Annons

Auto Yashinon Tomioka 55 1,2 m42 - värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Kom över ett exemplar av Auto Yashinon Tomioka 55 f1,2 m42 i riktigt bra skick, men utan linslock etc, tycker det är riktigt trevligt, men har redan ett Porst 55 1,2. Tänker göra mig av med ett av dem (om hamstern inom mig tillåter). Upplever Porst som mjukare och mindre skarpt vid 1,2 samt att byggkvaliteten har en del att önska jämfört mot Yashinon-objektivet.

Vad tror ni jag skulle få för det? De verkar ju inte vara jättevanliga så det är svårt att veta vad de brukar gå för.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Referenspriser kan finnas på Tradera eller Blocket.

Om inte kolla ebay's auktioner. Ebay har höga fasta priser på osålda prylar som legat där länge pga för höga priser.
 

PMD

Aktiv medlem
Tomioka är ett namn med hög status bland samlare och därmed kan man ta ganska bra betalt för sådana objektiv. Jag tror inte att priserna riktigt motsvarar prestandan, men om man ska sälja är det ju bara bra. :)
 

fikkser

Aktiv medlem
Tack för svar. På eBay finns ju några till salu, men eftersom priserna spretar mkt så är det svårt att få en bild av vad det är värt. Inte sett ett enda i Sverige. :/ Får väl prova mig fram helt enkelt.
 

PMD

Aktiv medlem
Se efter vad sålda objektiv gick för, och inte på vad säljare som ska sälja begär för pris. Det begärda priset säger inte så mycket om den verkliga prisnivån.
 
ANNONS