Annons

Tankar efter dagens inköp av Nikon 55-300

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Jag har idag gått och köpt mig ett Nikon 55-300 4,5-5,6G ED VR och sitter här hemma och testfotar lite med det. Jösses vad tungt det är i 300-läget. Det är även mkt svårt att hålla det stilla i 300-läget, även med VR'n på. Och det är inte särskilt ljusskarpt men det får man kanske räkna med till denna billiga peng, men ändån. Är just nu lite osäker på om jag borde köpt ett annat objektiv kanske, t ex ett ljusskarpare om än dyrare.
Har på resa tänkt fota vilda djur på avstånd, t ex lunnefåglar, arktiska fjällrävar och i bästa fall en och annan isbjörn, och då vill man ju helst inte behöva vara så nära!
Är även intresserad av att fota folk på avstånd och sitter nu i mitt vardagsrumsfönster och fotar folk på kaféet ute på gatan, men i skrivande stund är det oklart om den dåliga skärpan beror på mina smutsiga fönster eller om jag har för höga förväntningar på objektivet:)
Bilder på närbelägna objekt såsom blomkrukan i andra änden av rummet (10 meter bort) verkar dock kunna bli rätt skarpa och med fint fokus och snygg oskärpa i bakgrunden.
 
Senast ändrad:

saragill

Aktiv medlem
Jag tror jag håller ungefär så, men att jag blev lite chockad över tyngden kan vara för att jag är van vid enbart 18-55 objektiv och ett 50 mm fast objektiv. Har inte haft så här tunga saker innan. Jag vet inte om VR'n är som den ska för jag tycker det darrar en massa även när jag har den på, eller så är det jag som är darrig på handen. Kanske man borde ha stativ men det ska man väl inte behöva när man har VR eller?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ursäkta kanske en dum fråga. VR har en spak ON och OFF på den modellen. Jag tror den är inställd på
OFF vid köp då det är säkrast att transportera den så. Är du säker på att du satt VR på ON?
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Jag har aldrig testat 55-300 men de jag hört som gjort det har varit nöjda, allt beroende på krav, så jag tror i tecdet är något dåligt köp du gjort. Vad kör du på för tider närvdet blir dålig skärpa?

Skall man tro Cyberphoto så är det lite sämre skärpa över 200

Bildkvalité
På brännvidder från 55mm upp till närmare 200mm så är det fullt möjligt att få skarpa och fina bilder, men man bör blända ner minst ett steg för att uppnå optikens maximala kvalité. På 300mm är det ganska mjukt och man bör helst blända ner ett till tre steg beroende på avstånd och motiv. Positiva egenskaper är att det är i princip fritt från distorsion, och ger knappt märkbar vinjettering. Kromatisk aberration är heller inte så mycket att gnälla över, det går att hitta om man letar, men knappast något som stör för normalt hobbybruk. Fungerar också bra i motljus för sin prisklass.
 

saragill

Aktiv medlem
Ursäkta kanske en dum fråga. VR har en spak ON och OFF på den modellen. Jag tror den är inställd på
OFF vid köp då det är säkrast att transportera den så. Är du säker på att du satt VR på ON?
Först var den mycket riktigt på OFF, men jag märkte inte nån skillnad när jag satte den på ON! Borde det inte även i själva fönstret märkas att den är på ON? Kanske är det jag som är darrig på handen eller ovan vid att använda tele, jag har mest brukat fota med mitt fasta 50 mm-objektiv och det är ju lite annorlunda mot detta, så det är kanske en vanesak..
 

Ventures

Aktiv medlem
Om du tar bilder genom fönsterglas, särskilt i vinkel, får du räkna med oskärpa. Är tanken att använda objektivet i annat än fullt dagsljus är det i långsammaste laget. Med stativ och stilla objekt går det förstås, men handhållet får man ligga på 1/500 (kanske något långsammare med bra VR). Kanske funkar det om kameran klarar höga ISO.
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Jag har idag gått och köpt mig ett Nikon 55-300 4,5-5,6G ED VR och sitter här hemma och testfotar lite med det. Jösses vad tungt det är i 300-läget. Det är även mkt svårt att hålla det stilla i 300-läget, även med VR'n på. Och det är inte särskilt ljusskarpt men det får man kanske räkna med till denna billiga peng, men ändån. Är just nu lite osäker på om jag borde köpt ett annat objektiv kanske, t ex ett ljusskarpare om än dyrare.
Jag tror du kan vara lugn, det tar ett tag att vänja sig vid ett nytt objektiv, ut och fotografera några dagar innan du börjar utvärdera det.

Jag trodde aldrig att jag skulle få en bra bild med mitt 150-600 mm första dagen jag testade det då det var tungt och ovant, men nu är det inga konstigheter då jag har lärt mig och vant mig vid objektivet.

Så ut och fotografera massor nu, så tror jag du kommer tycka helt annorlunda om några dagar. //Jimmy
 

Björn_J

Medlem
Fotar en hel del knattefotboll med detta objektiv, VR gör stor skillnad i brännvidderna över 200.
Något som jag undviker är största bländare (4,5-5,6), blända ned 1 eller 2 steg för bättre skärpa och håll slutartiden över 1/500.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Trycker du sakta ner avtrycket så bör du se skillnad. När VR går in så kommer bilden i sökaren att stabiliseras.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Först var den mycket riktigt på OFF, men jag märkte inte nån skillnad när jag satte den på ON! Borde det inte även i själva fönstret märkas att den är på ON? Kanske är det jag som är darrig på handen eller ovan vid att använda tele, jag har mest brukat fota med mitt fasta 50 mm-objektiv och det är ju lite annorlunda mot detta, så det är kanske en vanesak..
Stabilisatorn (VR) aktiveras först när du trycker ner avtryckaren halvvägs, som du gör när du ska fokusera. :) Mycket riktigt är det ju tyngre än vad du är vad vid om du bara använt 18-55 och 50 innan. Tänk på att hålla rätt. Vänsterhanden ska bära under objektivet, med din tumme på vänster sida, så att vänsterhanden bär själva objektivets vikt, medan högerhanden på kameran styr kameran samt bär dess vikt.
 
ANNONS