Annons

Dator startar själv!

Produkter
(logga in för att koppla)

WebDog

Aktiv medlem
OK, kanske någon här kan hjälpa mig :)

Har skruvat ihop ännu en dator, denna gång ett system med i7-3770k och ASUS mb. Kör med Win7 för tillfället.

När jag stänger ner datorn, slocknar allt helt normalt, men några minuter senare startar den upp igen, från kallboot d v s jag ser BIOS-loggan på skärmen och sedan inloggning.

Ja jag har stängt av WOL
jag har stängt av att systemet skall boota efter power-loss
jag har bläddrat runt i BIOS och försökt hitta andra saker som skulle kunna väcka systemet

Nu har mina idéer tagit slut. Funderar på om det kan vara något konstigt med nätagg och mb vilket triggar en omstart när någon kondensator laddar ur??
Men provade igår att boota Ubuntu från sticka, och då startade inte systemet om när jag stängde ner Ubuntu.

Men hur kan ett nedstängt OS trigga en kallstart efter flera minuter?

Verkar som att det inte alltid sker en omstart, vid vissa tillfälle fortsätter systemet att vara av. OM jag bryter nätspänningen och sedan slår på den, startar systemet INTE igen utan interaktion från mig.

Har någon upplevt något liknande??
 

WebDog

Aktiv medlem
Det var nog det jag kollade först, men tack ändå!

Fast det här borde inte vara relevant, datorn är ju inte i SLEEP-läge utan avstängd!
 

j2^

Aktiv medlem
Realtek-nätverkskort + pattern match aktiverat i drivrutinen (Vilket det är som standard) + andra Windows Vista/7/2008/2012 datorer på nätverket = Datorn vaknar när de andra enheterna söker av nätet.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett litet tips för att utesluta hårdvarufel: när du nu verkar ha ett bootbart USB-minne med Ubuntu, starta och stäng av datorn några gånger med det, och se om datorn fortsätter vara avstängd. Du kan stänga av datorn som vanligt när du skall stänga av den för kvällen, och sedan bara starta om den med Ubuntu, låta den komma igång och sedan bara stänga av den. Om den fortfarande är avstängd varje morgon torde det utesluta hårdvarufel. Då återstår "bara" att hitta vad i mjukvaran som ställer till det.
 

hurf

Aktiv medlem
Stäng av datorn ordentligt (dra ur sladden t.ex.) så ska du se att den inte startar. Dessutom sparar du lite energi.

Mvh, Micke
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var nog det jag kollade först, men tack ändå!

Fast det här borde inte vara relevant, datorn är ju inte i SLEEP-läge utan avstängd!
Jag har för mig att min vaknade utmärkt även från hibernate. Eftersom jag bara hade routern igång då så kunde det knappast skyllas på det som j2^ skriver.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har för mig att min vaknade utmärkt även från hibernate. Eftersom jag bara hade routern igång då så kunde det knappast skyllas på det som j2^ skriver.
...såvida din router inte pratar LLDP vilket de flesta moderna gör.


Andra tänkbara källor:
Trådlösa tangentbord som studsar
NMI
etc etc.

Men, jag röstar fortfarande på pattern match.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Det där felet hade jag också på en tidigare dator med Asus MB.
Jag trodde länge att det var något virus eller mask som orsakade detta men kunde inte få slut på dessa omstarter som kom flera minuter efter avstängningen.

Det finns ju en strömbrytare på baksidan av datorns nätagg som ger en total stopp för detta som en lösning.

Men i mitt fall så var det nog nätagget eller moderkortet för efter ett halvår så gick allt åt skogen och verkstaden bytte moderkort som dom lyckades ha sönder direkt samt nätagget så om vart felet låg kunde dom inte säga. Klumpigt av dom att inte kolla nätagget först innan bytet av moderkort om nu felet låg där.

Så mitt tips är har du garanti så lämna in den innan du själv får stå för fiolerna.

Mvh. /LEE
 

Snajder

Aktiv medlem
Ett alternativ kan vara känsligt nätagg. Vi hade lite svaj på elnätet för några år sen och när "strömmen återhämtade sig från en dip" uppfattade nätagget set som en signal att dra igång datorn.
 

Ventures

Aktiv medlem
OK, kanske någon här kan hjälpa mig :)

Har skruvat ihop ännu en dator, denna gång ett system med i7-3770k och ASUS mb. Kör med Win7 för tillfället.

När jag stänger ner datorn, slocknar allt helt normalt, men några minuter senare startar den upp igen, från kallboot d v s jag ser BIOS-loggan på skärmen och sedan inloggning.
Har du kollat att startknappen inte spökar? Det går väl ett par sladdar från den till mammakortet? Testat att lossa sladden?
 

WebDog

Aktiv medlem
Tack för alla bra förslag och kommentarer...
Jag kör trådlöst nätverk just nu, och har ingen anslutning till GB-LAN:et. Om jag kommer ihåg rätt så är det frånkopplat i BIOS! Skall ta och prova att koppla bort WiFi kortet också. Jag har ingen annan dator igång på nätverket förutom en gammal unixburk som samlar in väderdata.

Tror inte det är start/stop-knappen, då systemet borde somna lite då och nu om knappen rasslar.
Trodde även på det trådlösa tangentbordet, så nu är det ett trådad tgb och mus

Moderkortet och nätagget är bara någon vecka gammalt, köpt i delar vilket gör reklamationer lite vanskligt. Får ragga upp ett nät-agg, och prova! Sedan får jag knata ner till affären och byta ut mamma-kortet.

Jag skall även prova att boota ett par ggr med Ubuntu från sticka och se hur det uppför sig. En gång är ingen gång :) Kommer även att koppla bort SSD-HD med OS och se om systemet vill hoppa igång.

Slutligen om jag har systemet i HIbernate (vilket inte är standard i en stationär dator) eller smart sleep då blinkar det glatt på fronten, men ingen omstart.

Ja-ja något måste man ju roa sig med när vädret inte tillåter att man är ute och ränner med kameran :)
 

David G

Aktiv medlem
hm vet en dator som gjorde så, problemet uppstod efter att ha installerat ett d-link pci wifi-kort.

det fanns nån inställning som hette likande "wake on irq event" i bios, och om man då avaktiverade det så slutade datorn att starta av sig själv.
 

WebDog

Aktiv medlem
Hmm har letat i BIOS efter dylika saker men verkar inte vara så mycket att välja på antingen är kortet enable eller disable!

Nåväl har provat några gånger att boota från en usb-sticka till Ubuntu och ingen omstart... eller så väntade jag inte tillräckligt länge.

Får byta ut snöskottning mot felsökning. Då får man i a f vara inomhus i värmen :D
 

jaan v

Aktiv medlem
Det är inte så att det finns loggar för startförloppet ur vilka det framgår vad som triggar uppvaknandet?
 

David G

Aktiv medlem
Ja är det så att du provat att stänga av alla "vakna" funktioner för alla olika enheter i bios så är det ju lite märkligt problem.

I den datorrn som jag hadde problem med så minns jag inte riktigt om jag till slut hittade just den inställningen som gjorde att den vaknade, troligtvis avaktiverade jag alla vakna funktioner för alla olika enheter, inbyggda och kortplatser.

Den slutade att vakna av sig själv men nu måste man väcka den med strömknappen, innan funkade det t.ex. att röra musen eller tangentbordet.

På en annan dator har jag haft problemet att den optiska musen väckte den och sen hindrade datorn från att "somna", musen var helt enkelt lite darrig ibland, det synntes på att muspekaren ibland rörde sig spontant.
Den datorn hade en speciell inställning för att vakna av mus och tangentbord, som hjälpte, fast det var ändå inget problem för datorn skulle alltid vara på.

Ytterli´gare en vaknade av typ "serial modem ring" fast den inte hade nåt modem, antar att nån annan enhet på nåt sätt delade resurser.

Skumma fel hur som helst. Kan ju även va nåt kalender/timer program i windows som sätter en vaka flaga var det nu görs. Finns ett litet microsoft-program som ska kunna lista sånt, men glömt vad det heter. nåt med APM kanske.
 

WebDog

Aktiv medlem
En liten "update".
Hittade en inställning under APM, ErP (energidirektiv system i standby som drar mindre än 1w) som är disable som default, och ändrade till Enable. ErP medger energispar enligt S5 (som tydligen betyder shut down) När ErP sätts till Default sätts alla andra PME till disable (PME= Power Management Events).

Det finns tydligen någon wake-up funktion som jag inte hittade men som slogs av i o m att jag ändrade ErP inställningen, vilket avaktiverar alla wake-up funktioner "globalt"

Har provat att gå fram och tillbaka med inställning i BIOS, och det funkar varje gång! Det här måste driva alla Asus ägare med likartat BIOS, till vansinne. Kan inte säga att jag har full koll på vad alla dessa inställningar betyder, men nöjer mig för tillfället att problemet är löst

Kanske det här kan hjälpa någon stackare som letar efter en lösning.
 

HomerZ

Aktiv medlem
En liten "update".
Hittade en inställning under APM, ErP (energidirektiv system i standby som drar mindre än 1w) som är disable som default, och ändrade till Enable. ErP medger energispar enligt S5 (som tydligen betyder shut down) När ErP sätts till Default sätts alla andra PME till disable (PME= Power Management Events).
Tänk, jag som trodde att DVP'n skulle vara G7 med S4 i AMP läget.... så tokigt det kan bli!
 
ANNONS