Annons

månförmörkelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalmann

Aktiv medlem
Har hört att det kommer vara månförmörkelse inatt. Kommer den att kunna ses ifrån Stockholm, och är det någon som kan komma med tips om när man ska hålla utkik?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Var verkligen medioker månförmörkelse igår. Verkar som partiella förmörkelser inte syns så värst mycket. På bilderna kunde jag bara skönja att månen var lite mörkare på ena sidan. Inga fina röda färger som det brukar bli vid en total månförmörkelse...
 

Walle

Aktiv medlem
"Peaken" var 01:50, inte 00:00. Dock var det ju inte en "riktig" partiell (dvs så det ser ut som att någon huggit en bit ur månen). Anledningen tror jag beror främst på att ingen del av månen skuggades helt, utan den delen ("sydvästra") som mörkades ner bara fick lite skugga av jorden. Solen har ju som bekant en viss storlek, och jorden blockerade bara en del av solskivan. Så den "skuggade" delen av månen kanske bara fick ljus på sig av 90% av solskivan, och då blir det ju inte så spektakulärt.

I september 2015 ska vi tydligen få en total månförmörkelse, det lär bli ganska ballt!

På tal om förmörkelser, är det någon här som har sett en total solförmörkelse? Jag minns en 40%ig solförmörkelse -94, det var ganska ballt, men en total solförmörkelse vore ballt att se!
 

ZinneD

Aktiv medlem
"Peaken" var 01:50, inte 00:00. Dock var det ju inte en "riktig" partiell (dvs så det ser ut som att någon huggit en bit ur månen). Anledningen tror jag beror främst på att ingen del av månen skuggades helt, utan den delen ("sydvästra") som mörkades ner bara fick lite skugga av jorden. Solen har ju som bekant en viss storlek, och jorden blockerade bara en del av solskivan. Så den "skuggade" delen av månen kanske bara fick ljus på sig av 90% av solskivan, och då blir det ju inte så spektakulärt.

I september 2015 ska vi tydligen få en total månförmörkelse, det lär bli ganska ballt!

På tal om förmörkelser, är det någon här som har sett en total solförmörkelse? Jag minns en 40%ig solförmörkelse -94, det var ganska ballt, men en total solförmörkelse vore ballt att se!
Vad jag har förstått så är det inte så hälsosamt att just "se" en sådan :)
 

Walle

Aktiv medlem
Det kan jag lugnt tänka mig! Jag minns mycket väl förmörkelsen -94, hur jag stod och stirrade på den väl i en halvtimme, om inte längre. Jag var 12-13 år gammal då, och insåg inte att det var dåligt för ögonen. Jag var "snöblind" i flera dagar...Men snyggt var det! :) Nästa gång tänker jag dock använda ett solfilter!
 
ANNONS