Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lägga upp SD-filerna på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunoE

Medlem
Hej!

Hur gör ni när ni kommer hem med en dags bilder i kameran och skall föra över det till datorn?

Jag lägger mina bilder på en NAS och har en gammal Windows-dator med SD-kortläsare och i den (Windows Vista) går det att automatiskt kopiera innehållet från SD-kortet till en katalog med dagen datum till en nätverksdisk. Det verkar som den funktionen är borttagen i nyare windows (jag har 7 på min andra dator).

Nya kameror har ju ofta wifi och då kan kameran själv kanske lägga över det på en nätverksdisk, men det tar ju en stund och vill man verkligen har kameran på under tiden och gå och stänga av den sedan...?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag kopplar min kamera, EOS 6D, direkt till datorn via USB och importerar bilderna direkt via LR. Efter importen formateras kortet i kameran. Klart!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Läser in via kortläsare till interna diskar. Har ingen NAS. Drar rena kopior ca varannan månad av datadiskar. Systemdiskar har jag ingen backup på.

En datadisk på 2TB har 2 stycken backupkopior i samma storlek, 2TB, en i annat hus o en hemma. Sedan skiftas hemmadisken med bortadisken då o då.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tidigare med usb-kabel från kamera till dator (i år-månad-mappar). Sedan jag skaffat kortläsare i datorn använder jag den eftersom överföringen går snabbare än via kabel.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Stoppar i SD-kortet i den inbyggda läsaren i min Macbook Pro, läser in bilderna i Apple Bilder (Apple Photos). Där sorterar och bearbetar jag dem, de färdigbehandlade bilderna låter jag ligga kvar där.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
I datorn använder jag alltid mjukvaran Canon EOS Utility. Så när jag kopplar kameran till datorn via USB så lagrar den mjukvaran ner filerna till den plats jag vill på datorn. I programvaran finns också en räknare så mina filer döps till: IMG_År_Månad_Dag_Löpnummer. På det sättet så har jag också koll på hur många bilder jag tagit med min kamera.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kom hem idag med några bilder på ett SD-kort och satte det i kortläsaren på min stationära dator. När jag försökte föra över filerna, så fick jag en pop-up ruta som sa att jag måste formatera kortet, men om jag sätter samma kort i kortläsaren på min 6 år gamla laptop, så kommer det inte upp någon ruta som säger att jag måste formatera kortet.

Min fråga är varför blir det så här med min stationära (som jag införskaffat och konfigurerat framförallt för bildhantering) ?

Problemet är att jag måste gå via min laptop för att föra över bilderna till ex. en extern hårddisk, som jag sedan kopplar in i min stationära och för över bilderna till den. Till saken hör ju att ett minneskort är en extern hårddisk (eller ett externt lagringsmedium, om man så vill) som vilken hårddisk som helst, egentligen.

Någon som har någon förklaring till detta fenomen ?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Kom hem idag med några bilder på ett SD-kort och satte det i kortläsaren på min stationära dator. När jag försökte föra över filerna, så fick jag en pop-up ruta som sa att jag måste formatera kortet, men om jag sätter samma kort i kortläsaren på min 6 år gamla laptop, så kommer det inte upp någon ruta som säger att jag måste formatera kortet.

Min fråga är varför blir det så här med min stationära (som jag införskaffat och konfigurerat framförallt för bildhantering) ?

Problemet är att jag måste gå via min laptop för att föra över bilderna till ex. en extern hårddisk, som jag sedan kopplar in i min stationära och för över bilderna till den. Till saken hör ju att ett minneskort är en extern hårddisk (eller ett externt lagringsmedium, om man så vill) som vilken hårddisk som helst, egentligen.

Någon som har någon förklaring till detta fenomen ?
Hur är kortet formaterat? FAT32 eller NTFS? Äldre apparater brukar ju inte klara att läsa från NTFS-formaterade kort, men tvärt om verkar konstigt.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/comparing-ntfs-and-fat-file-systems
 

Tony johansson

Aktiv medlem

_deliverance_

Aktiv medlem
Hej!

Hur gör ni när ni kommer hem med en dags bilder i kameran och skall föra över det till datorn?

Jag lägger mina bilder på en NAS och har en gammal Windows-dator med SD-kortläsare och i den (Windows Vista) går det att automatiskt kopiera innehållet från SD-kortet till en katalog med dagen datum till en nätverksdisk. Det verkar som den funktionen är borttagen i nyare windows (jag har 7 på min andra dator).

Nya kameror har ju ofta wifi och då kan kameran själv kanske lägga över det på en nätverksdisk, men det tar ju en stund och vill man verkligen har kameran på under tiden och gå och stänga av den sedan...?
Stoppar SD-koret i kortläsaren på min bärbara dator, sedan går jag igenom JPEG-bilderna och ser om det är några RAW-bidler som jag vill redigera i Camera Raw. Efter det så brukar jag kopiera över bilderna från SD-kortet till en extern hårddisk.

// Jimmy
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Stoppar in Sd-kortet i datorns kortläsare

Använder ett program som heter "Bildinsamling" (Mac)

Lägger till en ny mapp med de nya RAW-filerna enl en datumstruktur, År/Månad +Dag o händelse
Exv "2015-06-13 Sofia o Filips bröllop"

Därefter öppnar jag LR och importerar RAW-filerna till LR och redigerar dem.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Öhh???
självklart formaterar jag i kameran.
1½ år... det är ju ingenting
Precis !

Därför är det så konstigt att kortläsaren i datorn inte kan läsa in bildfilerna utan att meddelandet om att kortet måste formateras först, dyker upp. Om jag formaterar kortet i datorn så försvinner ju bilderna !!

Jag fattar ingenting !
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du inte bara ta död/kryssa ner begäran om formatering?
Vid autoinställning med LR så kommer LR starta och bilderna att dyka upp i importkatalogen automatiskt när du sätter i kortet.
Visst får jag även en fråga av Windows men den stänger jag bara.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kan du inte bara ta död/kryssa ner begäran om formatering?
Vid autoinställning med LR så kommer LR starta och bilderna att dyka upp i importkatalogen automatiskt när du sätter i kortet.
Visst får jag även en fråga av Windows men den stänger jag bara.
Minns inte, men jag skall göra ett försök vid nästa tillfälle. Saken är att jag inte bara vill importera till Lr, utan även lägga filerna på hårddisken för att sedan kopiera dom till olika hårddiskar som säkerhetsåtgärd.

Dessutom brukar jag använda mig av CNX2 för att framkalla mina bilder, då det programmet är mer skonsamt mot filerna då det är framtaget just för NEF filer, även om jag har både Lr och Ps.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En import till lr från minneskortet innebär att du kopierar filer till en disk. Dessutom kan du skicka en kopia till en annan disk.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är mycket tveksam till att Nikons programvara är mer skonsam än lr. Däremot så kan den känna av kamerans parameterinställningar. Det gör inte lr.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att du använder den till exporten.
vart gör du den exporten? Är du färdig när du gör exporten? Vart exporterar du till?
 
ANNONS