Annons

Fel på kameran - HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Har någon haft samma problem?

Jag har under någon veckas tid haft problem med kameran (canon 70D). Ett problem som ställer till det så pass att det inte går att fota, då i stort sett alla foton blir förstörda.
Det som händer är det som visas bäst genom bilden.

Det blir en ljusgrej över en del av bilden. Inte alltid såhär stark, men alltid den formen.
Blev dock såhär också den fotningen:

Ibland blir det inte, men oftast. Så gott som alltid när jag har på läge "Sport" men mer sällan på läget "Auto-blixt av".

Spelar ingen roll vilket objektiv jag har.

Någon som vet varför det sker? Finns det något att göra åt det, eller är det skicka på lagning som gäller?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det ser ut som om det skulle kunna vara ljusinslag bakifrån via okularet och att sekundärspegeln inte täcker ordentligt, så att det kommer ljus från sökaren mot sensorn.

Om du täcker över okularet när du fotograferar borde du kunna se om det i så fall försvinner. Ett annat prov du kan göra är att ta en bild med objektivlocket på, men låta ljus komma in genom okularet. Om du då får enbart den där ljuseffekten, så är det att din spegel inte täcks ordentligt på baksidan av sekundärspegeln.

Om kameran är mindre än två år gammal borde reparationen gå på garanti.
 

apersson850

Aktiv medlem
Håller du ögat till okularet när du tar dina bilder?

Det kan vara slutaren också. Åtminstone den första bilden kan vara fel på en lamell.
 
Det ser ut som om det skulle kunna vara ljusinslag bakifrån via okularet och att sekundärspegeln inte täcker ordentligt, så att det kommer ljus från sökaren mot sensorn.

Om du täcker över okularet när du fotograferar borde du kunna se om det i så fall försvinner. Ett annat prov du kan göra är att ta en bild med objektivlocket på, men låta ljus komma in genom okularet. Om du då får enbart den där ljuseffekten, så är det att din spegel inte täcks ordentligt på baksidan av sekundärspegeln.

Om kameran är mindre än två år gammal borde reparationen gå på garanti.
Tack för svar. Måste vara lite pinsam nu och fråga vad ockular är för något..

Något samband med slutartiden har det. Med tex. 1/10 är det som vanligt, medan med t.ex. 1/800 blir det såhär http://sv.tinypic.com/r/33wp6cy/8 (olika mycket beroende på tid)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Ojdå. Att sekundärspegeln och den halvgenomskinliga delen av primärspegeln är inblandade är nog helt klart, men den här bilden visar någonting helt annat.

Eftersom ingen EXIF finns med i den senaste filen kan jag mest gissa vad som kan ha hänt, men det visar i alla fall att det är ett annat fel.

Du har använt blixt här, och jag antar att det är studioblixtar som har tänts med din kamerablixt, när den gav den första blixten som är till för att välja bländare. Då har bilden nått sensorn genom spegeln, så att det enda man ser är det som kom in genom den halvgenomskinliga delen av spegeln.

Och om det är på det viset, så är det kamerans slutare som står öppen, så att det kommer in ljus medan spegeln fortfarande är nere.

Du behöver inte prova det där med okularet, för det har antagligen inte med okularet att göra. Däremot kan det vara något knas med slutaren. Hur som helst är det fel på kameran, och den behöver komma till en verkstad för att åtgärda felet. Det mest troliga är att slutaren är trasig.
 
Ojdå. Att sekundärspegeln och den halvgenomskinliga delen av primärspegeln är inblandade är nog helt klart, men den här bilden visar någonting helt annat.

Eftersom ingen EXIF finns med i den senaste filen kan jag mest gissa vad som kan ha hänt, men det visar i alla fall att det är ett annat fel.

Du har använt blixt här, och jag antar att det är studioblixtar som har tänts med din kamerablixt, när den gav den första blixten som är till för att välja bländare. Då har bilden nått sensorn genom spegeln, så att det enda man ser är det som kom in genom den halvgenomskinliga delen av spegeln.

Och om det är på det viset, så är det kamerans slutare som står öppen, så att det kommer in ljus medan spegeln fortfarande är nere.

Du behöver inte prova det där med okularet, för det har antagligen inte med okularet att göra. Däremot kan det vara något knas med slutaren. Hur som helst är det fel på kameran, och den behöver komma till en verkstad för att åtgärda felet. Det mest troliga är att slutaren är trasig.
Det blir på det sättet även om inte studioblixtarna är inblandade http://sv.tinypic.com/r/11qtjj8/8

Gissar också på att det är knas med slutaren/att den är trasig. Så en tur till verkstad blir det definitivt. Suck, jag som försökte hoppas att det inte skulle behövas.
Har studiofotning inplanerad på torsdag som jag hoppas den klarar, men efter det får den skickas in. Hoppas garantin fortfarande gäller (köpt september 2013).

Tack för hjälpen!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För mig ser et ut som en slutarlamell fastnar och stängs efter de andra. Har kameran gått mindre exp än den är testad för kan det hända att Canon fixar med good will om den har använts varsamt.
 
ANNONS