Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regn bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Jag lyckas inte ta bilder där jag fryser vattnet..
Om jag kan kalla det det.

Jag är en Nybörjare så jag är inte så haj på det där med slutartider:)

Har en E-500..
Tacksam för lite hjälp.
 

Ribbe

Aktiv medlem
Ripper skrev:
Jag lyckas inte ta bilder där jag fryser vattnet..
Om jag kan kalla det det.

Jag är en Nybörjare så jag är inte så haj på det där med slutartider:)

Har en E-500..
Tacksam för lite hjälp.
Använd en snabbare slutartid än den du använde när du inte kunde frysa regnet.
 

RolandM

Aktiv medlem
Bara att räkna.

Uppsakktningsvis gäller samma naturlagar för fallande vatten som för andra objekt som fallskärmshoppare. En fallskärmshoppare når normalt ca 180 km/h som högsta hastighet i fritt fall. Hade fallet varit i vaccum är det en ständig acceleration där avståndet till jordytan avgör hur ont det gör. Lyckligtvis bromsar luften och skapar jämvikt mellan luftmotstndet och jorden dragningskraft efter en stunds acceleration. Med detta antagande om att hasigheten blir ungefär den samma för vatten ger en fallhasighet av:

Fritt fallande vattendroppe från moln
- 50 m/s

Det ger en förflyttning av droppen med 5 m per 1/10 s, 0,5 m per 1/100 s och 5 cm per 1/1000 s.

Det krävs korta slutartder för att frysa en vattendroppa från regn. I mörker kan en blixt hjälpa till med sin förhoppningsvis ännu kortare urladdningstid.

Trickfoto är att använda vattenslangen och låta vattnet börja falla någon meter ovan kameran, vilket gör att dropparna inte hinner nå sin maxhastighet.

Accelerationen är knapt 10 m/s^2 vilket gör att hastigheten snabbt ökar.
 
Senast ändrad:

harryett

Aktiv medlem
haha ja man kan ju alltid panorera! ;D


btw så tvivlar jag på att regndroppar under normala omständigheter någonsin når 50 sekundmeter
 

ekemannen

Aktiv medlem
harryett skrev:
haha ja man kan ju alltid panorera! ;D


btw så tvivlar jag på att regndroppar under normala omständigheter någonsin når 50 sekundmeter
Jo, om man är snabb :).

Alvarligt så tror jag Rolands uträkning är någorlunda. Regndroppar når nog en högre hastighet på grund av det troligtvis lägre luftnotståndet men använd 50 m/s, jag tror det duger.

/ Erik
 

RolandM

Aktiv medlem
Det går att räkna ut hastigheten på regndroppen med antagandet om att slutartiden är känd och att en linjal är placerad i bilden i höjd med droppen, så går det att mäta längden på strecket som bildas av den fallande droppen och därfeter räkna fram hastigheten.
 

harryett

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Det går att räkna ut hastigheten på regndroppen med antagandet om att slutartiden är känd och att en linjal är placerad i bilden i höjd med droppen, så går det att mäta längden på strecket som bildas av den fallande droppen och därfeter räkna fram hastigheten.
ja.. fast det kanske inte direkt var läge för någon av oss att arrangera det ikväll ;D

enklare att räkna ut om man har droppens massa och luftmotstånd till hands..
 

ekemannen

Aktiv medlem
harryett skrev:
ja.. fast det kanske inte direkt var läge för någon av oss att arrangera det ikväll ;D

enklare att räkna ut om man har droppens massa och luftmotstånd till hands..
Det går bra att räkna fram, gymnasiefysik. En droppe har ju en bestämd form som beror på ytspänningen. Jag vet dock inte formeln. Massan/vikten ska inte vara med, spelar ingen roll (!).

/ Erik
 

Dez

Aktiv medlem
Ja men jösses.. En nybörjare frågar hur man fryser en vattendroppe, och ni serverar matematiska formler och börjar diskutera fysik på högre nivå.
Ge grabben några enkla tumregler så kanske han provar själv, lär sig något och har kul.
Visst kan fysik vara intressant, men inte här och nu.
 

sMitternacht

Aktiv medlem
ekemannen skrev:
Det går bra att räkna fram, gymnasiefysik. En droppe har ju en bestämd form som beror på ytspänningen. Jag vet dock inte formeln. Massan/vikten ska inte vara med, spelar ingen roll (!).

/ Erik
men droppens densitet måste ha betydelse, i luft faller väl ändå en blykula snabbare än en frigolitkula. Alla vattendroppar har nog ungefär samma densitet iofs, så det får ingen reell betydelse. Om vattendropparna blir så små att molekylerna i luften får icke försumbar storlek borde det förändra hastigheten också. Dimma faller väl inte särskilt snabbt och det är ju också vattendroppar, eller ser det bara ut som att dimman står stilla?
 
Senast ändrad:

mohei

Aktiv medlem
Re: 1/4000 sek.

Ripper skrev:
med 1/4000 sek. Blev bilden bara svart :) har Iso på auto.
Du måste ha lampan tänd i rummet.

Skämt å sido, ställ in ett högt ISO, t ex 800, tiden på 1/4000 s och kameran på bländarautomatik (kameran väljer bländare efter den inställda tiden).

Blir bilden svart så prova med 1/3000 sek och sedan 1/2000 s osv.
 

Andreas Lestander

Aktiv medlem
sMitternacht skrev:
men droppens densitet måste ha betydelse, i luft faller väl ändå en blykula snabbare än en frigolitkula. Alla vattendroppar har nog ungefär samma densitet iofs, så det får ingen reell betydelse. Om vattendropparna blir så små att molekylerna i luften får icke försumbar storlek borde det förändra hastigheten också. Dimma faller väl inte särskilt snabbt och det är ju också vattendroppar, eller ser det bara ut som att dimman står stilla?
Men i regel är väl en blykula tyngre än en frigolitkula? :p
Visst har densiteten ett finger med i spelet, för om vi ponerar att både blykulan och frigolitkulan vägde, säg ett kilo, så vore ju givetsvis frigolitkulan större volymmässigt och skulle således inte uppnå lika snabb hastighet som blykulan, då luftmotståndet skulle bromsa in den snabbare.

Jag antar att du med dina molekylteorier syftar på att snabbaste hastigheten för fallet primärt beror på volymen? Vad gäller dimma så stiger/sjunker den med temperaturförändringar, ungefär som vid katabatiska vindar då varm luft kyls av underlaget och sjunker ner i geografiska ojämheter, t.ex en dal. Detta är ett fenomen man bör ta hänsyn till när man flyger flygplan eftersom att en plötslig medvind bidrar till sämre lyftverkan.

Eller har jag fått allt om bakfoten :D

/Andreas
 

mike islandman

Aktiv medlem
Hej

oavsett massan så uppnår kroppen sin maxhastighet efter en viss tid och ökar inte mer om jag inte minns helt fel. Hursom helst kan man använda sig av formeln
v=roten av 2*9,82*höjden i meter och därmed få fram hastigheten vid marken. Med andra ord vid 50 meters höjd så blir hastigheten 31 m/s eller 112 km/h.

/Mikael
 

FraCap

Aktiv medlem
Fruset vatten

Även om den inte är bra, är det så här du menar?

Använd en blixt. Blixtljuset är mycket kort och använd så kort slutartid som blixten medger och blända ner så att bara blixtljus kommer med. Manuellt inställd fokus är också bra. Massor av försök behövs oftast.
Här droppar kranvatten ner i en grön plastmugg som står på kanten av vasken. Regn utomhus blir lurigare fånga.
 

Bilagor

ANNONS