Annons

Elinchrom D-lite IT missar ofta att utlösas

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag kör Elinchrom D-lite 2 IT och kör med en Elinchrom Skyport Transmitter Speed.
Fotograferar just nu i ett konferensrum och upplever att någon av blixtrarna missar ca var 4:e bild.
Har inte ändrat något i koderna utan använder standard.

Är det någon som upplevt samma problem? Vad finns det för tips för att få till det?

Jag kopplade in sladden mellan kameran och blixten som är närmast modellen. Den slår varje gång nu. Men den som skall lysa upp håret missar ibland.



Med vänlig hälsning, Martin
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hej!
Jag kör Elinchrom D-lite 2 IT och kör med en Elinchrom Skyport Transmitter Speed.
Fotograferar just nu i ett konferensrum och upplever att någon av blixtrarna missar ca var 4:e bild.
Har inte ändrat något i koderna utan använder standard.

Är det någon som upplevt samma problem? Vad finns det för tips för att få till det?

Jag kopplade in sladden mellan kameran och blixten som är närmast modellen. Den slår varje gång nu. Men den som skall lysa upp håret missar ibland.



Med vänlig hälsning, Martin
Nu hänger jag inte med om du kör med transmitter eller sladd?
Uppstår problemet alltså även när du kör med transmittern utan sladd, OCH med sladd? Och på samma blixt?
 

Anjou

Aktiv medlem
Har du båda på radiomottagning eller har du ljus-synk på den krånglande blixten?
Jag har varit med om att Elinchroms blixtar är känsliga (eller snarare okänsliga) för den styrande ljuspulsen. Står det något som skymmer ljussensorn så löser blixten inte ut. Tex om man kör på låg effekt på masterblixten och har slavblixten bakom ett hörn eller liknande.

Jag har även haft problem med att flimrande lysrör får ljusstyrningen att gå bananas.
Men om det är så att du kör båda med radiostyrning och den ena inte hänger med så får du leta efter andra felkällor.
 
Hej!
Jag kör Elinchrom D-lite 2 IT och kör med en Elinchrom Skyport Transmitter Speed.
Fotograferar just nu i ett konferensrum och upplever att någon av blixtrarna missar ca var 4:e bild.
Har inte ändrat något i koderna utan använder standard.

Är det någon som upplevt samma problem? Vad finns det för tips för att få till det?

Jag kopplade in sladden mellan kameran och blixten som är närmast modellen. Den slår varje gång nu. Men den som skall lysa upp håret missar ibland.



Med vänlig hälsning, Martin
Pröva att ändra till kanal 8.
OBS. Ädra både på blixtarna och sändaren.
 

martin991

Aktiv medlem
Jag körde först allt trådlöst men eftersom det var väldigt störande när blixt nr 1 missade så ofta så kopplade jag in en sladd till den, men behöll Elinchrom Skyport Speed i blixtskon för att trigga blixt nr2.
Ska testa byta kanal på sändare och blixt imorgon och se om det hjälper.

/Martin
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Jag kör Elinchrom D-lite 2 IT och kör med en Elinchrom Skyport Transmitter Speed.
Fotograferar just nu i ett konferensrum och upplever att någon av blixtrarna missar ca var 4:e bild.
Har inte ändrat något i koderna utan använder standard.

Är det någon som upplevt samma problem? Vad finns det för tips för att få till det?

Jag kopplade in sladden mellan kameran och blixten som är närmast modellen. Den slår varje gång nu. Men den som skall lysa upp håret missar ibland.



Med vänlig hälsning, Martin
Vild gissning, jag hade liknande problem tills jag kom på att blixtarna inte löste ut om jag inte hade berättat för kameran att jag hade fokus. Har inte ens samma system (förrutom blixtarna) så ber om ursäkt om jag skrivit dumt.

Nu missar jag aldrig. Inte ett klick.
 

bomalt

Aktiv medlem
Fick tips av Aifo (generalagent för Elinchrom) att köra på kanal 8. Om man har trådlöst nätverk för datorer i närheten kan det störa blixtarna. Om man använder kanal 8 ligger det utanför det frekvensområde som det trådlösa nätverket har.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Kan inte ha med fokus att göra, när blixtarna ska lösa ut så löser den antingen ut eller inte, inte endast en.

Om du kör den ena som slav på blixtkljus kan det ibland funka sisådär.

Dåsigt batteri i utlösaren kan göra att det inte alltid löser ut, men samma sak där, borde i så fall gälla båda.

Det kan vara din blixt som är defekt. Jag hade en sådan d-lite it som jag fick skicka på reparation.
 

snap01

Aktiv medlem
Om du skippar skyport o kör sync kabel mellan kameran o huvudblixten o sedan sätter den andra i slagläge funkar det då? När du körde med skyport glömde du sätta slav på dom andra blixtarna ej huvudblixten ?
 
ANNONS