Annons

3 års ångerrätt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag frilansar som fotograf sedan några år tillbaka och har precis stött på min första riktigt knepiga och missnöjda kund. Drar det i korta drag...

Jag gjorde ett fotojobb i Oktober. Fotograferade hästar en heldag ca 20 mil från mitt hem. Lade som vanligt upp ett galleri på nätet efteråt där kunden kunde välja ut sina bilder. Fick snabbt mailsvar där hon tackade för de fina fotona. Sen gick tiden. Hon svarade inte på mail på en månad och då jag skickade faktura kom ingen betalning. I December fick jag slutligen tag i henne och hon berättade då att hon ville se ALLA bilder redigerade för att kunna välja (avtalet är att jag redigerar de 30 bilder hon valt ut...inte alla 150). Berättade vad vi kommit överens om och en lång maildiskussion följde. Hon meddelade sedan i januari att hon inte var nöjd med alla 30 bilder. Vi kom då fram till att hon skulle välja ut de bilder hon VAR nöjd med och så skulle jag fakturera endast de bilderna....

Fick ett mail där hon skriver vilka bilder hon vill ha, de är hon nöjd med påstår hon. Hon ber mig också skicka faktura på nya beloppet. Jag gör så och skickar även de utvalda redigerade bilderna. Ingen betalning kommer. Tre veckor senare och efter flera påminnelsemail och sms betalar hon slutligen.

Nu i veckan får jag dock mail där hon dels meddelar hur missnöjd hon är med att ha betalat, plötsligt är inga bilder bra (!?) och hon ska nu dra in en advokat för att få tillbaka sina pengar!

Jag har hela tiden varit trevlig och professionell i all kommunikation och känner att hon säger emot sig själv och är väldigt svår att ha och göra med. Vad tror ni? Kan hon verkligen få rätt, ska jag betala tillbaka pengarna trots att hon både skickat bilderna till en katalog (de kom ej med dock) och haft fri tid att skriva ut dem, skicka runt etc?
 

PeterWem

Aktiv medlem
20 mil är inte att leka med. Hur stor summa rörde sig fakturan på ett ungefär. Bara nyfiken.

Skulle personligen inte betalt när väl bilderna som kunden sett i förväg levererats.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tråkigt att du råkat ut för en "Customer from Hell". En och annan sådan finns tyvärr.

Först skriver hon och tackar för de fina fotona.
Sedan är hon plötsligt inte nöjd med mer än 30 av dessa, och vill inte betala mer. Du går henne till mötes.
Nu skriver hon igen och är inte nöjd med NÅGON av bilderna. Det här är en strulare. Hon kan ju knappast komma och igen påstå sådant som inte stämmer med vad hon sagt tidigare, och särskilt inte så här långt efteråt.


Jag misstänker att vad som hänt var att hon hade tänkt att göra sig pengar på dina bilder genom att försöka sälja dem vidare hit och dit. Katalogen tog dock tydligen inte bilderna som hon hade tänkt sig, dvs ingen förtjänst för henne. Men att så inte skedde är förstås inte din sak. Hade hon f.ö. tillstånd att sälja dem vidare?

Jag tycker absolut inte att hon ska ha tillbaka ett enda öre. Du har gjort ditt jobb, men du har haft oturen att råka ut för en oärlig kund som genom lögner försöker slippa att betala dig för ditt jobb. Många skojare hotar med advokat, polis och allt möjligt. Advokater tar ofta runt 3.000 kr per timme, så de skojare som försöker hota med den typen av utpressning sällan brukar förverkliga detta, eftersom de då snabbt kommer att förlora betydligt mer än vad de möjligen skulle kunna lura till sig av dig.

Kunden har ju fått se bilderna i förväg, men när de är levererade så finns det inga returrättigheter längre. Det är ju likadant ifall man köper t.ex.musik CD-skivor eller film och bryter förpackningen.
.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du har kvar all mailkonversation så tror jag faktiskt att ingen advokat vill ta i ärendet med tång ens.
O vad är det advokaten skall göra?
Hävda att du tagit betalt för ngt som du inte skulle?
Nej jag tror inte att hon kan få tillbaka ngnting via advokat om du inte har tagit ut rejält överpris.
Men det har hon enligt dig inte hävdat.
 

defiant

Aktiv medlem
"anlita en advokat" är nog bara för att skrämmas... jag hade inte betalat tillbaka innan en ev advokat hade hört av sig med vettiga argument.. vilket inte kommer att hända.
 

TTgH

Aktiv medlem
Har du kvar mailkonversationen så finns det inget att oroa sig för.
Hälsa kunden att hennes advokat gärna kan kontakta dig (kommer aldrig hända).

Sedan tar du och skickar alla hennes mail direkt i spam-korgen.
Det finns tyvärr alltid ett par muppar därute, så man får skaffa sig lite skinn på näsan (med lite stöd från folket på fotosidan :D )
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är skillnad på ångerrätt och reklamation. Om du gjort ett undermåligt jobb, som att bilderna inte går att använda till ett angivet syfte, så kan kunden reklamera bilderna. Men om man plötsligt ångrar sig och skyller på att bilderna inte längre faller en i smaken så är det ångerrätt. Någon sådan finns inte i konsumentköplagen utan avtalas mellan kund och säljare vid köpet.

Du tycks redan ha gått kunden till mötes en gång och det är gott och väl. Du har också rätt att få betalt för ditt arbete såvida du inte varit direkt oprofessionell.

I det här fallet så är kanske inte kunden ens privatperson, då gäller inte konsumentköplagen. Då borde kunden verkligen veta att du måste betalt för din tid.

Om du har en modell där kunderna bara betalar för valda bilder så riskerar du att få för lite betalt. De flesta frilansare tar betalt per timme - det är mest logiskt. Att ta betalt per pappersbild är något som kommer från fotoateljéerna och som är på väg att försvinna eftersom folk numer vill ha en mängd bilder på CD. Då måste man ta betalt för själva fotograferingen.Alternativet är att kunden måste välja mellan olika stora paket (som kostar efter hur lång tid de tar att producera).
 
Svarar alla i ett: Tusen tack för er snabba respons :) Man känner sig märkligt ensam när man stöter på sin första "missnöjda" kund efter flera år i branschen!

Jag tar egentligen inte betalt epr bild utan ger kunden ett fast pris för fotografering, inkl ett antal bilder. Priset för att fotografera 7 hästar, bilder hon får använda i marknadsföring, kataloger etc. (2 dagars jobb inkl redigering och 20 mil enkelresa för min del) var ursprungligen ca 4500 inkl moms. Jag gick sedan ner till ca 3400kr (räknade ut att hon var nöjd med 80% av bilderna och drog helt enkelt av 20% på priset, galet inser jag för min del men vad gör man...). I slutändan handlar det om en hundralapp efter skatt/timme om jag har tur så jag "bråkar" mest av principsak.

Har kontaktat bildombudsmannen också och ha en advokat i familjen så jag ska höra mig för med honom också...känner mig så trött på hela sörjan vid det här laget!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bildombudsmannen, eller Stefan Teste hade jag aktat mig för att använda.
Han förekommer i ett antal trådar här på FS.
Mycket prat o lite verkstad, verkar det som.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du kan ligga lågt med juridisk hjälp tills du får något konkret av kunden. Risken för att det ska hända är nog liten och troligen är det inget som du har problem med att bemöta i så fall.

Om du är med i SFF, Svenska Fotografers Förbund, så ingår juridisk hjälp i medlemskapet.
 
Tänkte uppdatera med vad som hänt. Jag har inte svarat kunden och inte har hennes "advokat" hört av sig heller. Jag har dock talat med min svärfar som har advokatfirma och han säger, precis som ni, att hon inte har något att komma med alls. Så lite lättare om hjärtat ser jag det här som en lång läxa i att i fortsättningen ta förskottsbetalning...och hoppas hon ger upp så småningom
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Bra att du uppdaterar! Tror inte att du behöver känna dig speciellt stressad över det här fallet. Kan vara en "lagom övning" ifall du kanske råkar ut för någon ännu besvärligare kund nån gång i framtiden...
.
 

David G

Aktiv medlem
Så skönt att ha en advokat i familjen... :) Bara att ha tillgång till brevpappret vore trevligt :)

Förresten så tror jag det är ett brott om man sätter det i system att klaga på en använd vara bara för att få tillbaka pengarna.

T.ex om man skulle äta på stans alla resauranger, betala för sig, men sen komma med tveksamma anledningar att kräva tillbaka pengarna, typ att man blev magsjuk varje gång man åt ute...
 
ANNONS