Annons

Objektiv till D40 - budgetklass

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag köpte en D40 med kitobjektiv (Nikkor 18-55) för några månader sen och har sedan dess hunnit bygga upp ett stort fotointresse.

Nu börjar jag känna mig mogen för att uppgradera till ett nytt objektiv. Min ekonomi är tyvärr dock begränsad och jag hade gärna helst inte velat gå över 3000:-

Får man något hyfsat objektiv i den prisklassen? Skulle gärna vilja ha lite råd om detta. Är en telezoom vettigt, eller ska jag hellre satsa på en annan typ? Eller bör jag satsa på något annat än objektiv?

I prisklassen upp till 3000:- verkar det vettigast att satsa på en telezoom och då har jag fastnat mest för Nikon Nikkor AF-S 55-200/4-5,6G VR. Någon som har erfarenhet av denna?
Var ett tag inne på att komma riktigt billigt undan och köpa en Sigma 55-200/4-5,6DC ASM, men jag hittar knappt några tester av denna, så det känns lite osäkert.

Väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få om detta!
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
robinbergqvist skrev:
Var ett tag inne på att komma riktigt billigt undan och köpa en Sigma 55-200/4-5,6DC ASM, men jag hittar knappt några tester av denna, så det känns lite osäkert.
Jag har en Sigma 55-200/4-5.6 DC till min D70. Det står ingenting om HSM på det (ASM?!) men optiskt verkar det vara samma objektiv.

Min uppfattning om objektivet verkar skilja sig från många andras. Kanske "får" man inte tycka om så billiga objektiv, kanske är jag inte tillräckligt kräsen, kanske har jag haft tur - men det lär dröja innan jag köper en annan telezoom. Enda nackdelen är att zoomringen går "fel" håll jämfört med originaloptiken, men det stör inte mig.

Den dåliga ljusstyrkan gör att blixt ofta är nödvändig.
 
Tack för era svar! Verkar vara delade meningar rent allmänt därute vad gäller prisklasser på objektiv. Kanske är det beroende av vad man förväntar sig och vilka krav man ställer. Tar gärna emot fler synpunkter, har inte bestämt mig än. Har chansen att köpa ett Sigma 55-200 objektiv begagnat för 995:-, så lite sugen blir man helt klart.
 

Muni

Aktiv medlem
Satsa på Nikonobjektivet. Jag har kombinationen 18-55 och 55-200 till min D80 och de kompletterar varandra väl. VR är trevligt på 55-200, även om jag använder VR sällan.
Däremot har jag haft strul med skärpan när jag använt UV-filter, det gäller bägge objektiven, så nu kör jag utan.
Lite bilder med objektivet på min hemsida: www.soptunna.se
Du får läsa i exif-datan vilket objektiv som är använt.
 
ANNONS