Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 40 mm f/2,8 STM officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad är vitsen med pannkaksobjektiv på ett gigantiskt hus med röd text på remmen som skriker Canons flaggskepp?
Bättre?
Jag förstår de som har små hus och inte vill synas vid gatufotografering. Men att sätta ett sådant objektiv på hus i den storleken tycker jag är meningslöst. Iaf min syn på pannkaksobjektiv, de gör sig bäst på små hus.



/Stefan R. Nilsson
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan också lägga till. Det är billigt, väger nästan ingenting, tar minimal plats i väskan samt verkar vara lika skarpt som en L-ZOOM och gediget byggt.
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om du gör dig mer korkad än du är? Vad brukar man använda objektiv till?
Han kanske menar att det redan finns små, lätta, och ljusstarkare objektiv med ungefär samma brännvidd. tex 35mm 2.0 och 50mm 1.4?
Själv har jag aldrig hört någon utryckt någon längtan efter ett 40mm 2.8. Är månne den optiska kvaliteten överlägsen?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vitsen är väl autofokus under filmning, stepless motor, eller STM.
Iof är den ljuslösare AF något att ha kanske, det var mest storleken jag tänkte på. Hade de gjort den större hade kanske den fått ännu bättre optiska egenskaper.
För mig är seriös filmning förknippad till extern mikrofon och manuellfokusering.
...kommer dock från en som ogillar att filma hehehe



/Stefan R. Nilsson
 

spotmatic

Aktiv medlem
Vad är vitsen med objektivet?



/Stefan R. Nilsson

Smidigheten.
Jag kommer nog att beställa mig ett med. Det ska då vara ett komplement till min 24-70/2,8 L. Som är riktigt fin men tung och tröttande vid långa promenader t.ex.
Idag använder jag en ef 35/2. När jag vill att kameran ska vara bekväm. Men den här är ännu lättare och smidigare. Jag upplever min 5D2 som liten och lätt med 35:an på.

Glad midsommar. // Greger
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jovisst. Men 50/1.8 väger lika mkt, inte jättemycket längre och är 2 steg ljusstarkare samt kostar mindre.



/Stefan R. Nilsson
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Med det sagt så hade jag velat se en 50/1.8 mk3 stm med metallbajonett istället för pannkaksobjektivet. Me. Jag tror att Canon snart ska lansera deras spegellösa system och på den är den nog i symbios mer än med en 5D. Hade vart kul att se 40/2.8 på en 1D ;)




/Stefan R. Nilsson
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad är vitsen med pannkaksobjektiv på ett gigantiskt hus med röd text på remmen som skriker Canons flaggskepp?
Bättre?
Jag förstår de som har små hus och inte vill synas vid gatufotografering. Men att sätta ett sådant objektiv på hus i den storleken tycker jag är meningslöst. Iaf min syn på pannkaksobjektiv, de gör sig bäst på små hus.



/Stefan R. Nilsson
Att ha en stort objektiv på ett hus är inget problem. Att ha 2 hus där ett har en stor telezoom och det andra en normalzoom som 24-105 går också bra.
När man sedan börjar packa för låt oss säga en resa till Brasilien så börjar väskan bli riktigt tung.
Därför har jag redan valt i huvudsak f4 objektiv. Sedan behöver man också några ljusstarka objektiv för att fotografera gatuscener och liknande i befintligt ljus på kvällen.
Canon 85/1,2 är en trogen följeslagare men väger en hel del. Sedan behöver man också mer vidvinkel. Så därför är jag ute efter några få fasta objektiv som kan få åka med på resan. Förutsättningen är att de är lätta och tar lite plats. EF40/2,8 uppfyller de kraven med råge som ett normalobjektiv. 85/1,2 uppfyller inte kraven men ger så unika bilder att det ändå får följa med.
Nästa kommer bli 24/2,8 IS eller 28/2,8 IS. Innan jag bestämmer mig vill jag se vad vanliga fotografer tycker om dessa.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jovisst. Men 50/1.8 väger lika mkt, inte jättemycket längre och är 2 steg ljusstarkare samt kostar mindre.



/Stefan R. Nilsson

Ja det skiljer inte så mycket mellan 50/1,8 och den här. Ca 18mm längre, 1och 1/3 steg ljusstarkare. Men vill man ha det minsta så får man offra något annat.
Sen tycker jag om 50:an att af är lite väl surrig och ryckig. Men den är billig och bra.
40mm tycker jag är lite bättre brännvidd än 50mm. Jag ligger ofta runt där när jag fotar på resor och liknande.
40:an har väl lite trevligare närgräns också.
Det jag hoppas på mot, ef 35/2 är bättre kantskärpa och snyggare bokeh.

//Greger
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag äger inte 50/1,8 men har använt den ett antal gånger. Den är riktigt bra men känns som en legobit. Plast rakt igenom.
40/2,8 känns helt annorlunda.
 

WebDog

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Vad är vitsen med pannkaksobjektiv på ett gigantiskt hus med röd text på remmen som skriker Canons flaggskepp?
Bättre?
Jag förstår de som har små hus och inte vill synas vid gatufotografering. Men att sätta ett sådant objektiv på hus i den storleken tycker jag är meningslöst. Iaf min syn på pannkaksobjektiv, de gör sig bäst på små hus.
Den eventuella meningslösheten ligger i så fall i kamerahusets storlek, inte i objektivets litenhet. Vem har sagt att man måste använda det på ”Canons flaggskepp”?

Personligen HATAR jag stor och tung utrustning, och om jag hade till exempel en 5D så hade detta varit ett givet köp. Att det har samma ljusstyrka som de flesta dyra normalzoomar som väger uppåt ett helt jävla kilo tycks folk gärna glömma bort. Brännvidden är därtill helt perfekt för allroundbruk, till skillnad från 50 mm som jag tycker är för långt.

Vad är vitsen med att skriva sitt namn under varje inlägg när det står till vänster ändå?
 

Flug-E

Aktiv medlem
Jag tog med mitt som enda objektiv ihop med 5DMk2 på en resa i helgen och tycker det var skönt att kunna "släpa med" en fullformatare och aldrig känna att den var i vägen. Brännvidden är i mina ögon en fullträff på semester. Med en mindre sensor ser jag dock inte alls samma potential.

I övrigt kan jag bara hålla med tidigare talare om att den är skarp som attan på full öppning och att autofokusen är träffsäker men slöare än USM. Jag provade att lägga upp den under "Produkter" i förra veckan men inget har hänt efter det automatiska mailet som skickades ut direkt. Tycker det är lite synd då det hade kommit upp recensioner som hade kunnat hjälpa andra...
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Med STM så är fokusering mjuk, men inte nödvändigtvis snabb och inte ryckig som det annars är med andra typer av AF motorer.

Vet inte hur bra det fungerar med en 7D, eller andra kameror som förlitar sig på kontrasavkänning för fokusering. Likväl så kommer fokuseringen att gå fram och tillbaka tills den träffar, men kanske inte ryckigt ehh.

Förövrigt så blev jag inte jätte imponerad av DigitalRevs genomgång av 650D och AF under filmning. De kanske gjorde fel, vad vet jag, men fokuseringen verkade vara lika slö och icke träffsäker som på min frus NEX 5. Sen testade de med 40mm 2.8 STM, men vet inte om de filmade med den också. Så resultatet kanske är betydligt bättre med det objektivet.
 
ANNONS