Annons

Backup

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har bilderna på en 4TB disk på stationära datorn, som snart behöver bytas ut till en större, och därifrån kör jag en manuell backup till en nas (Synology DiskStation DS216j) med jämna mellanrum. Dessutom så körs det en automatiskt backup till molnet med Crashplan. Skulle ni säga att det räcker?
 

iSolen.se

Guest
Jag har bilderna på en 4TB disk på stationära datorn, som snart behöver bytas ut till en större, och därifrån kör jag en manuell backup till en nas (Synology DiskStation DS216j) med jämna mellanrum. Dessutom så körs det en automatiskt backup till molnet med Crashplan. Skulle ni säga att det räcker?
Hur långt är ett snöre?

Hur viktiga är bilderna?

Hur skyddar du dig mot korrupta originalfiler? Det har jag råkat ut för några gånger och om man inte har flera backupper kommer den korrupta filen skriva över de hela versionerna. Eller helt enkelt att du råkat spara om en photoshopfil med fel innehåll.

Säg att blixten slår ner, det blir inbrott, vattenskada eller brand så du förlorar allt hemma. Är det ok att det tar några veckor eller månader att återställa?

Jag har ställt en NAS hos en kompis, den är bara att åka och hämta om det skulle behövas.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hur långt är ett snöre?

Hur viktiga är bilderna?

Hur skyddar du dig mot korrupta originalfiler? Det har jag råkat ut för några gånger och om man inte har flera backupper kommer den korrupta filen skriva över de hela versionerna. Eller helt enkelt att du råkat spara om en photoshopfil med fel innehåll.

Säg att blixten slår ner, det blir inbrott, vattenskada eller brand så du förlorar allt hemma. Är det ok att det tar några veckor eller månader att återställa?

Jag har ställt en NAS hos en kompis, den är bara att åka och hämta om det skulle behövas.
Visst är det så. Enstaka filer är jag inte så bekymrad över då jag (oftast) tar in bilderna på min bärbara dator först och gallrar bilderna där innan jag exporterar jobbet som en katalog från LR till OneDrive. Där låter jag jobbet ligga tills jag är säker att allt är uppbackat och klart.

Köpte idag 2st 8TB diskar, och ska jag då en till NAS med diskar till den också så hamnar jag på över 10000 till och vet inte om jag riktigt beredd på att lägga ut så mycket i dagsläget. Men har funderat på att byta till Backblaze då man kan få tillbaka hela backup på en disk skickad till sig, vet en fotograf som gjort det så jag vet att det fungerar, till en kostnad för under 200$. Skickade han tillbaka disken så skulle han dessutom få pengar tillbaka.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har bilderna på en 4TB disk på stationära datorn, som snart behöver bytas ut till en större, och därifrån kör jag en manuell backup till en nas (Synology DiskStation DS216j) med jämna mellanrum. Dessutom så körs det en automatiskt backup till molnet med Crashplan. Skulle ni säga att det räcker?
Om du litar på att Crashplan finns kvar när du behöver återställa en fil från backup så skulle jag säga att det räcker. Crashplans backuper har generationer så även om en fil skulle bli förstörd så påverkar det bara backuper från och med tidpunkten för förstörelsen. Du bör dock kanske ha koll på hur långt bakåt i tiden du kan gå för att återställa en fil.

Backuper på NASen är förstås bekvämare att återställa filer från, men då bör du se till att den backupen också har generationer.
 

over

Ny medlem
Förut så var jag bekymrad över detta. Men jag har blivit äldre.
Jag arbetar inte som fotograf och därför är inte mina bilder ett kapital. Jag har just nu över 150000 bilder i datorn och på diverse hårddiskar, men ju äldre man blir så funderar man ju lite på vem som ska se och ta hand om alla dessa bilder.
De flesta är ju inte intressanta för andra än mig själv.
Så, jag har lagt upp nästan 40000 bilder på Flickr som backup, skapat album och länkat dessa (beroende på vilka jag anser har ett intresse) till mina barn, vänner, släkt, bekanta, arbetskamrater.
Mina barn får ca 5000 bilder (vilket fortfarande är j-vligt mycket), på dem själva, familjen, släkt, vänner m.m. Samt enstaka bilder från mina resor. Dvs, sådant som jag tror att de kommer att tycka vara roligt att vidarebefordra till sina barn et.c.
När mina föräldrar dog så hade jag ett par fotoalbum bara (kanske 300) bilder.
Dessa har jag naturligtvis även skannat in och bifogat.
Problemet är inte vad vi gör backup på utan vad vi sparar. För mig så är naturligtvis de 5000 bilderna som jag vill föra över till mina barn viktigast. Alla andra 145000 kan jag förlora utan att ligga sömnlös för det.
 
ANNONS