Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsa visning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Hej!
Finns säkert massor av lösningar.
Jag har massor av bilder i LR. I en katalog.
Nu är alla uppdrag/bröllop/reklamjobb och familje bilder i samma katalog.

Kan jag på något smidig sätt "strypa" uppdragsjobben så att jag bara ser mina vardagsbilder?

Jag har alla olika uppdrag i olika foldrar döpta till olika saker...

Kom med förslag tack :)
 

afe

Aktiv medlem
Markera de privata bilderna med någon flagga så kan du i biblioteksmodulen sedan filtrera på att bara visa den flaggan.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Hej!
Finns säkert massor av lösningar.
Jag har massor av bilder i LR. I en katalog.
Nu är alla uppdrag/bröllop/reklamjobb och familje bilder i samma katalog.

Kan jag på något smidig sätt "strypa" uppdragsjobben så att jag bara ser mina vardagsbilder?

Jag har alla olika uppdrag i olika foldrar döpta till olika saker...

Kom med förslag tack :)
Jag skulle använda olika kataloger för privata bilder och uppdrag.

mvh
cf
 

Crelle

Aktiv medlem
Kataloger...

Kan jag markera alla collections med uppdrag och göra en separat katalog för dem?
Finns det några varningsklockor jag bör vara uppmärksam på så att jag inte strular till det? :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns ju flera lösningar. Några har redan nämnts. Om man har har olika backuplösningar kan det vara lämpligt att ha olika mappar för respektive kategori. Jobbar man aldrig med båda kategorier samtidigt bör man kanske fundera på att ha olika kataloger också. Då kan både bilder och Lrcat-fil hanteras helt separat. Men oavsett om det är många eller få bilder funkar det också med ett gemensamt system för allt och nyckelord för åtskillnad. Jag har inte provat om det går att flytta bilder mellan kataloger så man får med sig redigeringarna.
 
ANNONS