Annons

Effekten vid objektiv för mindre sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Testade mitt Sony E 16/2,8 avsett för min NEX7 och dess sensor på min A9:a. Förutspådde rektangulär gräns i den tagna bilden, men effekten blir en svart cirkulär vinjettering. Antar då att sensorn släpper in allt ljus och på NEX:en beskärs det ljus jag ser från A9-tagningen av via den mindre sensorns kanter. Men bilderna blir bra så det blir ett användbart objektiv då jag ännu inte har ett vidvinkel till A9:an.


Har jag fattat rätt? Någon kommentar till bruket?
 

afe

Aktiv medlem
Personligen förstår jag inte alls varför man skulle vilja använda ett objektiv som inte ens var bra på de första NEX-kamerorna på en av de absolut bästa kamerorna på marknaden ...

Att du får en cirkulär vinjettering beror på att objektivet helt enkelt är för litet för att lysa ut hela den bildcirkel som krävs för din större sensor. Jag skulle tro att A9 går att ställa in så den automatiskt beskär bilderna till APS-C med objektiv avsedda för detta, men då blir det inte jättemånga pixlar kvar.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Personligen förstår jag inte alls varför man skulle vilja använda ett objektiv som inte ens var bra på de första NEX-kamerorna på en av de absolut bästa kamerorna på marknaden ...

Att du får en cirkulär vinjettering beror på att objektivet helt enkelt är för litet för att lysa ut hela den bildcirkel som krävs för din större sensor. Jag skulle tro att A9 går att ställa in så den automatiskt beskär bilderna till APS-C med objektiv avsedda för detta, men då blir det inte jättemånga pixlar kvar.
Tja. Varför ska man ens prova och se effekten? ;)
Var ju inte så att jag förväntade mig samma exklusivitet som min andra optik ger.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det är klart man ska prova om man ändå har prylarna, men jag skulle personligen inte använda den kombinationen annat än i absoluta nödfall. Det finns APS-objektiv som fungerar hyfsat på småbild (utan beskärning alltså), men inga från Sony såvitt jag vet. Jag tycker helt enkelt det är synd att handikappa en så pass bra kamera med ett mediokert objektiv.

Du frågade efter kommentarer till bruket, och det fick du ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Testade mitt Sony E 16/2,8 avsett för min NEX7 och dess sensor på min A9:a. Förutspådde rektangulär gräns i den tagna bilden, men effekten blir en svart cirkulär vinjettering. Antar då att sensorn släpper in allt ljus och på NEX:en beskärs det ljus jag ser från A9-tagningen av via den mindre sensorns kanter. Men bilderna blir bra så det blir ett användbart objektiv då jag ännu inte har ett vidvinkel till A9:an.


Har jag fattat rätt? Någon kommentar till bruket?
Objektiv ger en cirkulär bild.

Victor Hasselblad designade sina kameror till att ge en kvadritisk bild för att maximera utnyttjande av bildcirkeln och så slapp man att ställa kameran på högkant.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur "bra" ett APS-C-objektiv fungerar på en småbildskamera varierar en del. När det gäller zoomar (speciellt normal- och vidvinkelzoomar) så är det inte helt ovanligt att vinjetteringen är acceptabel vid de längre brännvidderna, men för påtaglig vid de kortare.

Jag har ett Nikon AF-S 35mm f/1.8 DX som går ganska bra att använda på en småbildskamera, och det var rätt mycket billigare än ett 35mm FX-objektiv. :)
Detta efter tips av Martin Agfors antingen här i forumet eller i en kommentarstråd till en artikel.

(Micke: DX = APS-C och FX = småbild på nikonska).
 

--Micke--

Aktiv medlem
Ja, det är klart man ska prova om man ändå har prylarna, men jag skulle personligen inte använda den kombinationen annat än i absoluta nödfall. Det finns APS-objektiv som fungerar hyfsat på småbild (utan beskärning alltså), men inga från Sony såvitt jag vet. Jag tycker helt enkelt det är synd att handikappa en så pass bra kamera med ett mediokert objektiv.

Du frågade efter kommentarer till bruket, och det fick du ;)
Absolut. Och kameran används med två superbra objektiv. Investering i vidvinkel får vänta bara.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Blir det lägre DO om man fotar i APS-C-format (inställt i kameran) med en FF-kamera än om man kör med full storlek?
 
ANNONS