Annons

Köpa gammal L-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

sneffy

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av hur lång livslängden är på Canon's L-optik. Är intresserad av att köpa ett objektiv som är ca 15 år gammalt och någorlunda välvårdat.

Någon som har några tips kring livslängd eller andra bra råd i en sådan här situation?

Mvh Stefan
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av optiken i fråga, men jag äger ett 300/4L från -92. Fungerar precis som det ska, och det är inte direkt hanterat med vita handskar heller. Inte av varken förra ägaren/ägarna eller mig.

Det kan vara lite si och så med reservdelar om något går sönder, men med tanke på de överkomliga priser man kan hitta äldre optik till tycker jag ändå att det är en bra affär.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Går ju inte att säga så, beror ju helt på hur det använts och förvarats. Jag har ett 100-300L från 1989 som funkar perfekt, och likväl ett 300/4 från 1993 som också är i nyskick. Du hör väl om det kärvar, låter eller ser slitet ut, det är så du kollar snarare än ålder. Sen kan väl iofs helt oanvända objektiv torka ihop om de inte smörjs upp, men det går nog att åtgärda, till skillnad från ett hårt slitet objektiv med utgångna reservdelar.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
En sak jag glömde nämna, och som Håkan påminde mig om. Om du får möjlighet att testa optiken. Kontrollera med nedbländningsknappen på kamerahuset att bländaren fungerar som den ska. Just bländaren är en detalj som lätt kan torka fast om den inte används på mycket länge.
 

R Englund

Aktiv medlem
Jag har två styck gamla L-objektiv, ett 20-35mm 2,8 L och ett 80-200mm 2,8 L och jag är jätte nöjda med dom. Men Canon för inga reservdelar till dom så går nått söner så får man problem. Så man skall nog inte betala någon förmögenhet för dom.
 
Senast ändrad:

crillee

Aktiv medlem
Jag har ett 20-35, blir mycket fina och skarpa bilder. En grej som du ska kolla är att autofokusmotorn fungerar som den skall. Växla mellan af/mf och testa. Mitt lider av förslitningar på några kuggar så ibland slutar af:en att fungera och har även läst om andra med samma problem.

Mycket bra objektiv även om man bara kan fokusera manuellt.

-Crille
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Två saker att tänka på: reservdelar garanteras inte 7 år efter försäljningsstopp. Det andra är att äldre L optik kan ha focus by wire så pajar AF motorn kan även MF vara sönder.
 

Forslund

Aktiv medlem
Du kan heller inte justera AF på samma sätt som med ett nyare objektiv om det ligger lite fel. Kanske kan vara något att ta med i beaktan?
 
ANNONS