Annons

En fråga om Canon EF-S 10-22

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hejsan,


En fråga till Er som har gluggen eller har haft den och har erfarenhet av den.
Funderar skarpt på att köpa ovanstående glugg om den kan tänkas uppfylla mina förväntningar.

Skulle för mig passa perfekt när jag vandrar omkring i city, vid havet eller i naturen. Skulle också vara betjänt av den i mitt jobb som inredare ("before and after"-bilder)

16mm-24mm för litet inomhus-, landskap- och arkitekturbilder.

24mm-35mm för allmänfoto och gatufoto.

Så till Er som känner att Ni innehar erfarenheten; fungerar den väl till det tilltänkta ovan?


Vänligen och tack på förhand,
Soms
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag var väldigt nöjd med just det objektivet när jag hade en Canon 50D. Jag använde just på det sätt du beskriver.
 

Soms

Aktiv medlem
Jag var väldigt nöjd med just det objektivet när jag hade en Canon 50D. Jag använde just på det sätt du beskriver.
Det gör mig gott att höra och jag tackar för informationen.

Presterar det bra vid 22mm (35mm)?

Jag har en 7D och jag har hört något om att 7D (och kanske andra kameror också) fixar en del med gluggen mountad, typ korrigeringar av ca och/eller vinjettering?

/Soms
 

p.cole

Aktiv medlem
min eos60d har något som heterperipheral illumin. correct, och har fått av canon förklarat att det rättar till vinjeteringar, distortioner (stavning?) och sådant på canons linser.

jag är heltnöjd med min 10-22!
 

PierreS

Aktiv medlem
Det är väl den glugg som sitter på för det mesta på min 7d - Jag kör raw och då fixar den inte mycket. Däremot tar CR hand om CA och distorsion
 

Soms

Aktiv medlem
Det är väl den glugg som sitter på för det mesta på min 7d - Jag kör raw och då fixar den inte mycket. Däremot tar CR hand om CA och distorsion
Okej, så det är bara när man skjuter JPG, vilket jag sällan eller aldrig gör, som huset korrigerar en del då eller?


/Soms
 

mapem

Aktiv medlem
Tyvärr är du ute och cyklar, korrigering av distorsion och vinjettering sker bara på jpeg i kamerahuset. Motsvarande funktion finns dock både i Canons råkonverterare (DPP) liksom i Adobes Camera raw.
Det får man väl vara tacksam för om man vill ha ograverade råfiler för att själv bearbeta!

En annan råkonverterare som också gör objektivfelsjusteringar är DxO Pro.

Nackdelen med DPP är att den bara justerar för Canon-gluggar, medan ACR/Lightroom och DxO Pro klarar alla möjliga kamera/objektivkombinationer av olika fabrikat.
 

mapem

Aktiv medlem
Ingen aning, men annars kan du testa PTLens som gör korrigeringar med ett stort antal objektiv - kanerakombinationer. Kostar bara 25 dollar. Gratis att prova.

Billigaste råkonverterare med optisk korrektion är nog DxO Pro för 149 euro. De har ofta kampanjer, så det lönar sig att kolla upp, om man är intresserad.

(DxO Pro har väldigt smarta verktyg för perspektivkorrigeringar dessutom, och bra brusreducering. Väl i klass med senaste Lightroom och ACR. Men inte lika naturligt arbetsflöde som LR.

Även PTLens har perspektivverktyg.)
 

mapem

Aktiv medlem
Lite mer funderingar, som bakgrund till ovanstående: Om man plåtar med supervidvinklar som EF-S 10-22 så kan man förutom att korrigera för distorsion behöva verktig för att korrigera perspektiv. Jag plåtar ofta arkitektur och interiörer då använder jag gärna en Sigma 10-20 med ungefär samma optiska egenskaper som en EF-S 10-22. Då vill jag ofta få vertikala linjer (hushörn och stuprör) parallella för att trolla bort grodperspektivet. Och har jag inte råd med ett T/S-objektiv så blir det elektroniska verktyg man får ta till. Nu använder jag mest LR3, i riktigt knepiga fall DxO Pro. Innan LR3 kom använde jag PTLens.

Verktyg för sånt här finns ju i PS också, men det använder jag inte.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Tyvärr är du ute och cyklar, korrigering av distorsion och vinjettering sker bara på jpeg i kamerahuset. Motsvarande funktion finns dock både i Canons råkonverterare (DPP) liksom i Adobes Camera raw.
Inte så säker efter att ha kollat lite till till exempel i denna tråden verkar det som att kameran lägger på korrigeringar om data för optiken finns i kameran (vilket det finns om kameran är nyare än gluggen).. Detta oavsett vilket filformat man fotograferar till.

Läs någon sida fram och se bildexempel.

En del korrigering gör jag även i Lightroom eller DPP också, så verkar som att man fårköra en kombination för att få det bra. Kameran fixar inte det helt.
 
Senast ändrad:

PierreS

Aktiv medlem
Nej det korrigerar även i RAW om jag inte är ute och cyklar.
ska inte säga mot dig där...själv låter jag kameran sas göra så lite justeringar som möjligt och gör det som behövs i datorn.

Jag är mkt nöjd med objektivet hur som helst även om jag hittade skavanker i början . Jag hade tydligen ett mindre bra uv-filter. Nu kör jag utan UV och det har blivit betydligt bättre. Får för mig att UV dessutom är mer störande på vidvinkel än på Tele pga ljusvinklarna. Rätta mig om jag har fel.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
ska inte säga mot dig där...själv låter jag kameran sas göra så lite justeringar som möjligt och gör det som behövs i datorn.
Läs mitt förra inlägg (och länkad tråd).. Som jag förstår det är korrigeringarna inget du vill undvika och troligtvis inget du märkt av om du aldrig drabbats av att de fattas.

Till de som tycker att de inte låter kameran göra så mycket med bilderna är det lätt att kolla i DPP om man har korrigeringsdata för ett specifikt objektiv inlagt.. En liten symbol visar detta i DPP, se länkad tråd i tidigare inlägg.

För att förtydliga lite, kameran fixar till de mest extrema.. Bara för att man får distortion och vinjettering även efter, betyder det inte att kameran inte korrigerat en del redan, vilket är fallet sålänge man får dugliga bilder (se tidigare länkad tråd för exempel där korrigeringsdata fattats).

Jag är ingen expert, så ser gärna att någon med mer kunskap fyller i.
 
Senast ändrad:

Soms

Aktiv medlem
Jag är ingen expert, så ser gärna att någon med mer kunskap fyller i.
Nåja Anton, litet "teknikfreak" är du nog!? :)

Vet du var jag kan läsa mer om just detta med korrigeringar av optik från/utav 7D-huset?

Kör Ni bilderna genom DPP innan ni slottar till Lightroom/Aperture?

/Soms
 
Senast ändrad:

PierreS

Aktiv medlem
Läs mitt förra inlägg (och länkad tråd).. Som jag förstår det är korrigeringarna inget du vill undvika och troligtvis inget du märkt av om du aldrig drabbats av att de fattas.

Till de som tycker att de inte låter kameran göra så mycket med bilderna är det lätt att kolla i DPP om man har korrigeringsdata för ett specifikt objektiv inlagt.. En liten symbol visar detta i DPP, se länkad tråd i tidigare inlägg.

För att förtydliga lite, kameran fixar till de mest extrema.. Bara för att man får distortion och vinjettering även efter, betyder det inte att kameran inte korrigerat en del redan, vilket är fallet sålänge man får dugliga bilder (se tidigare länkad tråd för exempel där korrigeringsdata fattats).

Jag är ingen expert, så ser gärna att någon med mer kunskap fyller i.
ser nu att min kamera faktiskt är inställd på det :)
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Nåja Anton, litet "teknikfreak" är du nog!? :)

Vet du var jag kan läsa mer om just detta med korrigeringar av optik från/utav 7D-huset?

Kör Ni bilderna genom DPP innan ni slottar till Lightroom/Aperture?

/Soms
Föredrar att kalla det "tekniskt lagd" ;)

Vet dessvärre inte var du kan läsa mer, men om du hittar något kan du ju posta det här som bidrag till diskussionen.
 
ANNONS