Annons

maro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nirak8

Medlem
Jag har en Nikon D3200 å till den ett macro objektiv Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G.
skulle vilja köpa upp mig på ett macro där jag kan komma änny närmare.
vad ska jag välja för objektiv då??
/Karin
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3200 å till den ett macro objektiv Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G.
skulle vilja köpa upp mig på ett macro där jag kan komma änny närmare.
vad ska jag välja för objektiv då??
/Karin
Jag har inga egna erfarenheter men cyberphoto har en banner här på FS där dom gör reklam för ett tamron 90 f2.8 för 2990 kr, det kanske kan va nått?
 

risse

Aktiv medlem
Jag har inga egna erfarenheter men cyberphoto har en banner här på FS där dom gör reklam för ett tamron 90 f2.8 för 2990 kr, det kanske kan va nått?
Jag har en tamron 90mm f2.8 macro och jag tycker att den fungerar bra för DX. Jag upplever den som mycket skarp. Annars är ju nikons 105mm macro riktigt bra, men betydligt dyrare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du menar nog bildytan och inte närmare, så ger alla makro bildstorlek 1:1 som kan användas på en Nikon. Som sagt mellanringar ger ökad förstorningsgrad men jag vet inte om det är så lämpligt på ett nikon 40mm man har så kort arbetsavstånd på detta. Försättsfilter är en annan möjlighet men jag vet inte hur det blir med detta objektivet heller.

Man får inte större förstorningsgrad med en längre brännvidd, men fördelen är att arbetsavståndet ökar så du kan vara lite längre ifrån objektet när du fotograferar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tex när jag vill fota en insekt, så vill jag kunna fota å inte behöva ligga på magen.
Oftast blir väl dock bilderna oftast bättre om man befinner sig i ögonhöjd med motivet.
Fast det är klart att en hel del insekter blir skrämda om man kommer för nära.

För fjärilar, trollsländor och andra skygga kryp använder jag själv en Micro Nikkor 105/2.8 i kombination med en telekonverter Nikon TC-20EIII, så att brännvidden då blir 210 mm.
Kombinationen ger bra flexibilitet till låg vikt, och skärpan blir bra även med konverter.
 
ANNONS