Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag tänka på vid köp av systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trachtenburg

Ny medlem
Hej! Nu har jag äntligen bestämt mig för att samla ihop mina pengar och såsmåning om investera i en riktig systemkamera. Och nu, för att inte bli lurad, hade jag tänkt läsa på och ta reda på vad jag ska tänka på - med tanke på att jag inte har så stora erfarenheter i just systemkameror.

Så, vad bör jag tänka på?
 

Martin-B

Aktiv medlem
För det första: Alla systemkameror på marknaden idag är väldigt bra. Så det är ingen risk att du blir lurad ;)

Det jag tycker du ska tänka på: Vill du ha bildstabilisering i huset, eller i objektivet(och behöva betala för det också varje gång)?

Är kameran skön att hålla i?

Är vädertätning viktigt?

Detta är något jag tycker du ska fundera på.
 

Jenkis

Aktiv medlem
Beror på...

... vad du har tänkt använda kameran till.

Jag har själv en basic systemkamera (Nikon D40)som är, vad jag tycker, en bra kamera att börja med. Det finns liknande kameror hos de andra större tillverkarna också och vad som är bäst får man avgöra själv. Gå in i en butik, kläm och känn!

Har det objektiv som följde med i ett kit. Det är helt ok att börja med.

Om du söker på tidigare inlägg, så får du massor med träffar på detta ämne.

Kolla även på recentioner under produkter.

Lycka till!
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Jag instämmer med föregående talare och upprepar några kloka ord jag hörde en gång:

"Se till att du köper rätt grejor ANDRA gången."

Det är ganska svårt att veta vilka finesser man egentligen vill ha förrän man har använt sin första kamera ett tag.
 
ANNONS