uteslutit IS tycker jag att du beskriver dina nya rön för Canon samtidigt som du utförligt beskriver hur du gått tillväga då du testade objektivet och bifogar testresultatet i form av de bilder du visat på fotosidan. Lycka till.
Roine W
 

scrappy

Aktiv medlem
Åter på service

Nu är både kameran och 70-300 IS åter på serice, Centralservice denna gång. Skall bli mycket intressant och se vad de hittar. Om de hittar fel på gluggen skall Canon i Mölndal på veta ett och annat.

Åter utan kamera, tur att det är kolsvart ute...
 

silfver

Aktiv medlem
Re: Åter på service

scrappy skrev:
Nu är både kameran och 70-300 IS åter på serice, Centralservice denna gång. Skall bli mycket intressant och se vad de hittar. Om de hittar fel på gluggen skall Canon i Mölndal på veta ett och annat.

Åter utan kamera, tur att det är kolsvart ute...
Sa de nåt om väntetid? Hoppas du slipper vänta allt för länge.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Har en sådan här glugg.
Att IS EJ AKTIV visas på stativ är helt i sin ordning, obkeltivet kopplar ifrån IS då.

Att bilderna blir suddiga i "stående" läge beror på att objektivet (Tuben)"hänger" i ytterläge, det är ett fel som tydligen uppstår på just detta objektiv i ca 50% av fallen.
 

Pongu

Aktiv medlem
Skrev de inte om detta i någon av fototidningarna?
Jag har för mig att kontruktionen gjorde att det glappade, så att linserna inte alltid var helt centrerade. Dvs hela den främre delen av objektivet rör sig. Ibland blev det skarpt och ibland oskarpt. Tror det var i vertikalläge det blev sämre. Tyvärr kan det alltså vara en egenskap hos objektivet. Stå på dig och kräv i värsta fall att få tillbaka pengarna, så att du kan köpa ett 70-200mm f/4 eller Sigma 100-300mm f/4. Hade det inte varit för att jag läst detta hade jag sannolikt köpt objektivet.

/Pontus
 

Pongu

Aktiv medlem
skulkaren skrev:
Att bilderna blir suddiga i "stående" läge beror på att objektivet (Tuben)"hänger" i ytterläge, det är ett fel som tydligen uppstår på just detta objektiv i ca 50% av fallen.
Ursäkta, jag såg inte ditt svar. Kan ju vara bra med två oberoende uppgifter iofs.

/Pontus
 

tias83

Aktiv medlem
känner till problemet men frågan är hur Canon nu ställer sig till det? De har gjort ett uttalande men sen dess har jag inte hört något. En sak är dock säker, å det är att objektivet inte ska bete sig på det viset.

Varför jag e nyfiken på Canons inställning är för att jag själv funderar på att köpa just denna optik, trots risken för måndagsex.
 

StefanN

Aktiv medlem
Jag ringde Canon själv och frågade idag då jag också tittar på detta objektiv. De kunde inte säga annat än det som står på deras supportsidor:
Vi har fått frågor om ett fenomen som innebär att kanterna på bilder med vertikal orientering och ett fokuseringsavstånd på 300 mm ibland visas med otillräcklig upplösning. Vi har bekräftat det här fenomenet.

Vi arbetar nu med åtgärder för att rätta till problemet och kommer att informera dig närmare på den här webbplatsen så snart åtgärderna har fastställts. (Beräknas vara klart i slutet av juni)

Vi beklagar de olägenheter detta innebär för våra kunder. Vi ber dig ha tålamod medan vi arbetar på att rätta till problemet.


Den jag talade med hävdade att detta var ett problem på ett fåtal objektiv. Läser man på DPreview låter det värre, men det gör det väl oftast där. Det verkar också som om detta är ett problem som kan komma med tiden. Jag kommer nog åtminstone invänta det utlovade uttalandet i slutet av juni. Tyvärr finns det inte många alternativ till detta objektiv om man tittar på prestanda och pris.
 

StefanN

Aktiv medlem
jeskata skrev:
Sigma 80-400 OS måste ju vara ett helt bra alternativ.
Nja inte då det är dubbelt så dyrt. Kan tillägga att för mig kommer vikt och storlek också vara viktigt då jag ämnar använda detta som ett mer allround tele. Jag har i mina planer att införskaffa en 70-200 IS för de mer speciella tillfällena, men med tanke på dess vikt och storlek vill jag inte släpa på det jämt.
 

Marcusfoto

Ny medlem
mölndal

Jo tack , då fick jag se att en till haft problem med mölndal, Min 350d brände ut varenda exponering när jag körde med den inbyggda blixten, så köpte jag en 580ex. Det blev 7 resor värre med den, varenda bild blev helt vit. Men endast när jag hade blixten i "off" läge = normal körde jag i master exponera den perfekt. Skrev samt hade telefonkontakt med mölndal som bad mig skicka upp den.

Vad händer jo jag fick hem den med den något absurda slutsattsen att "inget fel funnet vid kontroll"

Jag körde upp till mölndal fick tag i killen som tittat på kameran och blixten och tog en enda bild rakt av visa han bilden och frågade hur han kan kalla denna kamera eller blixt felfri.

Oj fick jag till svar !? Till saken hör att han per telefon sagt att han tagit "många" exponeringar och att dom inte blivigt överexponerade. Nu fick han svart på vitt bilden jag tog var helt utbränd. dom tog in kameran igen. 2 veckor senare fick jag en utbyteskamera och nu fungerar allt.

Vad skall man då utröna om detta ?? Kanske att dom inte testar sakerna överhuvudtaget? Utan bara kör någon form av analysprogram jag vet inte. Men en sak är säker och det e att det var första och sista gången jag tar ett garanti eller service ärende med mölndal. Blir centralservice i fortsättningen.

Blev mycket text detta, men det är viktigt att sånna här saker blir kända och kommer upp till ytan.
 

tias83

Aktiv medlem
Uj, knappast kul att bli bemött på det viset. Enda erfarenhet av Mölndal som jag har är positiv. Okej, det dröjde en 1,5 vecka eller dyl. Men de bytte ut det objektivet som strulade. Det man kan säga vara negativt är att de även tog in kameran när felet direkt gick att spåra till objektivet. (kit)

Men all service är tyvärr långt ifrån bra. Vad som är viktigt är att man som kund står på sig. Synd dock att det skall behövas.
 
ANNONS