Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa tele-macro till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Himlastorm

Medlem
Hej, kan ni forum-vänner ge mig synpunkter på vilket av Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro och Nikkor AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro Nikon har de bästa macro respektive teleegenskaper på en D300. Passar också på att fråga om det någon som vågat sätta på en telekonverter på något av dessa objektiv.

Jag vill också passa på att säga att jag är överväldig av alla snälla forummedlemmar som är generösa och delar med er av all fantastisk kunskap och erfarenhet. Ett stort tack från /Johan
 

Lucanus

Aktiv medlem
Hej, kan ni forum-vänner ge mig synpunkter på vilket av Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro och Nikkor AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro Nikon har de bästa macro respektive teleegenskaper på en D300. Passar också på att fråga om det någon som vågat sätta på en telekonverter på något av dessa objektiv.

För att ge dig ett bra svar skulle vara bra att veta vad har du för intresse att fotografera. Båda två är mycket bra objektiv. Om du vill fota makro i naturen speciellt levande insekter som fjärilar och andra snabbare djur så rekomenderar jag Sigma 150. Med telekonverter 1,4 till 1,7 börjar du få också skapligt telealternativ för fågelfoto. Nikkor 105VR skulle jag rekommendera om du fotar blommor, skalbaggar, andra långsammare djur eller om du vill använda objektivet till porträtt. Det finns säkert andra synpunkter på dessa objektiv. Hur som helst är båda två toppen på en D300.
//Stanislav Snäll
 

Sir Anselm

Aktiv medlem
Bäst tele har ju naturligtvis Sigma 150, bäst macro är nog väldigt svårt att säga. Båda är, såvitt jag kunnat läsa mig till, sedda som mycket bra objektiv. Jag har själv ett Sigma 150 till min D90 och är väldigt nöjd. VR kan ju dock vara bra att ha om du använder 105:an till mer än bara macro...

Edit: Ah, inte snabb nog! =)
 

frwe

Aktiv medlem
Jag testade både Sigma och Nikons 105 med VR före köp och fastnade för Nikons. Känslan i Sigman gick inte att jämföra och med högljudd och långsam autofokus var det inte svårt att välja. Dessutom ville jag kunna använda mina telekonvertrar vilket alltså går alldeles utmärkt. Man förlorar litet i den där sista toppskärpan men i många sammanhang funkar det bra. Här är ett exempel på 105VR + TC14 EII
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1621391.htm
/FW
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Högljudd?

Jag testade både Sigma och Nikons 105 med VR före köp och fastnade för Nikons. Känslan i Sigman gick inte att jämföra och med högljudd och långsam autofokus var det inte svårt att välja. Dessutom ville jag kunna använda mina telekonvertrar vilket alltså går alldeles utmärkt. Man förlorar litet i den där sista toppskärpan men i många sammanhang funkar det bra. Här är ett exempel på 105VR + TC14 EII
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1621391.htm
/FW
Var det verkligen det objektivet du testade? AF är helt ljudlös i Sigma 150. Men en aning långsam det är den.
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
Sigma 150/2.8 är ju främst framtagen för macro, och då de flesta använder MF vid macro så gör det ju inget!
 
ANNONS