Annons

Anglifiering av språket

Produkter
(logga in för att koppla)

TA0

Aktiv medlem
Varför kan vi inte försöka använda Svenska så långt det är möjligt på Fotosidan? När jag, i dag, skulle söka efter bilder fick jag se att det, bland kategorierna, finns en kategori som heter "Teknik - Macro". Så vitt jag vet så stavas begreppet med "k" på Svenska, dvs "makro". Ett bra exempel på detta är att rättstavningen i Firefox (med svensk ordlista) markerar "macro" men inte makro.
Jag letade vidare och hittade massor av exempel bland foruminläggen - macro och focus ar de vanligaste men även kompactkamera förekom.
Det är rätt att skriva "Macro" när det är en del av beteckningen på ett objektiv men inte i rubriker eller i löpande text.
En lämplig början kan vara att Fotosidans redaktion använder Svensk stavning så kanske medlemmarna följer efter.

---/Thomas
 

Gomer

Aktiv medlem
Då skall vi kanske även tycka till om alla dessa ord som borde vara sammansatta.
Foto kurs
Objektiv lock
Ja exemplen kan man fortsätta med i det oändliga på den här sidan.
G
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Ähum

...och så heter det "svensk" och "svenska", inte "Svensk" och "Svenska". Inledande versal är en anglicism...

(Kunde inte låta bli. SORRY!)
 

Emil-G

Aktiv medlem
TA0 skrev:
[...] En lämplig början kan vara att Fotosidans redaktion använder Svensk stavning så kanske medlemmarna följer efter.

---/Thomas
En annan lämplig idé är att den som klagar själv stavar rätt, det heter inte "Svensk" eller "Svenska" utan svensk/svenska. Att använda versaler i inledningen av nationaliteter och språk är också en anglifiering.

Skall vi börja skriva veckodagarna med versal också? "Idag är det Söndag".

Edit: Bengt hann visst före. Poängen är iaf att inte kasta sten i glashus...
 

JonasII

Aktiv medlem
Jag kan inte förstå er som kriticerar trådskapare egen stavning, vad vill ni ha sagt?
Menar ni att man inte har någon talan om man inte kan vara perfekt själv?
Menar ni att två fel blir ett rätt?
 

TA0

Aktiv medlem
Fel på fel ställe!

JonasII skrev:
Jag kan inte förstå er som kriticerar trådskapare egen stavning, vad vill ni ha sagt?
Menar ni att man inte har någon talan om man inte kan vara perfekt själv?
Menar ni att två fel blir ett rätt?
Jonas!
Jag är lite böjd att hålla med Emil och Bengt i detta fallet trots att jag är trådskapare. Deras invändning mot min stavning bevisar bara vad jag egentligen vill ha sagt. Jag och många andra (kanske t ex Emil och Bengt) slutar ägna oss åt innehållet när vi hittar ett fel som vi hakar upp oss på. Fortsättningsvis så letar jag bara flera fel. Detta oavsett om det första felet är tämligen harmlöst.
Många hävdar att ett litet stav- eller grammatikfel inte gör något bara läsaren förstår. Jag vill påstå att tilltron till det lästa sjunker när man börjar hitta fel efter fel. Se bara på mitt försök att skapa debatt. Ingen bryr sig om mitt ursprungliga syfte bara för att jag gjorde fel.
Om man nu ska göra fel så gäller det att inte göra som jag, dvs göra fel i alldeles fel sammanhang.
---/Thomas
 

epep

Aktiv medlem
Re: Re: Anglifiering av språket

Emil-G skrev:
En annan lämplig idé är att den som klagar själv stavar rätt, det heter inte "Svensk" eller "Svenska" utan svensk/svenska. Att använda versaler i inledningen av nationaliteter och språk är också en anglifiering.

Skall vi börja skriva veckodagarna med versal också? "Idag är det Söndag".

Edit: Bengt hann visst före. Poängen är iaf att inte kasta sten i glashus...
Poängen är att alla ska försöka skriva på ett korrekt sätt, och helst undvika särskrivning och engelska uttryck där det inte är befogat.

Jag avskyr intensivt "kasta sten i glashus"-resonemanget. Skulle den typen av argument följas och användas konsekvent skulle vi aldrig kunna förbättra något. Ska inte poliser få ta fast brottslingar för att poliserna inte har varit strikt laglydiga genom sina liv? Ska inte domstolarna få dela ut straff? Resonemangen kan dras i oändlighet.

Jag avskyr dessutom särskrivning därför att det gör att saker blir svårare att förstå. Det utarmar språket genom att helt enkelt ta bort uttrycksmöjligheter. En av de stora fördelarna med det svenska språket är just precis möjligheten till nybildning av ord genom sammansättning. Det ska inte tas bort!

Jag tycker Thomas ide är föredömlig - vi ska försöka hålla oss till svenska!

/erik
 

mikaelkr

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Anglifiering av språket

epep skrev:

Jag tycker Thomas ide är föredömlig - vi ska försöka hålla oss till svenska!

/erik
Jag tycker för min det att det hade varit bättre med en idé än med ett ide.

(Bara för att det brukar bli så noga med detaljerna i denna typ av disskussioner)

/Mikael
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
TA0 skrev:
En lämplig början kan vara att Fotosidans redaktion använder Svensk stavning så kanske medlemmarna följer efter.
Påpeka gärna för oss, per epost, om ni ser fel i våra texter - vi är vanliga människor vi också och gör säkert fel ibland.

Observera att rätta andras sätt att skriva i diskussionstrådar inte är tillåtet, det spårar bara ur trådar och ger en trist stämning. (Obs jag anklagar ingen här för att göra så, jag påminner bara om det)
 

epep

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Anglifiering av språket

mikaelkr skrev:
Jag tycker för min det att det hade varit bättre med en idé än med ett ide.

(Bara för att det brukar bli så noga med detaljerna i denna typ av disskussioner)

/Mikael
Självklart hade det varit bättre med "en idé" än "ett ide", men '´' sitter illa till på tangentbordet.

Jag tycker för min del att det hade varit bättre med "min del" än "min det"

(Bara för att det brukar bli så noga med detaljerna i denna typ av diskussioner, så sätter jag dessutom ut en punkt i texten inom parenteser eftersom så är brukligt.)

:)

/erik
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Re: Re: Anglifiering av språket

Ehum... vad skrev jag just om att rätta andras stavfel i forumet? ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Re: Re: Anglifiering av språket

clindh skrev:
Påpeka gärna för oss, per epost, om ni ser fel i våra texter - vi är vanliga människor vi också och gör säkert fel ibland.

Observera att rätta andras sätt att skriva i diskussionstrådar inte är tillåtet, det spårar bara ur trådar och ger en trist stämning. (Obs jag anklagar ingen här för att göra så, jag påminner bara om det)
I den här tråden finns ett par uppenbara språkrättningar. Dessa borde väl tas bort om ovanstående regel ska följas strikt. ½ :)

Jag tycker att det är bättre att rätta språket direkt i tråden eftersom alla i tråden i så fall kan lära sig något. Om det är rädsla för att tråden ska drabbas av för många inlägg som är utanför trådens ämne som är anledningen till den regeln, så kan man kanske lägga språkrättningar i en egen tråd?
 
ANNONS