Annons

Kamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

mercuryheart

Ny medlem
Hej! Jag har gått fotoklass en gång i veckan i ungefär ett år nu och har oftast fotat med skolans Nikon D3100, men känner att det är dags att skaffa en egen systemkamera för att fota med på fritiden.

Jag vill ha en bra kamera, men inte en som är bättre än vad jag själv är. Jag behöver inte en kamera för 10 tusen, jag är 18 och har bara tänkt fota för att det är kul och till skolarbeten. Samtidigt så är en kamera som jag kan utveckla mina kunskaper med och använda i flera år något jag skulle vilja ha. Det är där det blir komplicerat och jobbigt eftersom jag i stort sett inte kan någonting om vilka kameror som anses vara bra.

Till min filmklass så använder vi Canon, jag är inte säker på vilken modell just nu, men jag föredrar deras skärmar och skulle hellre köpa en Canon än en Nikon.

Kameran jag funderar på att köpa just nu är Canon EOS 700D med ett +18-55mm IS STM Objektiv.
Är den okej för en nybörjare och tillräckligt mångsidig för att fota lite allting från porträtt till miljöbilder? Eller borde jag köpa något helt annat?

Tack på förhand!
 

Saarikko

Aktiv medlem
Hej! Jag har gått fotoklass en gång i veckan i ungefär ett år nu och har oftast fotat med skolans Nikon D3100, men känner att det är dags att skaffa en egen systemkamera för att fota med på fritiden.

Jag vill ha en bra kamera, men inte en som är bättre än vad jag själv är. Jag behöver inte en kamera för 10 tusen, jag är 18 och har bara tänkt fota för att det är kul och till skolarbeten. Samtidigt så är en kamera som jag kan utveckla mina kunskaper med och använda i flera år något jag skulle vilja ha. Det är där det blir komplicerat och jobbigt eftersom jag i stort sett inte kan någonting om vilka kameror som anses vara bra.

Till min filmklass så använder vi Canon, jag är inte säker på vilken modell just nu, men jag föredrar deras skärmar och skulle hellre köpa en Canon än en Nikon.

Kameran jag funderar på att köpa just nu är Canon EOS 700D med ett +18-55mm IS STM Objektiv.
Är den okej för en nybörjare och tillräckligt mångsidig för att fota lite allting från porträtt till miljöbilder? Eller borde jag köpa något helt annat?

Tack på förhand!
Försök hitta ett paket med större utsträckning på brännvidden på objektivet så som 18-135mm eller dylikt för ungefär samma summa peng. 55mm räcker inte så himla långt och du kan inte fota djur/människor på distans utan att bli less på objektivet rätt snabbt.

Det finns ett annat paket med dubbla objektiv, ena är kit och andra är telezoom. Här är en liten jämförelse mellan övre och det här andra paketet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1752866,2292012
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eftersom att ni filmar så borde Canons 70D vara ett av de bästa valen.
Den och några Sonymodeller(jag vet inte vilka) är de enda DSLR som har möjlighet till AF när man filmar.

Jag har en D3100 som andrahus men den skapar en hel radda på önskelistan.
AF seg
Ingen ljudingång
Ingen högisokamera
liten sökare, går knappt ställa skärpan manuellt
AF o filma är bara o glömma

Om DU själv tänker på vad som irriterar DIG när du använder skolans kameror, exakt VAD irriterar just DIG?
Utgå från den önskelistan när du tittar på egen kamera.
 
ANNONS