Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blev tillfråga att fota Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag blev jag för första gången tillfrågad att fota ett bröllop, dels så har jag en del tid att fundera på att anta jobbet. Hon hade sett mina bilder som jag har på ett annat socialt medie och gillade mina bilder.

Men mitt dilemma är min utrustning i sig idag, dels så har min blixt lagt sig för sista vilan och optiken är inte av den klass som jag själv skulle vilja någon fota med om jag skulle gifta mig.
Visst en blixt är inte dyr att köpa in, men objektiven/tivet är en klass för sig.

Kameran är ingen full format eller nåt sådant, kör med Nikon D7000, så kameran är ju inte illa i den mån så.

Har en fast 50 mm 1,8 G så det funkar väl för close pictures, men sedan är ju problemet min kit som är bara ett AF-SNIKKOR 18-140 1:3.5-5.6 G ED och inte speciellt ljusstarkt.

Så min fråga till er som har erfarenhet, vad för optik skulle vara bäst lämpat för detta uppdrag. Skulle ju vara en ära att få säga ja till deras stora dag och eftersom det är en bekant.

Har lite tid att bestämma i alla men fråga är om jag hinner köpa in nåt, dels får jag kolla beg marknaden när jag fått lite råd vad som kan funka..

Tack för svar, ni som uppmärksammar detta inlägg.. :) Mvh En ren amatör med ett uppdrag i osäkerhet, men för en stor utmaning i mitt fotande.
Numera tar jag inte denna typ av uppdrag kommersiellt. Fotografering är inte mitt levebröd gudskelov och jag ser inget skäl att lägga ner tid på saker som ger mig en tredjedel av timarvodet jag har som IT konsult.

Om bröllopsparet inte kommer gråta blod om fotograferingen misslyckas så tycker jag du skall prova. Jag har fotat bröllop både mot betalning samt för släkt och vänner som bett mig. Senast min äldste sons bröllop för en månad sedan. I Augusti skall jag sedan fota en yngre sons bröllop.

Förutsättningarna för bröllop kan se ganska olika ut. Jag har fotat där vigseln sker utomhus och borgerligt med en uppsluppen stämning och senast sonens bröllop i en mycket gammal och mörk kyrka men med en liberal kvinnlig präst.

Ibland får man använda blixt för prästen och ibland vill de inte man gör det. I gamla kyrkor med små fönster är det en fördel att kunna använda blixt eftersom man annars måste skruva upp ISO rätt högt.

Jag kör med två blixtar. En på kameran och en slav som jag slår i en vägg och tak i koret.
Blixten på kameran slås i bakomvarande vägg och tak.
Står gärna i högra hörnet av koret sett från församlingen. Sett som fotograf är du då på vänster sida och snett bakom prästen. Nu har olika kyrkor väldigt olika förutsättningar så reka helst med brudparet när de övar så du vet var du kan stå och prata med prästen om vad som är OK.

En bröllopsfotografs favorit objektiv om som nog tar 80% av bilderna är 70-200/2,8 helst med antiskak. Som komplement skall man gärna också ha en kamera med vidvinkel objektiv.
Står man som jag säger och har hyfsad med plats så ligger man på brännvidd nära 70-80. För att få skärpedjup nog för att få både brudgum och brud skarpa måste man då blända ner till 5,6 -6,4 vilket då ökar kraven på högre ISO eller mer ljus. Kom ihåg att det kommer vara stor skillnad på en solig dag där fönstren ger bra ljus och en mulen dag med åskvädersmoln.

In marschen i kyrkan och när de går ut efter vigseln så kom i håg att du behöver ganska snabba slutartider. De går inte fort men de rör ständigt på huvudet för att nicka åt folk eller titta vänster och höger. Det ger lätt oskärpa. Kroppen är skarp men huvudet oskarpt. Så underskatta inte slutartiden.
När bröllopsparet kommer ur kyrkan och ut på trappan och gården så fungerar sällan 70-200.
Det är mycket folk och trångt. Här behövs ordentlig vidvinkel.

Så se om du inte kan låna ihop lite grejor från kompisar. Att köpa grejer för flera tusen får att fota ett bröllop låter som fel anledning att investera.
Det allra viktigaste är nog att bröllopsparet förstår att detta är ditt första bröllop och du inte kan jämföras med någon som är proffs. De som är proffs är riktigt duktiga och vet alla tricks för att få paret att slappna av och har assistenter som håller ljusskärmar mm.

Första gången kommer du även om du har rätt grejor få en del bra bilder men också många bommar.
Så ta många bilder och chimpa ofta.

Kolla gärna på nätet om bröllopsfotografering. Det gäller ju att inte missa de traditionella bilderna.
Ringväxlingen med mm. Bröllopskyssen osv.

Så lycka till med ditt första bröllopsfotande. Det kommer vara en utmaning.
Så länge kyrkan inte är för mörk kommer du kunna få hyfsade bilder även med din utrustning.
Fast samma regler gäller som för alla hantverkare. Ju bättre grejor du har desto enklare att få till ett bra resultat.

Det finns väldigt bra bröllopsfotografer redan i Sveriges olika hörn som är kända och har all utrustning som krävs. De överlever på sin verksamhet men tjänar nog inte storkovan.
Så om du med dagens utrustning vill se detta som en karriär så tänk igen. Detta är ungefär lika lätt som bli en ny stjärna på pop-himlen.
 
Senast ändrad:
ANNONS